درگاه خدمات الكترونيكي ايران، اصلي‌ترين حلقه‌ زنجيره پياده‌سازي دولت الكترونيكي - دولت الکترونیک - اخبار

درگاه خدمات الكترونيكي ايران، اصلي‌ترين حلقه‌ زنجيره پياده‌سازي دولت الكترونيكي

دسته : دولت الکترونیک در تاريخ ۱۳۹۰/۱۰/۵ ۱۱:۳۵:۳۲ (1125 بار خوانده شده)
پياده‌سازي دولت الكترونيكي يكي از مهم‌ترين چشم‌اندازهاي پيش رو در برنامه پنجم توسعه كشور است و در اين راستا ايجاد درگاه خدمات الكترونيكي ايران را مي‌توان يكي از اصلي‌ترين حلقه‌هاي زنجير پياده‌سازي اين مهم دانست.

(ايسنا)، درگاه خدمات الكترونيكي ايران با سپري كردن دوران جديد تحول خود، در حال حاضر دروازه اصلي كشور ايران در دنياي مجازي محسوب مي‌شود كه كاربران با مراجعه به آن مي‌توانند از آخرين وضعيت ارائه خدمات الكترونيكي، فهرست وب سايت‌ها، پست الكترونيكي، اخبار و غيره بهره‌مند شوند.

درگاه خدمات الكترونيكي ايران در سال 1386 و براساس تبصره سه ماده 25 تصميم نامه نمايندگان ويژه رييس جمهوري با اختصاص نشاني اينترنتي www.iran.ir به دو زبان فارسي و انگليسي راه اندازي و مورد بهره‌برداري قرار گرفت.

اين درگاه در راستاي نيل به اهداف توسعه‌اي خود و با توجه به رشد و گسترش كاربري فن‌آوري اطلاعات در كشور به تازگي به معماري مجدد اقدام كرده است، به طوري كه در اين طرح، ضمن حفظ پيكره‌بندي موجود درگاه ايران، نيازها و خواسته‌هاي كاربران مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفته است و به همين منظور مي‌توان گفت به طور كاملا مشخصي، ساختار جديد درگاه ايران به صورت كاربر محور طراحي شده است.

*موتور جست‌وجو

يكي از اصلي‌ترين و درعين حال كاربردي‌ترين ابزارهاي موجود در درگاه خدمات الكترونيكي ايران، موتور جست‌وجو است كه با قرار گرفتن در صفحه اصلي درگاه ايران، اين امكان را در اختيار كاربر قرار مي‌دهد كه ضمن صرفه‌جويي در وقت و هزينه، با وارد كردن چند حرف از موضوع مورد هدف بتواند آن را در ميان فهرست وب سايت‌ها و خدمات الكترونيكي بيابد.

عملكرد اين ابزار به گونه‌اي در نظر گرفته شده هنگامي كه كاربر در ميان حجم انبوهي از اطلاعات به دنبال وب سايت و يا خدمات الكترونيكي خاص مي‌گردد، به سهولت هرچه تمام‌تر آن را در اختيارش قرار مي‌دهد و كاربر را قادر مي‌سازد به امور مورد نظر خوش بپردازد.

*خدمات الكترونيكي

ارائه خدمات الكترونيكي يكپارچه و سازمان يافته به مردم، ‌از جمله مهمترين نقاط هدف در چشم‌انداز دولت الكترونيكي است كه توسط درگاه ايران مورد پياده‌سازي قرار گرفته است.

ارائه خدمات الكترونيكي علاوه بر اين كه به ميزان قابل توجهي موجب صرفه‌جويي در وقت و هزينه كاربران مي‌شود، در جوامع امروزي افزايش سطح رفاه را نيز در بردارد. بر همين اساس بسته خدمات الكترونيكي درگاه ايران به عنوان يكي از اصلي‌ترين بخش‌هاي درگاه در نظر گرفته شده است؛ اين بسته با هدف ايجاد تسهيل براي كاربران ايراني راه‌اندازي شده است و يك گام اساسي جهت ساماندهي و ايجاد فضايي به منظور تمركز هرچه بيش‌تر خدمات الكترونيكي قابل ارائه توسط دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي، محسوب مي‌شود.

