انتقال جریان برق بدون سیم و باتری - مخابرات - اخبار

انتقال جریان برق بدون سیم و باتری

دسته : مخابرات در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۱۴ ۷:۱۳:۳۰ (1508 بار خوانده شده)
عضو ارشد دپارتمان علوم رایانه و الکترونیک MIT: انتقال جریان برق بدون سیم و باتری ، خانه های دنیا تا 5 سال آینده بدون سیم برق روشن می‌شوند



دکتر آرستیدیس با همکاری پروفسور شولژیک ایده ای را به واقعیت تبدیل می کنند که ارزش و تاثیرگذاری آن، دسته کمی از اختراع برق به وسیله ادیسون ندارد؛ انتقال جریان برق بدون نیاز به سیم. این پروژه در مرز بین واقعیت و اسطوره واقع شده است و هنوز برای میلیونها تن در سراسر جهان غیرقابل درک است. دکتر آرستدیس در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر ابعاد گوناگون این انقلاب تحقیقاتی و کاربردی در عرصه فناوری های نوین را تشریح کرده است.

دکتر آرستیدیس عضو ارشد دپارتمان علوم رایانه و مهندسی الکترونیک دانشگاه MIT در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر گفت: از دو سال پیش که پروفسور شولژیک، پروفسور فیزیک دانشگاه MIT از مشکلات مربوط به گیر افتادن در لحظات خاموشی کلافه شده بود، ایده نوین و بی سابقه انتقال جریان برق بدون نیاز به برق و باتری را با من و سایر محققان این دانشگاه در میان گذاشت. کار اصلی ما از 5/1 سال پیش شروع شد و اکنون نتیجه آن را در قالب روشن شدن لامپ کوچک 60 واتی با جریان برقی که از فاصله 7 پایی در حدود بیش از دو متر بدون هیچ اتصال فیزیکی بین منبع برق و منبع روشنایی، روشن شده است، می بینید.


عضو ارشد دپارتمان علوم رایانه و مهندسی الکترونیک دانشگاه MIT در ادامه افزود: کاربعدی ما حرکت به جلو و ارتقای این فناوری به ابعاد بزرگتر و تجاری است. هدف اصلی محققان این پروژه ارایه فناوری کاربردی به جامعه جهانی و استفاده عموم از آن است.

دکتر آرستیدیس در ادامه گفت: ما از تجربیات گوناگونی استفاده کردیم تا آن را به واقعیتی عینی تبدیل کنیم. در حال حاضر فناوری که آن را ارایه کریده ایم برای فواصلی تا حداکثر دو متر طراحی شده اما در آینده این بعد مسافت افزایش خواهد یافت.

عضو ارشد دپارتمان علوم رایانه و مهندسی الکترونیک دانشگاه MIT ادامه داد: ما برای فناوری جدیدمان برنامه های زیادی داریم که یکی از آنها استفاده از آن در سیستمها و تجهیزات بسیار کوچک الکترونیک است. از آنجا که در این پروژه از موادی نظیر سیم های مسی استفاده کرده ایم، هزینه آن پایین بوده و فکر می کنیم که طرح تجاری آن نیز با قیمیت مناسب در اختیار مردم سراسر جهان قرار گیرد.


دکتر آرستیدیس در خصوص پروژه های مشابه در سراسر جهان گفت: شرکت ها و گروه های تحقیقاتی دیگری نیز در سراسر جهان در حال کار بر روری پروژه های مشابه هستند اما کاری که ما ارایه کرده ایم از جنبه های گوناگون متمایز است.

وی افزود : امید داریم بین 3 تا 5 سال آتی این پروژه به مرحله تولید تجاری رسیده و از این رو میلیون ها خانه در سراسر جهان از مزایای آن بهره مند شوند. یکی از مهمترین جنبه های کاربردی این طرح صرفه جویی های شکل گرفته به واسطه استفاده از آن است. تحقیقات ما نشان داد که با استفاده از این فناوری نوین، در تمامی صنایع از جمله صنایع روبات و اتوموبیل سازی صرفه جویی های فراوانی را خواهیم داشت.


عضو ارشد دپارتمان علوم رایانه و مهندسی الکترونیک دانشگاه MIT در ادامه گفت: دانشمندان ایرانی در دانشگاهی همچون MIT از اعتبار بالایی برخوردار هستند. همین بس که فیزیک نظری دانشگاه MIT در قبضه دانشمندان و محققان ایرانی است. آرزوی من این است که دانشمندان برجسته ایرانی همواره به تلاش های خود ادامه بدهند و به این نکته نیز توجه کنند که دستیابی به فناوری های برتر تنها در گروی ارایه ایده های بدیع است. آنها باید با تمامی دنیا در تماس باشند و از ظرفیت بالای خود استفاده کامل کنند.