صاحب دامنه facebook.ir فرصت شکایت در دادگاه ایران دارد - اخبار - اخبار

صاحب دامنه facebook.ir فرصت شکایت در دادگاه ایران دارد

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۸/۵/۱۳ ۶:۳۱:۳۲ (760 بار خوانده شده)
صاحب دامنه اینترنتی " فیس‌بوک دات آی آر" تنها 10 روز مهلت دارد.




در پی حکم سازمان جهانی مالکیت معنوی (وایپو) مبنی بر درخواست فیس‌بوک برای کنترل دامنه اینترنتی facebook.ir، مدیر ثبت دامنه‌های اینترنتی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی گفت: این رای لازم‌الاجرا است مگر آنکه صاحب دامنه نسبت به این رای اعتراض داشته باشد.



علیرضا صالح در گفت‌وگو با موبنا، رای دادگاه داخلی را نسبت به رای سازمان جهانی "وایپو" که به عنوان مرجع حل اختلاف دامنه‌های اینترنتی فعالیت می‌کند، ارجح دانست و اظهار داشت: براساس حکم سازمان مالکیت معنوی جهانی، مدیر فعلی دامنه اینترنتی facebook.ir باید این دامنه را به شرکت فیس‌بوک که در آمریکا قرار دارد، واگذار کند اما چنانچه مدیر فعلی این دامنه نسبت به این حکم اعتراض داشته باشد، دادگاه داخلی در مورد آن تصمیم گیری می‌کند.

وی با بیان اینکه دارنده دامنه IR سایت فیس‌بوک تا 10 روزآینده باید اعتراض خود را به دادگاه داخلی جهت رسیدگی به این پرونده اعلام کند تا اقدامات لازم در این باره صورت گیرد، گفت: اینگونه شکایات در زمینه دامنه‌های اینترنتی بحث تازه‌ای نیست و در تمامی کشورها اتفاق می‌افتد.

به گفته مدیر ثبت دامنه‌های اینترنتی، زمان ثبت دامنه می‌تواند یکی از فاکتورهای تصمیمگیری در دادگاه باشد و نیز شاکی باید سه مسئله را در این دادگاه‌ها ثابت کند؛ اول آنکه شاکی باید نسبت به دامنه حق داشته باشد، دوم آنکه شخص مورد شکایت نسبت به دامنه حق نداشته باشد و سوم آنکه از دامنه مورد نظر سوءاستفاده برای خرید و فروش صورت گرفته باشد.

به گزارش موبنا اواخر هفته گذشته در خبرها آمده بود که سازمان مالکیت معنوی درخواست فیس‌بوک برای کنترل دامنه اینترنتی کشوری facebook.ir را که در اختیار یک ایرانی است، پذیرفته است. سازمان جهانی مالکیت معنوی که یکی از سازمان‌های زیرمجموعه سازمان ملل است، براساس درخواست این شرکت آمریکایی موضوع را بررسی کرده و گفته است این انتقال باید انجام شود.

بر اساس قراردادهای موجود در زمینه دامنه‌های اینترنتی تمامی اختلافات در این زمینه توسط سازمان مالکیت معنوی رسیدگی می‌شود و پس از رسیدگی حکم آن حتی برای مراکز دامنه‌های کشوری که تحت قوانین یک کشور قرار دارند نیز لازم‌الاجراست.

در این خبر همچنین آمده بود صاحب ایرانی این دامنه اینترنتی حق استفاده از آن را ندارد این در حالی است که وی اعلام کرده قصد راه‌اندازی فروشگاه کتاب روی این دامنه را داشته و هم اکنون نیز صفحه‌ای در زمینه فروشگاه کتاب روی این دامنه قرار داده است.

فیس‌بوک در حالی برای پس گرفتن دامنه اینترنتی facebook.ir به سازمان مالکیت معنوی شکایت برده که سایت اصلی آن در ایران مسدود شده است.


منبع:ایتنا