اجرایی شدن دامنه ایرانی تا سال ۲۰۰۹ - اینترنت - اخبار

اجرایی شدن دامنه ایرانی تا سال ۲۰۰۹

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۱۶ ۵:۱۳:۲۶ (699 بار خوانده شده)
ایسنا- دسترسی به 15 نام‌ دامنه با زبان‌های مختلف از جمله زبان فارسی، تا اواسط سال 2009 میلادی در نام‌های دامنه‌ی بین‌المللی (TLD cc IDN)، به صورت آزمایشی امکان‌پذیر می‌شود.


عبدالمجید ریاضی - معاون فن‌آوری اطلاعات وزیر ICT - با بیان این مطلب اظهار کرد: در اجلاس اخیر موسسه‌ی آیکان، با حضور 57 کشور عضو مقرر شد 15 زبان مختلف از جمله زبان فارسی، به صورت آزمایشی در دسترسی نام‌های دامنه‌ی اینترنتی بین‌المللی اجرایی شود.
وی شروع این مباحث را بعد از اجلاس‌های WSIS عنوان و تصریح کرد: به این ترتیب، نام‌های دامنه سطح بالای کشوری و نام‌های دامنه سطح بالای عمومی، تا اواسط سال 2009 اجرایی خواهند شد.
او افزود: در صورت عملی شدن این طرح، کاربرها در سراسر دنیا قادر خواهند بود به هر زبان مورد علاقه خود، به نام‌های دامنه اینترنتی مختلف دسترسی داشته باشند.
ریاضی با اشاره به حضور سازمان‌های بین‌المللی مثل یونسکو، سازمان جهانی مالکیت معنوی (wipo)، ITU ،OECD به‌عنوان ناظر در این اجلاس، خاطر نشان کرد: یکی از موارد دیگر مطرح شده، نام‌های دامنه‌ی عمومی جدید بود که علاوه بر نام های دامنه‌ی سطح بالای موجود، نظیر com ،.net ،.org و غیره به درخواست مشتریان این نام‌ها به صورت نام‌های دامنه‌ سطح بالای عمومی تعریف و ثبت شود.
معاون فن‌آوری اطلاعات ادامه داد: با اجرای این طرح، از نظر نام‌های دامنه سطح بالای عمومی محدودیتی وجود نخواهد داشت.
وی از دیگر مصوبات قطعنامه پایانی را آدرس‌های اینترنتی نگارش ششم عنوان کرد و گفت: طبق آماری که در این اجلاس مطرح شد، پیش‌بینی می‌شود تا سال 2010، 25 درصد از آدرس‌های اینترنتی IPV6 باشد.
ریاضی گفت: این تصمیم به دنبال اتمام آدرس‌های اینترنتی نگارش چهار( IPV4) و مشکلات توسعه اینترنت مطرح شد و کشورها تلاش می‌کنند IPV6 را اجرایی کنند.
او اظهار کرد: اغلب کشورها در تلاش‌اند که ضمن استفاده بهینه از آدرس‌های IPV4 برنامه‌ی گذر به IPV6 را اجرایی کنند.
وی قرارداد جدید آیکان با وزارت بازرگانی آمریکا در مورد نحوه ادامه فعالیت آن در اینترنت را از دیگر موضوعات مطرح در اجلاس قبلی و فعلی بیان کرد و گفت: این موضوع هنوز فعال بوده و قرار است در اجلاس‌های آتی مورد بحث و بررسی قرار گرفته و کمیته‌های مختلف نظرشان را روی آن اعلام کنند.
بر اساس این گزارش موسسه آیکان طی قراردادی با وزارت بازرگانی آمریکا مسوولیت نام‌های دامنه و آدرس‌های IP در شبکه اینترنت را عهده دار است.
این سازمان یک هیات مدیره دارد شامل 22 عضو که 17 عضو آن دارای حق رای و 5 عضو دیگر بدون حق رای در جلساتشان شرکت می‌کنند؛ بسیاری از مقررات و ضوابط که در اینترنت استفاده می‌شود، بعد از سیر مراحل کارشناسی و نظرخواهی به تصویب این هیات مدیره می‌رسد.
بنا بر اعلام آیکان تلاش می‌کند که از کلیه ظرفیت‌های علمی و تجربی و نیز نظرات کاربران اینترنت در سراسر جهان استفاده کند؛ برای این منظور، موسسه طوری سازمان‌دهی کرده که بتواند این تعاملات را ایجاد کند، لذا علاوه بر مجموعه کارکنان، یک سری سازمان‌های پشتیبانی‌دهنده هم در زمینه‌های مرتبط با اینترنت در داخل خودش دارد علاوه بر آن از تعدادی کمیته‌های مشورتی برخوردار است.
براساس این گزارش یکی از کمیته‌های مشورتی کمیته‌ی مشورتی دولتی (GAC) است که نماینده‌ی دولت‌ها در آن حضور دارند؛ آیکان در سال سه اجلاس بین‌المللی برگزار می‌کند که هر بار هم در یکی از نقاط دنیا برگزار می‌شود و در این اجلاس، نتیجه مطالعات و بررسی‌های کارشناسی ارایه و به نظرخواهی گذاشته و جمع‌بندی می‌شود.