وای‌فای هم ویروسی شد - امنیت - اخبار

وای‌فای هم ویروسی شد

دسته : امنیت در تاريخ ۱۳۹۲/۱۲/۱۰ ۸:۵۸:۱۳ (1175 بار خوانده شده)
به نظر می‌رسد ویروس «آفتاب‌پرست» از قابلیت‌های متعدد و بعضاً شگفت‌آوری برخوردار است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه لیورپول با شبیه‌سازی حمله به شبکه‌های وای‌فای لندن و بلفاست توانستند ثابت کنند که این شبکه‌ها نیز ممکن است ویروسی شود.

این تیم تحقیقاتی در راستای بررسی‌های خود، ویروسی به نام «آفتاب‌پرست» تولید کرده که عملکرد آن، مشابه همان شیوه‌ای است که ویروس های واگیرداری همچون سرماخوردگی و آنفولانزا برای بیمار کردن انسان‌ها در پیش می‌گیرند.

به گزارش رایورز، به نظر می‌رسد «آفتاب‌پرست» از قابلیت‌های متعدد و بعضاً شگفت‌آوری برخوردار است.

به عنوان مثال این ویروس علاوه بر این که می‌تواند شبکه‌های وای‌فای خانگی و شرکتی را هک کند، قادر است خود را از دید نرم‌افزارهای ضدویروس مخفی نگاه دارد.

پژوهشگران در شبیه‌سازی خود دریافتند که بدافزار مزبور می‌تواند همانند ویروس‌های بیولوژیک که از طریق هوا منتقل می‌شود، بین شبکه‌های وای‌فای و نقاط دسترسی (Access Point) که کاربران خانگی و تجاری را به وای‌فای ارتباط می‌دهد، نقل مکان کند.

در این فرایند ویروس به دنبال ضعیف‌ترین شبکه می‌گردد تا همان را هک کند!

ضمناً «آفتاب‌پرست» در نقاط پرتراکم اینترنتی که قاعدتاً از اکسس‌پوینت‌های فراوان‌تری برخوردار است، فعالیت بیشتری از خود نشان می‌دهد.

به گزارش رایورز به نقل از اسکای نیوز، آلن مارشال (Alan Marshall) پروفسور امنیت شبکه، با اشاره به این که ویروس مزبور فقط بر روی شبکه‌های وای‌فای منتشر می‌شود، گفت دلیل موفقیت «آفتاب‌پرست» در مخفی ماندن از چشم برنامه‌های امنیتی آن است که نرم‌افزارهای ضدویروس عمدتاً بر ویروس‌های رایانه‌ای و اینترنتی تمرکز دارند.

تا پیش از این، گمان می‌شد توسعه و ساخت ویروس‌هایی برای حمله به شبکه‌های وای‌فای امکان‌پذیر نیست.