از سوی سازمان تنظیم مقررات تصویب شد: طرح فرکانسی و ضوابط فنی سامانه‌های رادیویی نقطه به نقطه - قوانین - اخبار

از سوی سازمان تنظیم مقررات تصویب شد: طرح فرکانسی و ضوابط فنی سامانه‌های رادیویی نقطه به نقطه

دسته : قوانین در تاريخ ۱۳۸۹/۲/۱۹ ۷:۲۰:۳۵ (1278 بار خوانده شده)
طرح فرکانسی و ضوابط فنی سامانه‌های رادیویی نقطه به نقطه و نقطه به چند نقطه در سرویس رادیویی ثابت باند فرکانسی 10 گیگا هرتز تصویب شد.

دکتر عظیم‌فرد - رییس کمیته تدوین ضوابط فنی و مقررات استفاده از طیف - از تصویب طرح فرکانسی و ضوابط فنی سامانه‌های رادیویی نقطه به نقطه و نقطه به چند نقطه در سرویس رادیویی ثابت باند فرکانسی 10 گیگا هرتز در تاریخ 14 اردیبهشت‌ماه 89 به تصویب رسید.

به گفته او تکه باندهای فرکانسی متعددی در جدول ملی تخصیص‌های فرکانسی به منظور واگذاری فرکانس به سامانه‌های رادیویی ثابت نقطه به نقطه و سامانه‌های رادیویی ثابت نقطه به چند نقطه در باندهای فرکانسی 7، 8، 10، 15، 27، 35، 50، 59 و... وجود دارد.

او افزود: چیدمان کانال‌های رادیویی در هر تکه باند فرکانسی متفاوت بوده و تابعی از پهنای باند اطلاعات انتقال یافته و فن‌آوری بکار رفته می‌باشد. همچنین در بسیاری از تکه باندهای فرکانسی مختلف که توسط سامانه‌های رادیویی ثابت قابل استفاده است، سرویس‌های رادیویی زمینی و فضایی دیگری مجاز به فعالیت می‌باشند.

وی گفت: به همین علت به کارگیری آن‌ها مستلزم مطالعات سازگاری الکترومغناطیسی و تبعیت از یک طرح فرکانسی مناسب است. در غیر این صورت استفاده بهینه از منبع فرکانس امواج رادیویی در آن تکه باندها تحقق یافتی نخواهد بود.

بنا بر اعلام طرح فرکانسی، ضوابط فنی و مقررات استفاده از چنین تکه باندهای فرکانسی نه تنها برای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به‌عنوان مدیر طیف امواج رادیویی اهمیت دارد بلکه برای کاربران و طراحان شبکه‌های انتقال رادیویی نیز مورد نیاز است.

طرح فرکانسی سامانه‌های رادیویی ثابت نقطه به نقطه و نقطه به چند نقطه در باند فرکانسی 10 گیگاهرتز که در مصوبه مورد بحث ارایه شده است، تامین‌کننده بخشی از پهنای باند رادیویی مورد نیاز سامانه‌های رادیویی ثابت به ویژه سامانه‌های رادیویی نقطه به چند نقطه در شهرهای بزرگ است که در شبکه‌های بزرگ‌تری نظیر شبکه‌های تلفن همراه، شبکه‌های اینترنت بی‌سیم و...به کار گرفته می‌شود.


ایسنا