اجرای طرح اتصال فیبرنوری به منازل - مصاحبه - اخبار

اجرای طرح اتصال فیبرنوری به منازل

دسته : مصاحبه در تاريخ ۱۳۸۸/۳/۹ ۷:۳۹:۴۳ (1043 بار خوانده شده)
گفته مدیر طرح اتصال فیبرنوری به منازل و ساختمان‌های تجاری در دانشگاه صنعتی شریف این طرح سعی دارد روش‌های نوین دسترسی چندگانه بر اساس تقسیم کد به منازل را معرفی کند.


جواد صالحی در گفت‌وگو باایسنا اظهار کرد: فاز اول این پروژه با تامین بودجه توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع پیشرفته وزارت صنایع و معادن بعد از حدود یک سال به پایان رسیده است و فاز دوم طرح آغاز شده و امیدواریم در چند ماه آینده به انجام برسد. وی تصریح کرد: نکته مهم فراگیری تکنولوژی اتصال فیبرنوری به منازل در روند تکامل شبکه‌های مخابراتی در سال‌های نه چندان دور در آینده است زیرا با این کار امکان ارسال حجم بسیار بالایی از اطلاعات فراهم خواهد شد و در نتیجه می‌توان سرویس‌های نوینی را برای مشترکان شبکه‌های مخابراتی معرفی کرد که مهم‌ترین آنها ارسال تصویر و سیستم‌های زنده تصویری است.

صالحی افزود: از آنجا که با این تکنولوژی حجم فیبرنوری بالا خواهد رفت می‌توان محتوای میلیون‌ها کتاب را در عرض چند ثانیه برای مشترکان ارسال کرد. زمانی که فیبرنوری به منازل و ساختمان‌های تجاری کشیده شود انقلاب عظیمی درباره شبکه‌های مخابراتی و دنیای دیجیتالی اتفاق خواهد افتاد و آنهایی که به این تکنولوژی دسترسی دارند از نظر احاطه به اقتصاد و اطلاعات جهانی جامعه‌ای مدرن خواهند داشت.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در فاز اول طرح بررسی شبکه‌ها و پیاده‌سازی یک نمونه از شبکه‌های فیبر نوری به منازل و به ویژه گذاشتن سرویس‌های نوین مثل IPTV و سیگنال‌های STH که در مخابرات خیلی مطرح هستند و ترافیک اینترنتی متفاوت‌تری را ارایه می‌دهند، انجام و نشان داده شد که می‌توان از شبکه‌های فیبر نوری به بهترین نحو استفاده کرد. در این فاز شبکه نوری براساس تقسیم طول موج نور که یکی از تکنولوژی‌های مطرح جهان است بررسی شد.

وی تصریح کرد: خوشحالیم مطرح کنیم که جزء معدود گروه‌های شناخته شده در سطح جهان به‌عنوان یکی از پیشروترین مراکز آزمایشگاهی درباره ارائه ایده‌های نوین در زمینه دسترسی چندگانه براساس تقسیم کد یا CDMA نوری هستیم. او افزود: آزمایشگاه‌ شبکه‌های نوری دانشگاه صنعتی شریف موفق شده است تاکنون بیش از 40 مقاله در ژورنال‌های IEEE به چاپ برساند و دو امتیاز انحصاری را که در آمریکا به ثبت رسانده دریافت کند.

او با بیان این که مباحث تئوری و بنیادین طرح بررسی شده است و در آزمایشگاه‌ در حال نمونه‌سازی به‌عنوان یکی از عمده قدم‌های این طرح هستیم، افزود: به دلیل تحریم‌ کشور تامین برخی ادوات پیشرفته نوری مشکل است و زمانبندی ما را برای اتمام این طرح به تاخیر انداخته است؛ با این شرایط موفق به تهیه خیلی از تجهیزات اولیه شده‌ایم. با دسترسی به تعدادی دیگر از ادوات پیشرفته نوری تا پایان طرح بیش از یک سال باقی نمانده است.

صالحی همچنین اظهار کرد: با اجرای این طرح نشان خواهیم داد می‌توانیم چنین فن‌آوری پیشرفته‌ای را پیش از فراگیری در دنیا به عنوان کشوری پیشرو در این حوزه داشته باشیم. البته عملیاتی شدن آن منوط به این است که دولت و وزارت ICT بخواهند آن را پیاده‌سازی کنند. او گفت: این یک پروژه ملی است که از ما خواسته شده مفاهیم بنیادین و تکنیک‌های جدیدی که با آن‌ها آشنا هستیم را به عنوان نمونه پیاده‌سازی کنیم و چون این طرح، طرحی نیست که با سرمایه اندک عملیاتی شود برای سرمایه‌گذاری عزم ملی را می‌طلبد.

این استاد دانشگاه معتقد است: کشوری که در این زمینه سرمایه‌گذاری نکند و این موضوع را جدی نگیرد در سال‌های آینده که فیبر نوری در کشورهای دیگر به منازل کشیده شود، عقب‌افتادگی فاحشی با آن کشورها پیدا خواهیم کرد. در نتیجه برای تصمیم گیران کشور به ویژه در حوزه مخابرات بسیار مهم خواهد بود که فیبر نوری تا منازل را جدی بگیرند.

او تصریح کرد: رقابت بسیار بزرگی در سطح اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در این زمینه اتفاق خواهد افتاد و از آنجا که دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف و آزمایشگاه‌ شبکه‌های نوری در این زمینه در جهان شناخته شده است باید از این امکان استفاده کرد تا کشور ما پیشرو در این تکنولوژی نوین باشد. مجری طرح اتصال فیبر نوری به منازل و ساختمان‌های تجاری خاطر نشان کرد: نباید طوری باشد که دیگران تکنولوژی را معرفی کنند، کارهای بنیادی مربوطه را انجام دهند، استانداردها را تولید و استفاده کنند و ما به عنوان یک کشور جهان سومی از آن‌ها بخواهیم تجربیاتشان را در اختیارمان قرار دهند.

او گفت: باید با تغییر در طرز تفکر قدم‌هایی اساسی برداریم تا خود به‌عنوان تولیدکننده درصدد گسترش این فن‌آوری در دیگر کشورها برآییم. تفاوت بین یک کشور پیشرفته با جهان سومی در همین موارد است. وی با تاکید بر این که برای ایران و ایرانی شایسته نیست به‌عنوان جهان سومی شناخته شود، اظهار کرد: اگر مدعی تمدن سازی هستیم و در روند تکامل تمدن بشری نقش داشتیم یکی از ابزارهایی که برای ایران افتخارآفرین خواهد بود این است که در مقوله پژوهش و معرفی تکنولوژی‌های نوین نیز پیشگام باشد. این در نوع طرز فکر دیگران در مورد ایرانی‌ها تاثیر بسیار مثبتی خواهد داشت.