صنعت IT کشور نیازمند برنامه‌ اجرایی - فن آوری اطلاعات - اخبار

صنعت IT کشور نیازمند برنامه‌ اجرایی

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۱۷ ۷:۱۴:۲۰ (1062 بار خوانده شده)
صنعت فناوری اطلاعات در سال 86 و قبل از آن فاقد یک سند نقشه‌ راه و برنامه‌ اجرایی بود که این امر ضعف بزرگی برای کشور به حساب می‌آید.

سهیل مظلوم نایب‌رییس سازمان نظام‌صنفی رایانه‌یی کشور در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: ‌کشور ما در جهت پیشبرد IT در سال 86 و سال‌های اخیر ضعیف بوده و یک برنامه‌ هدایت کننده نداشت که این موضوع در سال 87 نیز تاثیر دارد.

وی افزود: در حال حاضر علی‌رغم نداشتن نقشه‌ راه، دولت از صنعت IT در جهت برنامه‌هایی (کارت سوخت، ثبت‌نام کنکور، انتخابات و غیره) استفاده کرده که با توجه به مناسب بودن فناوری اطلاعات به عنوان یک ابزار، ادامه‌ آن در سال‌های آینده به شرط تهیه نقشه راه نیز تاثیر به سزایی در الکترونیکی شدن دولت خواهد داشت.

او خاطر نشان کرد: ستاد تبصره‌ 13 در جهت پیاده‌سازی دولت الکترونیکی، دستگاه‌های مرتبط (دولتی) برای الکترونیکی شدن کمک شایانی به توسعه‌ فناوری اطلاعات می‌کند. نایب‌رییس سازمان نظام‌صنفی رایانه‌یی درباره‌ ادغام شوراهای موازی در این حوزه تصریح کرد: ‌اصولا تمرکز و هماهنگی امری پرفایده بوده اما در جائی که فناوری اطلاعات نقش ندارد و مبحث ادغام شورا مهم نبود بلکه مهم عزمی است که برای توسعه IT صورت می‌گیرد.

مظلوم تاکید کرد: تصمیم گیرندگان فناوری اطلاعات در سه سال اخیر به وظایف خود به خوبی عمل نکرده و آنچه سبب حیاتی شدن این امر شد، منیت‌های بعضی دبیران شوراها بوده که باعث معضل شورا شده است. او تاکید کرد: ‌این امر تنها با همکاری و همدلی آحاد جامعه، بخش خصوصی و دولتی تحقق می‌یابد و در صورت ادغام نشدن شوراها، یکی از بازیگردانان ایرانی، شوراها هستند که باید با هم هماهنگ باشند.

مظلوم درباره‌ مجوزهای این حوزه ادامه داد: در سال 86 برای نظم‌بخشی و سازماندهی بازار IT، مجلس شورای اسلامی شرایط مناسبی را فراهم کرده تا کلیه دستگاه‌های دولتی بتوانند از طریق سازمان نظام صنفی رایانه‌یی، صدور مجوزهای خود را از طریق بخش غیردولتی اعلام کنند. نایب‌رییس سازمان نظام‌صنفی رایانه‌یی در پایان تاکید کرد: با توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی و ابلاغیه‌ مقام معظم رهبری بهتر است دستگاه‌های دولتی در سال 87 امور تصدی‌گری خود را در صدور مجوزها به سازمان نظام صنفی رایانه‌یی واگذار کنند تا با پیگیری مناسب و نظارت بر امور شرایط مساعدی فراهم شود.