خطرات زندگى دیجیتال - ارتباطات دیجتال - اخبار

خطرات زندگى دیجیتال

دسته : ارتباطات دیجتال در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۲۵ ۷:۰۰:۰۰ (1097 بار خوانده شده)
[وحید نقشینه] با رونق گرفتن عصر اینتر نت در جوامع بشرى- همه چیز را مى توان به شکل الکترونیک در اختیار گرفت. این رسانه جدید که چندین رسانه را به صورت یکپارچه در خود گردآورى کرده است، به شکلى آرام و خزنده کاربران را دچار سرسام الکترونیکى کرده است. هزاران سایت، میلیون ها وبلاگ و میلیارد ها صفحه اینترنتى در اختیار کاربران قرار گرفته است وتنها با یک کلیک انواع اطلاعات راست و دروغ در اختیار متقاضیان قرار مى گیرد. هرچقدر هم که قدرت پردازش و تجزیه و تحلیل انسان قوى باشد، امکان رهایى از این چتر عالم گیر وجود نخواهد داشت و هزاران سایت و وبلاگ او را به سوى خود فرا مى خواند، بدین گونه انسان ها به موجوداتى بدل خواهند شد که از یک سو با گستره انبوهى از اطلاعات مواجه شده و از سویى دیگر امکان تفکر و تعمق را از دست خواهند داد و این خود یکى از ده ها بیمارى الکترونیکى است.

در این مقاله قصد بررسى مختصر گونه چند مورد از بیمارى هاى الکترونیکى رایج سال هاى جارى را داریم. بیماران الکترونیکى برخلاف سایر بیماران با استفاده از قرص، شربت و آمپول قابل درمان نیستند و تنها همت خود آنها براى از میان برداشتن این سد کارساز خواهد بود و تصمیمى که خواهند گرفت مبنى بر ترک کردن عادت هاى ناخواسته شان و اصلاح زندگى الکترونیکى شان به کمک آنها خواهد آمد.

* اعتیاد الکترونیک
براساس بررسى هاى به عمل آمده آمار نشان مى دهد که الگو هاى رفتارى اعتیاد گونه در بین کاربران همیشگى اینترنت وجود داشته و بى وقفه بر تعداد این آمار افزوده مى شود، یکى از جدى ترین آسیب هاى این بخش آسیب رسیدن به کودکان و نوجوانان است که با ایجاد جذابیت هاى فریبنده آنها را در کام خود فرو خواهد کشید.
در سال هاى اخیر کودکان و نوجوانان به سوى بازى هاى چندنفره (Group Game) و حتى بازى هاى مبتذل تمایل بیشترى یافته اند و ساعت هاى بى شمارى را در شب و روز به این امر اختصاص مى دهند و در بعضى از اوقات نیز به سوى ولگردى الکترونیکى و گشت و گذارهاى بى هدف در اینترنت مى پردازند. این قبیل از افراد در صورت در اختیار نداشتن رایانه و اینترنت مانند افراد خمار بوده که امکان تهیه مواد مخدر را ندارند و سرگشته و حیران به دنبال ابزار الکترونیکى دیگرى مانند ماهواره، تلویزیون و ... خواهند رفت و از کتاب و مطالعه و هم نشینى با دوستان و فامیل و ورزش هاى دسته جمعى گریزانند.

*فساد الکترونیک
یکى دیگر از آفت هاى زندگى الکترونیکى دستیابى به تصاویر و فیلم هاى غیر اخلاقى خصوصاً در رده سنى کودکان و نوجوانان است که متأسفانه هزاران سایت در اینترنت به تبلیغ چنین رفتارهایى دست مى زنند که این امر نظارت شدید اولیا را در منزل و نیز متولیان صنعت ICT هرکشورى را طلب مى کند که خوشبختانه در کشور ما با اعمال قوانین شدید و فیلتر سایت هاى غیر اخلاقى این کنترل تا حدودى انجام شده است اما والدین نیز باید همواره از رفتار الکترونیکى فرزندان خود آگاه باشند و با کنترل هاى موردى جلوى انحراف را سد کنند که این امر در صورتى محقق خواهد شد که والدین خود سواد رایانه اى کافى را در برخورد با اینگونه از مسائل دارا باشند.

*انزواى الکترونیک
فرد گرایى از آسیب هاى زندگى الکترونیکى است که سبب خواهد شد حصارى پیرامون فرد ایجاد شود که گریز از آن به سادگى مقدور نباشد. زندگى الکترونیکى در نوع افراطى آن سبب خواهد شدکه تعامل طبیعى در روابط اجتماعى بشدت کاهش یافته و حس بى نیازى به افراد تقویت پیدا کند و این خود سبب شکل گیرى انزواى الکترونیکى خواهد شد.
تنهایى نشأت گرفته از کار با وسایل و ابزار الکترونیکى افراد جامعه را به کام خودکشیده و اثرات زیان بارى بر جاى خواهد گذاشت، واین جذابیت در دنیاى مجازى به اندازه اى است که کاربران پس از مدتى مصاحبت دیگران را تحمل نکرده و مانند فرد معتادى که به سوى همدم خود کشیده مى شود به سراغ ابزار الکترونیکى خود خواهند رفت.

*دکوراژه الکترونیک
این خطر از مجموعه خطرات زندگى الکترونیکى جسم کاربران را هدف قرار مى دهد که این آسیب ناشى از کار مداوم با ابزارهاى الکترونیکى است که ارمغان زندگى الکترونیکى است. به عنوان نمونه اى از این بیمارى ها مى توان به دردهاى عضلانى در ناحیه مچ دست، انگشتان، گردن، بینایى و سردرد اشاره کرد.
خطر انتشار امواج الکترو استاتیک، خطر انتشار امواج نورى و تشعشات بیمارى زا، خطر ناشى از گرم شدن قطعات رایانه ها و انتشار گاز هاى سمى منتشره و ... از دیگر خطراتى است که سلامتى افراد درگیر با صنعت ICT را به چالش کشیده است، براى مبارزه با این قبیل از مشکلات علم جدیدى تحت نام ارگونومى شکل گرفته است تا با بررسى هاى دقیق علمى و کنکاش در زمینه این قبیل از بیمارى ها از ابتلاى کاربران بیشتر به این قبیل از بیمارى ها جلوگیرى به عمل آورده و به علاوه مشکلات کاربران جارى را نیز کاهش دهد