ثبت نام‌های دامنه‌ی اینترنتی جدید در آیکان تصویب شد - اینترنت - اخبار

ثبت نام‌های دامنه‌ی اینترنتی جدید در آیکان تصویب شد

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۸ ۴:۴۱:۳۱ (891 بار خوانده شده)
سازمان نظارت بر اینترنت با تصویب به‌کارگیری نام‌های دامنه‌ی اینترنتی جدید، نخستین تغییر بنیادی در تاریخ ‌٢٥ ساله‌ی سیستم آدرس شبکه را صورت داد.



(ایسنا)، آیکان - سازمان نظارت بر نام‌ها و شماره‌های اینترنتی - در روز پایانی نشست خود در شهر پاریس به اتفاق آراء دستورالعمل جدید را مورد تصویب قرار داد.


احتمالا نام‌های جدید حداقل تا سال آینده به کار گرفته نخواهند شد و آیکان هنوز در مورد نام‌های دامنه‌ی جدید تصمیم نگرفته است.


این سازمان باید بر روی جزئیات زیادی کار کند از جمله هزینه‌ی ثبت نام‌های دامنه‌ی جدید که پیش‌بینی می‌شود از صد هزار دلار برای هر نام فراتر رود تا به آیکان کمک کند تا ‌٢٠ میلیون دلار هزینه‌های ایجاد شده را تامین کند.


نام‌های دامنه به رایانه‌ها کمک می‌کنند وب سایت‌ها را بیابند و ایمیل‌ها را هدایت می‌کنند و با توجه به این که بهترین آدرس‌های اینترنتی پیش از این تحت نام com. به ثبت رسیده‌اند، اضافه کردن پسوندهای جدید برای وب سایت‌ها، ارایه‌ی نام‌های ساده برای به خاطر سپردن را راحت‌تر می‌کند.


در حال حاضر تمامی آدرس‌های اینترنتی تحت نام‌های دامنه‌ی عمومی به ثبت می‌رسند و ‌٢٤٠ نام دامنه‌ی کشوری یا سرزمینی و در حدود ‌٢٠ نام دامنه‌ی کلی مانند net ،.org ،.gov ،.edu ،.aero. و com. وجود دارد اما اکنون با تصویب آیکان ‌٣/١ میلیارد کاربر وب می‌توانند از اوایل سال ‌٢٠٠٩ شمار نامحدودی از آدرس‌های کلی بر اساس نام‌های متداول، برندها، نام شرکت‌ها، شهرها و نام‌های مناسب را خریداری کنند.


پیشنهاد دیگری که آیکان پیش رو دارد به پذیرش آدرس‌ها به حروف غیرانگلیسی مربوط است؛ برخی از کشورها خواهان دریافت معادل کد کشور دو حرفی مانند bg. معرف بلغارستان، به زبان بومی خود هستند.

بر اساس این گزارش اعضای هیات مدیره‌ی آیکان پیش از نشست آتی خود نظرعمومی در مورد این دستورالعمل را جویا خواهند شد.


با توسعه‌ی استفاده از اینترنت توسط مردمی که نمی‌توانند زبان انگلیسی صحبت کنند یا به سادگی حروف انگلیسی را تایپ کنند تقاضا برای چنین نام‌هایی در سراسر جهان رو به افزایش است.


آیکان سازمان غیرانتفاعی واقع در جنوب کالیفرنیاست که بر به‌کارگیری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنتی که به رایانه‌ها کمک می‌کنند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، نظارت می‌کند.