ثبت‌کنندگان منطقه‌یی اینترنت خواستار شدند: خصوصی‌سازی نظارت بر اینترنت - اخبار - اخبار

ثبت‌کنندگان منطقه‌یی اینترنت خواستار شدند: خصوصی‌سازی نظارت بر اینترنت

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۸/۴/۷ ۸:۵۵:۰۸ (885 بار خوانده شده)
ثبت‌کنندگان منطقه‌یی اینترنت (RIRs) جهان نیز خواستار خصوصی‌سازی نظارت بر اینترنت شدند.

به گزارش سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اقدام ثبت‌کنندگان منطقه‌یی اینترنت به دنبال تقاضای اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد که ماه گذشته از سوی ویویان ردینگ، کمیسیونر اروپایی، برای پایان دادن به توافق همکاری میان آیکان - سازمان نظارت بر نام‌ها و شماره‌های اینترنتی - و وزارت بازرگانی آمریکا پیشنهاد شد.

RIRها که مسوول ثبت آدرس‌های IP مناطق جغرافیایی هستند با انتشار بیانیه مشترکی اعلام کردند زمان آن رسیده که دولت‌ آمریکا از کنترل اینترنت کنار بکشد.

سیستم مدیریت نام دامنه (DNS) در حال حاضر تحت توافق بین آیکان و وزارت بازرگانی آمریکا که مهلتش 30 ماه سپتامبر به پایان می‌رسد، توسط آیکان مدیریت می‌شود.


اکسل پاولیک، مدیر کل ثبت کننده اینترنت منطقه اروپا، RIPE NCC به تک ورلد اظهار کرده است: هیچ نوع پیوستگی بین تقاضای اتحادیه اروپا و موضع RIRها وجود ندارد و ما هیچ مشورتی با یکدیگر انجام نداده‌ایم.

وی تاکید کرده است: تمامی RIRها از جمله ARIN که ثبت کننده اینترنت منطقه آمریکای شمالی است در مورد این مساله توافق کامل دارند. اکسل پاولیک همچنین روشن ساخت که RIRها هیچ گونه شکایتی در مورد نحوه اداره آیکان نداشته‌اند و این کاملا یک مساله سیاسی است که می‌تواند مشکل ایجاد کند.

آیکان سازمان غیرانتفاعی واقع در جنوب کالیفرنیاست که بر به‌کارگیری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنتی که به رایانه‌ها کمک می‌کنند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، نظارت می‌کند.

این سازمان که در سال 1998 تاسیس شد، تحت نظارت وزارت بازرگانی آمریکا فعالیت می‌کند که در نتیجه آن نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده زیرا اینترنت متعلق به منطقه گسترده‌تری دانسته می‌شود.

کشورهای دیگر نیز خواستار نظارت بین‌المللی بیش‌تر بر آیکان هستند. در ماه می، ویویان ردینگ، کمیسر جامعه اطلاعاتی اتحادیه اروپا خواستار ایجاد گروهی از 12 کشور برای نظارت بر این سازمان شد.