سیستم خودنابودگر برای اطلاعات شخصی ساخته شد - فن آوری اطلاعات - اخبار

سیستم خودنابودگر برای اطلاعات شخصی ساخته شد

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۸/۵/۱ ۶:۴۸:۰۶ (598 بار خوانده شده)
سیستم جدیدی از سوی محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل طراحی شده که امکان می‌دهد ارتباطات دیجیتالی پس از مدت معینی خود را از بین ببرند.



(ایسنا)، این فن‌آوری که Vanish نام دارد با ایمیل، فیس بوک و پیام‌های چت ارسال شده در فایرفاکس کار می‌کند.

نمونه اولیه Vanish اطلاعات را در شبکه‌های اشتراک‌گذاری فایل پاک می‌کند؛ برای هر پیامی که ارسال می‌شود Vanish کلید سری ایجاد می‌کند که هرگز به کاربر نشان داده نمی‌شود و سپس پیام‌ها با این کلید رمزنگاری می‌شوند.

سپس کلید به ده‌ها قطعه تقسیم و به‌صورت تصادفی در رایانه‌های متعلق به شبکه‌های نقطه به نقطه پخش می‌شود و سیستم اشتراک‌گذاری فایل با پیوستن یا ترک کردن شبکه توسط رایانه‌ها تغییر می‌کند که در نتیجه طی مدتی بخش‌های مختلف کلید برای همیشه غیرقابل دسترس می‌شوند و کافی است که یک بخش از کلید گم شود تا پیام اصلی هرگز از رمز خارج نشود.

در نمونه فعلی Vanish رایانه‌های شبکه‌ها هر هشت ساعت یک بار حافظه خود را پاک می‌کنند اگرچه گزینه‌ای در این سیستم وجود دارد که به کاربران امکان می‌دهد اطلاعات خود را چندین هشت ساعت نگهداری کنند.

فن‌آوری Vanish اطلاعات را از تمامی وب سایت‌ها، این باکس‌ها، اوت باکس‌ها، سایت‌های بک آپ (پشتیبان) و رایانه‌های خانگی بازنیافتنی می‌کند و حتی ارسال کننده نیز دیگر نمی‌تواند به آن‌ها دست یابد.

این سیستم به شکل یک ابزار رایگان و کد باز است که با مرورگر فایرفاکس عمل می‌کند و ارسال کننده و دریافت کننده پیام هر دو باید این ابزار را نصب کنند.

پیام‌های دریافتی با برجسته کردن متن و فشردن دکمه Vanish قابل خواندن می‌شوند اما پس از هشت ساعت خواندن آن‌ها غیرممکن می‌شود. این فن‌آوری در حال حاضر فقط برای متون کار می‌کند اما طبق اظهارات محققان، همین تکنیک می‌تواند برای هر نوع اطلاعاتی مانند عکس‌های دیجیتالی مورد استفاده قرار بگیرد.