جزییات پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران - فن آوری اطلاعات - اخبار

جزییات پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۲/۱۴ ۷:۱۵:۳۰ (1556 بار خوانده شده)
فناوران -در آستانه پذیرش و درج نام شرکت‌ مخابرات ایران در تابلوی بورس اوراق بهادار، متن پروانه فعالیت و پیش‌نویس امید‌نامه پذیرش این شرکت منتشر شد.



پروانه فعالیت
پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران، به استناد تبصره 3 ماده 8 قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب 19/9/1382 مجلس شورای اسلامی، تاییدیه مورخ 19/9/1382 شورای نگهبان و ابلاغیه مورخ 30/9/1382 هیات وزیران و بند 1 ماده 6 اساسنامه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعطا گردیده است. این پروانه، در جلسه مورخ 21/11/1386 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تصویب و طی نامه شماره 11284/100 مورخ 5/12/1386، توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مورد تایید قرار گرفته است. مهم‌ترین بند‌های پروانه مذکور به شرح زیر است.

شبکه‌های موضوع پروانه
تجهیزاتی که دسترسی و ایجاد ارتباط برای ارایه سرویس را برای مشترکان فراهم می‌کند شامل:
1 – شبکه ارتباطات رادیویی سیار با حداقل استاندارد جی‌اس‌ام نسل دو
2 – شبکه تلفن ثابت بدون محدودیت در فناوری
3 – شبکه ارتباطات داده بدون محدودیت در فناوری
که شامل مراکز سوییچینگ، ایستگاه‌ها و سایر تجهیزات لازم برای کارکرد صحیح آنها در محدوده استان (به استثنای شبکه زیر‌ساخت مادر و دروازه‌های ارتباطات بین‌المللی) می‌باشد.

خدمات موضوع پروانه
هرگونه خدمات مخابراتی شامل خدمات صوت و داده و ارزش افزوده اعم از محلی، ملی و بین‌المللی و اجاره خطوط انتقال در اختیار در محدوده غیر زیر‌ساخت مادر که در شبکه‌های موضوع پروانه توسط دارنده پروانه عرضه می‌شود.

مدت اعتبار و شرایط تمدید پروانه
مدت اعتبار پروانه، 15 سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن آن است.
مدت اعتبار پروانه در موارد ذیل، قبل از انقضای مدت خاتمه خواهد یافت:‌ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌تواند پروانه را بنا به درخواست به محض اینکه وزارت و دارنده پروانه به طور کتبی در این خصوص به توافق برسند؛ یا
در صورتی که طبق مفاد موافقت‌نامه پروانه، به ویژه ماده 19 آن (تعلیق و لغو)، پروانه لغو یا مدت اعتبار آن کاهش یابد. وزارت می‌تواند پروانه را بنا به درخواست تقدیمی توسط دارنده پروانه به وزارت برای دو دوره 5 ساله تمدید کند، مشروط بر آنکه دارنده پروانه حداقل یک سال قبل از انقضای مدت اعتبار پروانه که حسب مورد ممکن است تمدید شده باشد، تمدید آن را درخواست کند.

سهامداران و حق رای
در صورت داشتن سهامدار خارجی، سهام شرکت‌های ایرانی که 100 درصد سهام آنها متعلق به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایرانی است، نباید از 51 درصد سهام کل شرکت دارنده پروانه کم‌تر باشد.
هرگونه تغییری که به میزان 5 درصد یا بیش‌تر به نحوه سهامداری و/ یا حق رای دارنده پروانه تاثیر بگذارد باید دو ماه قبل طی اطلاعیه‌ای به سازمان (تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی) اعلام شود.
هرگونه تغییر یا عملیاتی که منجر به تغییر کنترل دارند پروانه شود، مستلزم اجازه کتبی قبلی از سازمان خواهد بود.
هرگونه کاهش در درصد سهام تحت تملک نهاد‌ها و اتباع ایرانی از سرمایه‌ سهمی دارنده پروانه، مستلزم کسب مجوز کتبی از سازمان خواهد بود. ولی در صورتی که دارنده پروانه در لیست بورس اوراق بهادار تهران درج شده باشد، فروش سهام سرمایه‌ای دارنده پروانه توسط اشخاص و اتباع ایرانی از طریق بازار بورس نیازی به کسب قبلی مجوز کتبی سازمان نخواهد داشت.
دارنده پروانه حق نخواهد داشت که به طور مستقیم یا غیر مستقیم مالک سرمایه سهمی حق رای شرکت‌هایی که دارای پروانه بهره‌برداری و یا ارایه خدمات هرگونه شبکه‌های خدمات مخابراتی موضوع پروانه اعم از تلفن ثابت، تلفن همراه و انتقال داده باشد و هیچ‌ یک از شرکت‌های مذکور نیز نباید به طور مستقیم مالک سرمایه سهامی و یا حق رای در دارنده پروانه باشند.