*پست الكترونيكي ايران

با توجه به توسعه و افزايش كاربري پست الكترونيكي در كشور، امروزه استفاده از اي‌ميل‌هاي بيگانه و خارجي نظير ياهو و جي‌ميل توسط كاربران ايراني خطري كاملا جدي محسوب مي‌شود، از اين رو درگاه ايران به منظور كاهش خطر دسترسي عوامل خارجي به داده‌ها و سلب امكان تحليلي دائمي اطلاعات تبادل شده توسط آن‌ها، سامانه پست الكترونيكي ايران را راه‌اندازي كرده است.

اين سامانه با محوريت شعار هر ايراني يك آدرس iran.ir ضمن ايجاد امكان ميزباني در داخل كشور، محيطي امن جهت تبادل اطلاعات را فراهم مي‌كند.

سامانه پست الكترونيكي ايران، در عين حال كه خط و زبان فارسي را در فضاي رايانه مورد حفظ و صيانت قرار مي‌دهد به كاهش سطح آسيب‌پذيري فرهنگي نيز توجه ويژه‌اي دارد و با صرفه‌جويي در ترافيك بين‌الملل، باعث ذخيره‌سازي ميزان قابل توجهي ارز در كشور مي‌شود و اين جريان از منظر اقتصادي، بسيار قابل توجه است.

اين سامانه درصدد است در چشم‌انداز آينده خود ضمن ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي متخصصان، زيرساخت‌هاي مناسبي به منظور اطلاع‌رساني و تبليغات ايراني در محيط پست الكترونيكي ملي فراهم كند.

*دايركتوري

درگاه خدمات الكترونيكي ايران در راستاي افزايش خدمات‌رساني به كاربران، هم‌چنين داراي مجموعه گسترده‌اي از فهرست سايت‌ها (دايركتوري) است و به طور دائمي در حال ارزيابي و افزودن پيشنهاد جديد به منظور غني‌سازي اين مجموعه است.

دايركتوري درگاه ايران از طريق اين بخش امكان جست‌وجوي هدفمندي براي كاربران را در ميان سايت‌هاي فارسي زبان فراهم مي‌كند. با توجه به نياز كاربران، پايگاه‌هاي اينترنتي موجود در دايركتوري درگاه ايران، به سه شيوه مورد دسته بندي قرار گرفته‌اند كه در اين ميان مي توان به دسته‌بندي موضوعي، دستگاهي و استاني اشاره كرد.

*اخبار

يكي از اصلي‌ترين بخش‌هاي درگاه خدمات الكترونيكي ايران، اخبار است. بخش اخبار درگاه ايران، كه به دو زبان فارسي و انگليسي در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد، به صورت روزانه به‌روزرساني مي‌شود و داراي چهار سرويس سياسي، اجتماعي، اقتصادي و ورزشي است كه هر يك از اين سرويس‌ها اهم رويدادهاي جاري در كشور را مورد ديده‌باني قرار داده و به منظور استفاده بهينه كاربران در اختيار متقاضيان قرار مي‌دهد.

هم‌چنين در اين بخش جديدترين مصوبات دولت، بخش‌نامه‌ها، آيين‌نامه‌ها و نيز اصلاحات پيش رو در بدنه دولت و حاكميت از نقطه نظر امور اجرايي و قانون‌گذاري مورد اطلاع‌رساني قرار مي‌گيرد و درواقع بازديدكنندگان با مراجعه به اين بخش مي‌توانند در كوتاه‌ترين زمان ممكن اهم وقايع كشور در بسياري از حوزه‌ها را دنبال كنند.

بخش اخبار درگاه ايران، به آرشيو در تمامي دسته‌ها و نيز ارائه خدمات RSS نيز مجهز است.

*درباره ايران

بخش درباره ايران از جمله بخش‌هايي است كه بر اثر سياست‌گذاري‌هاي جديد درگاه ايران شكل گرفت كه به دو زبان فارسي و انگليسي به عرضه اطلاعات مي‌پردازد، داراي 12 زير گروه است كه مشتمل بر زبان، پرچم، تقويم‌، طبيعت، آب و هوا، استان‌ها، آثار باستاني، امكان زيارتي، دين، صنعت، اقوام و پول است؛ بخش ياد شده، علاوه بر ارائه محتواي غني درباره كشور ايران، به ارائه مجموعه تصاويري زيبا و كم نظير از اقصي نقاط كشور نيز مي‌پردازد.