وصله‌ مايکروسافت برای ضعف روزصفر اينترنت‌اکسپلورر منتشر شد - اینترنت - اخبار

وصله‌ مايکروسافت برای ضعف روزصفر اينترنت‌اکسپلورر منتشر شد

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ ۱۱:۱۶:۱۴ (1257 بار خوانده شده)
مايکروسافت وصله‌ امنيتی مربوط به ضعف اخير روز صفر يا zero-day در مرورگر اينترنت‌اکسپلورر را منتشر کرد. با اينکه طبق زمان‌بندی مايکروسافت، انتشار وصله‌ها و به‌روزسازی‌های ماهانه در دومين سه‌شنبه هر ماه انجام می‌‌گيرد اما نظر به اهميت موضوع، اين مرمت نرم‌افزاری زودتر از موعد مقرر انجام گرفته‌استبرای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

همانطور که قبلاً نيز به اطلاع‌تان رسيد، حدود دو هفته پيش يک ضعف روز صفر در مرورگر مايکروسافت شناسایی شد. مهندسان اين شرکت به فاصله اندکی پس از آن يک ريزبرنامه را روی سايت قرار دادند که کاربران می‌توانستند با نصب آن از بروز آسيب‌های بيشتر ناشی از حمله‌های روز صفر معطوف به اين رخنه مصون بمانند. ضمن يادآوری اين موضوع که نسخه‌های 9 و 10 اينترنت‌اکسپلورر در مقابل اين ضعف ايمن هستند، اکنون کاربران نسخه‌های 6 و 7 و 8 بايد مرورگرهای خود را به‌روز کنند. اين کاربران می‌توانند برای به‌روزرسانی مرورگر خود طبق مراحل زير عمل کنند:

- اگر Automatic Update در ويندوزتان فعال است لازم نيست کار خاصی انجام دهيد چون حين اتصال به اينترنت، وصله مربوطه به‌طور خودکار دانلود و نصب خواهد شد. هرچند پيشنهاد می‌شود نسخه‌های 9 يا 10 اينترنت‌اکسپلورر را جايگزين نسخه‌های پيشين کنيد.

- اگر Automatic Update غيرفعال است حتماً با مراجعه به اين آدرس و انتخاب گزينه مربوط به مرورگر و سيستم‌عامل‌تان آن‌را به‌صورت دستی نصب کنيد:

- اگر همانطور که در متن خبر اشاره‌شد قبلا ريزبرنامه Fix It مايکروسافت برای پيشگيری از آسيب‌های اين ضعف را نصب کرده‌ايد، ديگر به آن نيازی نداريد و می‌توانيد آن‌را uninstall کنيد.

گفتنی است، شرکت اوراکل نيز نسخه 7 بسته جاوای خود را به‌روز کرد تا ضعفی جدی مشابه آنچه که در اينترنت‌اکسپلورر ذکر شد را پوشش دهد. با اين تفاوت که تبعات رخنه امنيتی جاوا بسيار گسترده‌تر بود و طبق برآوردها حدود 850 ميليون کامپيوتر دسکتاپ و لپ‌تاپ در سراسر جهان را آلوده کرده‌است. حساسيت موضوع به‌اندازه‌ای بود که سازندگان مرورگرهای وب از جمله موزيلا (سازنده و ناشر فايرفاکس) موقتاً بارگذاری کدهای جاوا روی مرورگر خود را بلوکه کردند. اگر جاوا روی کامپيوترتان نصب است لازم است با مراجعه به اين آدرس به‌روزرسانی شماره 11 را روی آن اعمال کنيد.