صدور پروانه‌های جدید و رقابت
صدور این پروانه هیچگونه محدودیتی را برای صدور پروانه‌های دیگر در زمینه موضوع فعالیت پروانه برای سازمان ایجاد نمی‌کند.
هر پروانه جدید اعطایی توسط سازمان برای ایجاد و بهره‌برداری از خدمات موضوع پروانه در قلمرو فعالیت، طی مدت اعتبار پروانه باید حاوی مواد و شرایطی باشد که به طور اساسی معادل مواد و شرایطی است که در مورد دارنده پروانه قابل اعمال می‌باشد (به جز در مورد مبالغ)، معهذا، سازمان به سطح مبالغ لازم‌التادیه توسط شرکت‌کننده جدید توجه خواهد نمود تا آنکه شرایط حاکم بر بازار و توسعه رقابت سالم در داخل قلمرو فعالیت را امکان‌پذیر سازد.

شبکه انتقال
به موجب قانون، ایجاد و بهره‌برداری از «شبکه زیر‌ساخت مادر» در انحصار بخش دولتی می‌باشد بنابراین دارنده پروانه حق نخواهد داشت که برای بهره‌برداری از شبکه موضوع پروانه مبادرت به ایجاد شبکه انتقال در زیر‌ساخت مادر کند و باید خطوط انتقال و تسهیلات مربوط به شبکه زیر‌ساخت مادر را از ارایه کننده خدمات مخابراتی مجاز دولتی اجاره نماید. ارایه کننده خدمات مخابراتی مجاز دولتی به دارنده پروانه اجازه خواهد داد که به منظور ارایه خدمات موضوع پروانه به شبکه‌های انتقال در زیر‌ساخت مادر دسترسی یابد.
دارنده پروانه می‌تواند به منظور برقراری ارتباط بین تجهیزات مختلف شبکه موضوع پروانه (از جمله در محل نقاط اتصال متقابل) شبکه انتقال کابلی یا رادیویی، به غیر از شبکه زیر‌ساخت مادر احداث نماید.

اتصال متقابل
دارنده پروانه حق خواهد داشت که شبکه موضوع پروانه را به کلیه شبکه‌های مخابراتی دارای پروانه در جمهوری اسلامی ایران به طور متقابل متصل کند و به منظور ارایه خدمات موضوع پروانه به تمامی شبکه‌های مخابراتی دارای پروانه دسترسی داشته باشد.
دارنده پروانه متعهد است که اتصال متقابل کلیه شبکه‌های مخابراتی دارای پروانه را به شبکه موضوع پروانه اجازه دهد و دارنده پروانه باید به هر طرف ذینفع دارای پروانه قانونی اجازه دسترسی به شبکه موضوع پروانه به منظور ارایه خدمات مخابراتی را بدهد. اتصال متقابل بر اساس موافقت‌نامه‌ای که توسط طرف‌های ذی‌ربط منعقد می‌شود، فراهم خواهد گردید. در صورت بروز هر گونه مشکل و یا اختلاف در این مورد، هر یک از طرفین می‌تواند موضوع را جهت اخذ تصمیم نزد سازمان مطرح کند.

