چرا CMS ؟ - اینترنت - اخبار

چرا CMS ؟

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۹۱/۱۰/۲۰ ۹:۵۵:۲۶ (1251 بار خوانده شده)
CMS با ارائه یک شیوه کارآمد و موثر در مدیریت وب سایت، سهولت بسیار زیادی به این کار بخشیده است.


مرواهاست - محتوا در تعیین میزان محبوبیت یک وب سایت نقش بسیار مهمی دارد و به همین دلیل از آن با اصطلاح "فرمانروای وب" یاد می‌شود.
به‌روز بودن وب سایت و درج آخرین وقایع شرکت یکی از مهم‌ترین مسائل روزمره هر سازمان است.
در زمان حاضر، همه در تلاش هستند تا وب‌سایت‌های خود را به‌روز نگه دارند.

از دوران وب سایت‌های استاتیک زمان زیادی سپری شده است و باتوجه به گسترده‌تر شدن میزان آشنایی مردم با اینترنت، ضروری است که وب‌سایت‌‌ها بطور ساعتی به‌روزرسانی شوند.
جهت طراحی محتوای وب‌سایت‌ها باید طراحان متخصص به کار گرفته شوند و برای تغییر و تحولات بیشتر به آنها اعتماد نمود. از آنجا که هر انسانی محدودیت‌های خاص خود را دارد بنابراین تکیه کردن به یک فرد خاص برای کاری که به کمک نرم‌افزار (CMS) به آسانی قابل انجام است ایده خوبی نمی‌تواند باشد.

با ظهور سیستم مدیریت محتوا، بدون نیاز به هیچ‌گونه دانش تخصصی، به آسانی می‌توان مدیریت و ایجاد محتوای وب‌سایت را بدست گرفت. CMS در درون خود به منابع گرافیکی و برنامه‌های مرتبطی مجهز است که حتی توسط یک فرد معمولی نیز قابل راهاندازی هستند.

CMS چیست؟
با استناد به وب سایت ویکی پدیا، CMS یک کاربری کامپیوتری‌ است که جهت مدیریت روند ایجاد، ویرایش، بررسی، ایندکس، جست‌وجو، انتشار و آرشیو کردن انواع متون الکترنیک و محتواهای رسانه‌ای صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین CMS برای اموری مانند ذخیره‌سازی، کنترل، انتشار اسناد خاصی مانند مقالات و اخبار، تنظیمات دستی عملکرد اجرا، تنظیمات دستی عملکردهای فنی، دستورالعمل‌های فروش و بروشورهای تبلیغاتی کاربرد دارد.

محتوای تحت مدیریت می‌تواند شامل فایل‌های کامپیوتری، تصاویر، فایل‌های صورتی، فایل‌های تصویری، سندهای الکترونیک و محتوای وب باشد.

مزایای استفاده از CMS
برای افرادی که بدون اتکا بر افراد متخصص درصدد طراحی و مدیریت وب سایت‌شان هستند CMS ابزار انعطاف‌پذیر و قابل اطمینانی محسوب می‌شود.
برای این دسته از مشتری‌ها (مانند دانشجویان و دانش آموزان و یا خانم‌های خانه‌دار) و حتی انتشاردهندگان وب‌سایت‌ها CMS بسیار کارآمد است.
چنین افرادی وقت و هزینه کافی برای به کار گرفتن طراحان وب سایت یا برنامه‌نویسان را در اختیار ندارند اما مایلند که افکار خود را در دنیای وب منتشر کرده و وب سایت خود را دائما تحت تغییر و به‌روزرسانی قرار دهند.

