در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک مطرح شد: استفاده از اینترنت به عنوان منبع یادگیری ضروری است - آموزش الکترونیک - اخبار

در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک مطرح شد: استفاده از اینترنت به عنوان منبع یادگیری ضروری است

دسته : آموزش الکترونیک در تاريخ ۱۳۸۸/۲/۲۷ ۱۱:۵۵:۳۹ (961 بار خوانده شده)
امروزه فناوری اطلاعات به طور گسترده و چشم‌گیر در زندگی بشر نقش ایفا می‌کند بهر‌ه‌گیری مناسب از ابزار و تجهیزات رایانه‌ای و فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرعت بخشیدن و نظام دادن امور جاری و روزمره از جمله نیازهای ضروری جامعه‌ پویا و کارآمد عصر جامعه اطلاعاتی به شمار می‌رود. آنچه در موقعیت کنونی توجه همگان را به خود جلب می‌کند استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات است که روش‌های سنتی را ناکارآمد جلوه می‌دهد.



به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد کرم پور ـ عضوهیات مدیره مخابرات ایران ـ در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک ـ بر بیان ویژگی‌های روابط عمومی سنتی گفت: تخصص‌های عادی و یک وجهی، یک سویه (حداکثر دو سویه)، تعداد نیروی زیاد، فناوری محور نبودن، متکی به رسانه، سرعت معمولی، برخط نبودن، کاملا شبکه‌ای نبودن، با حجم انتقال پیام محدود ویژگی‌های روابط عمومی سنتی است.

وی افزود: تخصص بالا و چند وجهی، همه سویه، تعداد نیروی مناسب، فناوری محور، رسانه‌ بودن، سریع، برخط و شبکه‌ای بودن، با حجم انتقال داده بالا و نامحدود از جمله ویژگی‌های روابط عمومی الکترونیک هستند.

او افزود: در سال 2006 حدود 182 تا 200 میلیارد دقیقه ترافیک جابه جا شد که حدود 157 میلیارد دقیقه آن کار روابط عمومی بود این میزان در سال 2009 با رشدی بالغ بر حدود 400 میلیون دقیقه جابه‌جایی ترافیک روبه رو شد.

در بخش دیگری از این همایش شهناز حسینی ـ استادیار دانشگاه ـ در بررسی روابط عمومی الکترونیک و آموزش فراگیر دانشگاهی و حرفه‌ای دانشگاه‌ها را زیربنای علمی و فرهنگی جامعه دانست که با ترتیب نیروهای کارآمد و آشنا به جدیدترین معیارهای جهانی در علوم مختلف راه را برای جهانی شدن هموار می‌کند.

او ادامه داد: نقش روابط عمومی‌های مراکز دانشگاهی در برخورد با گسترش آموزش فراگیر از طریق فناوری ارتباطی بسیار پراهمیت‌تر است و می‌توان با استفاده از انتقال تجربه‌های علمی به ستوه مختلف جامعه نقش خود را در توسعه عملکردهای آموزشی به بهترین شکل ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی مراکز آموزش عالی باید در جهت ایجاد هویت مثبت فناوری‌های ارتباطی ومعرفی امکانات دانشگاه‌ها در این باره از طریق ارسال عملکردها و خدمات دانشگاهیان به جامعه و رسانه‌های جمعی، افکار عمومی و همگانی را نسبت به شیوه‌های نوین آموزش دانشگاه‌ها بیدار کرده و مقدمات عرضه‌ تحولات علمی و فرهنگی را در جامعه فراهم کند.

هاشمی همچنین اظهار کرد: روابط عمومی دانشگاه‌ها وظیفه دارند تا علاوه بر شناسایی زمینه‌های بروز مشکل و نارسایی‌های علمی و تحصیلی آموزش مجازی در بین دانشجویان و نسل جوان و ترغیب آنها برای جذب و استفاده از تکنولوژی‌های نوین، با پوشش مناسب تبلیغی برنامه‌ها، سمینارها و همایش‌های دانشگاهی و ایجاد یک ارتباط چند سویه بین جامعه، دانشگاه و مسئولان فناوری و علمی کشور راه را برای توسعه برنامه‌های دانشگاه مجازی هموار کرده، شرایط را برای ایجاد جامعه علمی‌تر و فراگیرتر مهیا کنند و با بهره‌گیری در سطوح مختلف و انتقال آن به مقامات مسئول، باعث شوند تا برنامه‌های هدفمند تر و فراگیر تری در سطح کلان دانشگاهی رخ دهد.

او گفت: ضرورت‌های آموزش فراگیر که بسیاری از محدودیت‌ها را از بین می‌برد شهروندی در جامعه‌ مدرن را الزام‌آور می‌کند. جامعه‌ای که در حال تغییر است و برای همسویی با تغییرات آن استفاده از اینترنت به عنوان منبع یادگیری ضروری است.

به گزارش ایسنا، حمید ضیایی پرور ـ‌ استاد ارتباطات ـ نیز در سخنانی به بررسی وضعیت استفاده وزارتخانه‌های ایران از تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک پرداخت.

او با طرح این سوال اصلی که وزارتخانه‌های ایران چگونه از تکنولوژی‌های کاربردی روابط عمومی الکترونیک استفاده می‌کنند؟ اظهار کرد: اکثر وزارتخانه‌های ایران در بخش خدمات الکترونیک و امکانات تعاملی دچار ضعف‌های ساختاری بوده و همچنین بسیاری از بخش‌های پرتال‌های این دستگاه‌ها فاقد اطلاعات و محتوای به روز و کافی است.

او در مقاله‌ خود با ترسیم نمودارهای تحلیل محتوای کاربرد فناوری‌های EPR در پرتال‌های 21 وزارتخانه دولتی وضعیت نقاط قوت و ضعف هر یک مشخص شده است و براین اساس وب سایت‌های مذکور از نظر شاخص‌های 15 گانه رتبه‌بندی شده است.

دکتر حسن بشیر ـ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) ـ‌ نیز با بیان اینکه روابط عمومی‌ها در حقیقت یک رسانه‌ی عمومی هستند که نه تنها تولید کننده پیام بلکه توزیع کننده‌ آن نیز هستند گفت: برخلاف بسیاری از رسانه‌های دیگر روابط عمومی نظامی از اطلاع رسانی است که هم زمان نظام پیچیده تولید پیام با نظام توزیع آن را با استفاده از نظام‌های دیگر رسانه‌ای پیوند داده و ساختار کاملی از نظام اطلاع رسانی ایجاد کرده است که می‌تواند همه مراحل مربوط به صنعت پیام سازی را از آغاز تا پایان طی کند.

او ادامه داد: جهان مجازی نه تنها این نظام اطلاع رسانی را با سرعت فرازمانی و فرامکانی آشنا ساخته است بلکه فراتر از آن به خلق زبان و نشانه‌های جدیدی فراخوانده که با چنین نظامی همخوانی داشته باشد.

وی همچنین اظهار کرد: تفاوت اساسی روابط عمومی الکترونیک یا دیجیتال با روابط عمومی غیر الکترونیک یا آنالوگ در همین خصلت نظام اطلاع رسانی جدید نهفته است که علاوه بر وارد ساختن صنعت پیام در جهان مجازی با ویژگی تولید و توزیع همزمان، آن را برزبان و نشانه‌های جدیدی مبتنی کرده که تفاوت اساسی با مرحله‌ی غیر الکترونیک و سنتی دارد.