معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داد: صدور مجوز بانک صد درصد الکترونیکی تا پایان سال ابلاغ دستورالعمل آیین‌نامه بانکداری الکترونیکی - بانکداری الکترونیک - اخبار

معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داد: صدور مجوز بانک صد درصد الکترونیکی تا پایان سال ابلاغ دستورالعمل آیین‌نامه بانکداری الکترونیکی

دسته : بانکداری الکترونیک در تاريخ ۱۳۸۷/۲/۸ ۴:۵۶:۴۹ (1379 بار خوانده شده)
به گفته‌ی معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی مجوز بانک صد در صد الکترونیکی تا پایان امسال صادر و در این خصوص به دو بانک صد در صد الکترونیکی مجوز شروع فعالیت ارایه می‌شود تا این بانک‌ها فعالیت‌های خود را از صفر و به صورت الکترونیکی آغاز کنند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مهرانی در یک نشست خبری اظهار کرد: ارایه‌ی مجوز این بانک در مرحله‌ی تحلیل چارچوب قرار دارد و در فاز خبررسانی هستیم که متقاضیان زیادی اعلام آمادگی کرده‌اند؛ این بانک‌ها هیچ شعبه‌ی دیگری نخواهند داشت و هدف از ایجاد آن دسترسی یکسان، فعالیت‌های فرامرزی، هزینه‌ها و نیروی انسانی، ارایه محصولات نو و روش‌های ارایه، گسترش فرهنگ بانکداری الکترونیکی و مولد روش‌های نوین پرداخت است.


او در ادامه تغییر و تحولات زیرساخت عملیاتی بانکی را مطرح کرد و افزود:‌ اینترنت به عنوان اولین شبکه‌ی خدماتی، ایده‌های جدید برای شبکه‌های خدماتی بانکی همچون موبایل و شبکه‌ی دیجیتالی تلفن در این راستا مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


مهرانی در ادامه‌ی نشست به کارت اعتباری اشاره کرد و گفت: مرکز کنترل نظارت و اعتبارات، اطلاعات اعتباری افراد را در حوزه‌ی مالی، حقوقی و حتی اجتماعی آنان جمع‌آوری کرده و با استعلام از ثبت احوال، آن‌ها را به عنوان اعتبار مشتری تخصیص می‌دهد و این مشخص می‌کند هر شخص که کارت اعتباری دریافت می‌کند، چه میزان اعتبار دارد که در آینده‌ی نزدیک به کل اعتبارات تعمیم داده خواهد شد.


معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی ادامه داد: این کارت‌ها فرصت پرداخت با تاخیر را به دارنده‌ی کارت می‌دهد و دستورالعمل آیین‌نامه بانکداری الکترونیکی، از سوی بانک مرکزی به زودی ابلاغ خواهد شد. بانک‌ها به تدریج با توجه به دستورالعمل بانک مرکزی در روند دو یا سه ساله موظف به صدور کارت اعتباری هستند.


او در ادامه با بیان این که آیین‌نامه بانک مرکزی مقرر کرده است که در سال 87 بانک‌ها برای سه درصد از جمعیت کارت اعتباری صادر کنند گفت:‌ کارت اعتباری در صورتی که در محدوده‌ی زمانی مشخص پرداخت شوند، کارمزدی برای پرداخت نخواهد داشت؛ ‌وجود این کارت‌ها در بازار و تبدیل سریع آن‌ها به پول هیچ تاثیری در افزایش میزان تورم نخواهد داشت.


وی به بحث پولشویی نیز اشاره و تصریح کرد: جابجایی پول به وسیله کارت‌های اعتباری از فیلتر پولشویی می‌گذرد و امکان این سوء استفاده را به صفر می‌رساند.


مهرانی در خصوص نحوه‌ی اشتراک شبکه‌ی شتاب ایران با کشورهای دیگر گفت:‌ این شبکه در حال گسترش است و تا یکی دو ماه دیگر قراردادی خواهیم داشت که اشتراک در کشورهای آفریقایی و خاور دور را ممکن می‌کند.


معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی، با بیان این که در حال حاضر بانک‌ها از سوئیفت استفاده می‌کنند و مشکلی در این خصوص نیست، گفت: یکی از بندهای بسته سیاستی نظارتی در رابطه با شاخص‌های بانکداری الکترونیکی در بازه‌ی زمانی حداکثر تا پنجم‌ماه بعد منتشر می‌شود و بانک مرکزی تا آن جا که می‌تواند مشکلات بانک‌ها را حل کرده و تسهیلات برای آن‌ها قائل خواهد شد.


مهرانی گفت: رییس بانک مرکزی تاکید دارد که بانکداری الکترونیکی از محورهای توسعه‌ی سال 1387 برای بانک مرکزی باشد در عین این که آمار رشد به طور متمرکز از سوی بانک مرکزی کنترل و منتشر می‌شود؛ اگر قرار باشد ما همچنان در انتظار تحولات و پرش‌های آنچنانی باشیم و در مدت زمانی کوتاه به ایده‌آل برسیم واقع گرایانه نیست.


او با بیان این که ارایه مجوز برای بانک شرایط قبلی را دارد اذعان داشت: پارامتر‌های ریسکی وجود دارد که بانک‌ها باید ارزیابی کنند و با توجه به آن‌ها پیشرفت کنند و قدم اول این است که برای مشتریان هویت الکترونیکی ایجاد کنیم که می‌تواند مکمل مکنا باشد که این ضامن برای وام‌ها را رفع می‌کند.


معاون فن‌آوری‌های نوین بانک مرکزی، در خصوص کارت‌های هدیه گفت: این کارت‌ها قدرت برداشت از دستگاه‌های شتاب را ندارند و اگر جز این باشد خلاف عمل شده است. در اسفندماه 86، بیش از شش میلیون کارت هدیه صادر شده است که این در مقایسه با اسفند همان سال که کارت‌های هدیه صادر شده حدود دو میلیون بود که رشد سه برابری را نشان می‌دهد.


وی درباره بحث پولشویی تصریح کرد: جابجایی پول به وسیله کارت‌های اعتباری از فیلتر پولشویی می‌گذرد و امکان این سوء استفاده را به صفر می‌رساند.


مهران شریفی - مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی - نیز در این نشست در خصوص CA گفت: حساسیتی که در حوزه‌ی بانک مرکزی وجود دارد، می‌طلبد که CA مجزا داشته باشیم و این به دلیل مسائل امنیتی است که در حوزه بانکی و عملیات بانکی شبیه تجارت الکترونیکی باید وجود داشته باشد.


او نکته مهم در بانکداری الکترونیکی را تغییر رفتار مردم دانست و تاکید کرد: اطمینان مردم به این شیوه بانکداری و افزایش کیفیت خدمات زمان می‌برد؛ هدایت صحیح مردم می‌تواند راهگشا باشد تا این فرهنگ جا بیفتد.