در ادامه به برخی از مزایای CMS به اختصار اشاره می‌شود:
• صرفه جویی در زمان: CMS با امکان انتشار سریع‌تر محتوا که در دنیای مدرن و پرسرعت امروزی از ارزش زیادی برخوردار است به میزان زیادی باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود.
• ساده و مقرون به صرفه: بسیاری از CMSها مانند Joomla منبع باز هستند و به طور رایگان ارائه می‌شوند و قابلیت انتقال اطلاعات آنها در بین بسیاری از نسخه‌ها و ثبات‌پذیریشان در پلتفورم‌های مختلف CMSها را به نرم‌افزارهایی با کاربری آسان تبدیل می‌کند.
• خدمات رسانی برای CMS از طریق اینترنت قابل ارائه است. این نوع خدمات‌رسانی به هیچگونه سخت افزار یا نرم افزار جداگانه‌ای نیازمند نیست.
• سهولت کاربری و انتشار محتوا به صورت آنلاین، حتی بدون داشتن از دانش فنی
• سهولت استفاده به سبب مدیریت و کنترل خطاها
• مجهز بودن به تمپلیت‌های آماده و قابل تغییر که به آسانی در محتوا به کار گرفته می‌شود.
• سرعت بالای ایجاد و نگهداری وب‌سایت با استفاده از پلاگین‌ها و ابزارهای وب.
• CMS قادر است با استفاه از بلاگ‌ها، بردهای گفت‌وگو و ارسال پیام، RCC و غیره شما را به شبکه‌های اجتماعی متصل سازد.
• CMS به دلیل دارا بودن فرآیندهای تعریف شده انتشار می تواند با کاربرهای متفاوت به اشتراک گذاشته شود.
• تجدید ساختار/استفاده مجدد از محتوا: CMS به مشخصه‌هایی مجهز است که امکان استفاده مجدد از محتوا ، مادامی که محتوا در پایگاه داده ذخیره شده است، را فراهم می‌آورد. این امکان، خروجی جدیدی را براساس محتوای موجود ارائه می‌دهد.
• برنامه‌ریزی محتوا: انتشار محتوا و مشخص بودن فرد منتشر کننده، سرعت انتشار، بروز یا تاریخ گذشته بودن محتوایی که برای انتشار آن برنامه‌ریزی شده است، حذف سریع محتوا و غیره به آسانی از طریق CMS قابل انجام است. از این طریق هر فرد قادر است به آسانی میزان موفقیت تلاش‌های خود برای ارائه و نشر محتوا را ارزیابی نماید.
• CMS به شما امکان می‌دهد تا از طریق ساختار تمپلیت محتوا، همیشه قادر به مدیریت فراداده‌ها باشید. فراداده در SEO نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. این کار در نهایت سبب می شود تا شما در درجه‌بندی موتورهای جست‌وجو جایگاه خوبی داشته باشید.
• از آنجا که در یک سازمان افراد مختلفی اجازه مشاهده، ویرایش و نشر محتوا را دارند، بوسیله CMS قادر خواهید بود امنیت اینترانت محتوا را به خوبی تامین کنید.
• نگهداری توزیع شده: هر فرد قادر است از هر مکانی و در هر زمان با استفاده از یک مرورگر معمولی وب به ویرایش محتوای وب‌سایت بپردازد.

جمع بندی
CMS با ارائه یک شیوه کارآمد و موثر در مدیریت وب سایت، سهولت بسیار زیادی به این کار بخشیده است. همچنین، CMS برای آندسته از افرادی که مایلند محتوای زیادی را منتشر کنند و از سویی فاقد دانش فنی این کار هستند بسیار سودمند است. CMS به شما امکان می‌دهد تا یک طراحی با ثبات و مناسب برای محتوای وب سایت خود داشته باشید که این مسئله در رقابت وب سایت شما با دیگران بسیار تاثیرگذار است. به کمک CMS کاربران قادر خواهند بود با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا به آسانی سازگار شوند. اما نکته مهم این است که قبل از انتخاب CMS باید کاملا دقیق و محتاط عمل کنید زیرا یک CMS ناکارآمد می‌تواند پیامدهای بدی به دنبال داشته باشد.