بررسی فناوری Thunderbolt و مادربردهای گیگابایت مجهز به این فناوری - سخت افزار - اخبار

بررسی فناوری Thunderbolt و مادربردهای گیگابایت مجهز به این فناوری

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۹۱/۱۱/۲ ۴:۵۲:۵۸ (1163 بار خوانده شده)
مهندسین شرکت اینتل چندی پیش به این فکر افتادند که درگاه ورودی و خروجی را طراحی کنند که توانایی پشتیبانی از تمامی ابزارها با انواع کاربری‌ها را داشته باشد.


مهندسین شرکت اینتل چندی پیش به این فکر افتادند که درگاه ورودی و خروجی را طراحی کنند که توانایی پشتیبانی از تمامی ابزارها با انواع کاربری ها را داشته باشد.
تحقیقات و بررسی‌های بسیاری در این رابطه صورت گرفت تا اینکه در فوریه سال ۲۰۱۱ این شرکت درگاهی تحت عنوان Thunderbolt را رونمایی کرد.
اولین قدم برای معرفی این درگاه جدید نیز بسیار قدرتمند برداشته شد. به این ترتیب که برای اولین بار این درگاه در نوت‌بوک‌های MacBook Pro شرکت اپل مورد استفاده قرار گرفت، چرا که اپل در مراحلی از طراحی و ساخت این فناوری با اینتل همکاری کرده بود.

به گزارش ایتنا این فناوری در ابتدا به نام شرکت اپل ثبت شد اما تمامی حقوق مادی معنوی آن متعلق به شرکت اینتل بود.
در ادامه حقوق ثبت و فروش نیز به خود اینتل انتقال داده شد تا این شرکت بتواند این فناوری را در اختیار شرکت‌های تولید کننده مادربرد و نوت‌بوک بگذارد.

به این ترتیب در سال ۲۰۱۱ درگاه ورودی و خروجی جدیدی به وجود آمد که تفاوت‌های بسیاری را با درگاه‌های قبلی از جمله USB و HDMI و DisplayPort داشت.
به نوعی Thunderbolt ترکیبی از تمامی این درگاه‌ها به شمار می‌رود. به این ترتیب که مانند درگاه USB قابلیت انتقال اطلاعات، و مانند درگاه DisplayPort قابلیت انتقال داده‌های تصویری و صوتی را به صورت همزمان دارا است.

درگاه Thunderbolt توانایی ارسال و دریافت داده‌ها با سرعت ۱۰ گیگابیت در ثانیه را دارد، دو برابر سرعت انتقال اطلاعات از طریق درگاه USB۳.۰ و ۲۰ برابر سرعت درگاه USB ۲.۰.
به علاوه، با چنین پهنای باند عریضی تصویر و صدا با بالاترین کیفیت ممکن از رایانه به صفحه نمایش منتقل شده و تصاویری با کیفیت بسیار بالا روی صفحه نمایش نقش می‌بندد.

همچنین از طریق یک ترکیب دوگانه از این درگاه می‌توان خروجی تصویر با کیفیت فوق‌العاده بالای ۴K را در اختیار داشت که بالاترین کیفیت تصویر موجود است. کیفیت ۴K با نام Ultra HD نیز شناخته می‌شود.
به نوعی این درگاه نه تنها کیفیت و سرعت بسیار بالایی را ارائه می‌دهد، بلکه بسیار کاربردی نیز بوده و قابلیت پشتیبانی از شش ابزار به صورت همزمان را نیز دارد.
از همه مهم‌تر اینکه می توان هر نوع ابزار ورودی یا خروجی را به آن متصل کرد.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

شرکت گیگابایت نیز به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در تولید مادربرد و کارت گرافیک در دنیا، چندی پیش امتیاز استفاده از فناوری Thunderbolt را از اینتل خریداری کرده و از این درگاه قدرتمند روی سه مدل از مادربردهای پیشرفته خود استفاده کرده است.
این مادربردها که عبارتند از GA-Z۷۷MX-D۳H TH، GA-Z۷۷X-UP۴ TH و GA-Z۷۷X-UP۵ TH، همگی بر پایه چیپ‌ست Z۷۷ بوده و از پردازنده های با سوکت LGA ۱۱۵۵ اینتل پشتیبانی می‌کنند.
در نام مادربردهایی که درگاه Thunderbolt در آنها تعبیه شده حروف TH وجود دارد و در آینده نیز هر مدلی که به این درگاه قدرتمند تجهیز شود همین روند نامگذاری را پیش خواهد گرفت.
البته که این شیوه نامگذاری تنها مخصوص مادربردهای گیگابایت بوده و دیگر شرکت‌ها ممکن است از شیوه‌های دیگری استفاده کنند.

نکته جالب توجه اینجاست که مدل GA-Z۷۷MX-D۳H TH یک مادربرد میان رده بوده و قیمت بالایی هم ندارد، به این ترتیب برای در اختیار داشتن درگاه Thunderbolt، نیاز نیست یک مادربرد بسیار قدرتمند با قیمت بالا خریداری کنید.
اما دو مدل دیگر جزو مادربردهای رده بالای گیگابایت بوده و از جدیدترین فناوری‌های طراحی شده توسط این شرکت بهره می‌برند که از جمله آنها می‌توان به Ultra Durable ۵، ۳D BIOS، ۳D Power و غیره اشاره کرد.

http://www.itna.ir/images/docs/000024 ... gabyte_thunderbolt_01.jpg

از آنجا که کانکتورهای درگاه Thunderbolt با DisplayPort یکسان هستند، به کمک یک مبدل DisplayPort به Mini DisplayPort می‌توان از دو درگاه تعبیه شده روی هرکدام از این مادربرها چهار خروجی تصویر با کیفیت ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل را در اختیار داشت، که این چهار تصویر را می‌توان به صورت ردیفی افقی (۷۶۸۰ در ۱۲۰۰ پیکسل) یا مستطیلی (۳۸۴۰ در ۲۴۰۰ پیکسل) در کنار یکدیگر قرار داد.
شرکت گیگابایت به زودی درایور نرم‌افزاری را ارائه خواهد داد که با نصب آن روی سیستم، حتی بدون استفاده از کارت گرافیک مجزا، و با استفاده از GPU موجود در پردازنده، می‌توان تنها از طریق اتصال دوگانه درگاه Thunderbolt تصویر با کیفیت ۴K را در اختیار داشت.
به این ترتیب تنها باید منتظر ماند تا ابزارهای جانبی مختلف با قابلیت اتصال به درگاه‌های Thunderbolt توسط دیگر شرکت‌ها به بازار عرضه شوند.
این مادربردها با گارانتی آواژنگ در بازارهای کشور نیز موجود می‌باشند.


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
برچسب‌ها: سخت افزار   اینتل   مادربرد   کانکتور