تعهدات توسعه و اجرا
دارنده پروانه موظف است از تاریخ صدور پروانه،‌ نسبت به توسعه و اجرا در حوزه خدمات موضوع پروانه و زمانبندی مشخص شده (به شرح زیر) در چارچوب شرایط و ضوابط این پروانه اقدام نماید. هرگونه تغییر در تعهدات مذکور و یا زمانبندی اجرای آن مستلزم اخذ موافقت کتبی از سازمان می‌باشد.

1- تلفن همراه

1-1- تعهدات دایری
با توجه به وضع موجود (000/300/21 شماره در حال کار) تعهدات دایری جدید در طول سال‌های پروانه به شرح زیر می‌باشد:
انتهای سال اول (1387) 000/700/3 مشترک
انتهای سال دوم (1388) 000/000/3 مشترک
انتهای سال سوم (1389) 000/000/2 مشترک
انتهای سال چهارم (1390) 000/000/2 مشترک
انتهای سال پنجم (1391) 000/500/1 مشترک
انتهای سال ششم (1392) 000/500/1 مشترک
انتهای سال هفتم (1393) 000/000/1 مشترک
انتهای سال هشتم (1394) 000/000/1 مشترک
انتهای سال نهم (1395) 000/000/1 مشترک
از سال دهم (1396) به بعد بر اساس شرایط بازار، تقاضا و رقابت، دایری انجام می‌شود.

2-1- تعهدات پوشش رادیویی
پوشش کلیه شهرهای کشور حداکثر یک‌سال پس از تاریخ صدور پروانه
پوشش شهرهای جدید حداکثر 8 ماه پس از اعلام وزارت کشور
پوشش کلیه جاده‌های اصلی کشور یک‌سال پس از تاریخ صدور پروانه
پوشش کلیه جاده‌های ریلی کشور یک سال پس از تاریخ صدور پروانه
پوشش جاده‌های فرعی کشور (شهرهای بین مراکز شهرستان‌ها) حداکثر دو سال پس از تاریخ صدور پروانه
منظور از تعهدات پوششی، پوشش رادیویی کلیه محدوده خدمات شهری بر اساس مصوبه هیات دولت می‌باشد و جاده‌های اصلی بر اساس تعریف وزارت راه و ترابری مشخص می‌شود.

3-1- تعهدات پوشش جمعیتی:
در هیچ زمان از مدت اجرای این پروانه پوشش جمعیتی شبکه نباید کمتر از 85 درصد باشد.

4-1- دسترسی مشترکان به شبکه:
دسترسی مشترکان به شبکه در شهرهای تحت پوشش با درجه سرویس 2 درصد
دسترسی مشترکان به شبکه در جاده‌های تحت پوشش با درجه سرویس 5 درصد

5-1- کیفیت سرویس شبکه:
مکالمات قطع شده
در پایان سال اول (1387) کمتر از 4 درصد
در پایان سال دوم (1388) کمتر از 3 درصد
در پایان سال سوم (1389) کمتر از 2 درصد
در پایان سال چهارم (1390) به بعد کمتر از 1 درصد

2- تلفن ثابت
1-2- تعهدات دایری:
با توجه به وضعیت موجود 000/500/23 مشترک در حال کار تعهدات دایری جدید در طول سال‌های پروانه به شرح زیر می‌باشد.
انتهای سال اول (1387) 000/500/1 مشترک
انتهای سال دوم (1388) 000/000/1 مشترک
انتهای سال سوم (1389) 000/000/1 مشترک
انتهای سال چهارم (1390) 000/000/1 مشترک
انتهای سال پنجم (1391) 000/000/1 مشترک
انتهای سال ششم (1392) 000/000/1 مشترک
از سال هفتم (1393) به بعد بر اساس شرایط بازار، تقاضا و رقابت، دایری انجام می‌شود.

3- ارتباطات داده و فناوری اطلاعات
تعهدات اجرایی دارنده پروانه در حوزه ارتباطات داده و فناوری اطلاعات با هماهنگی دارنده پرونده توسط سازمان متعاقبا ابلاغ خواهد گردید.

تعرفه‌ها
محدودیت‌های تعرفه‌ها برای خدمات موضوع پروانه به شرح زیر است.
در تلفن همراه برای هزینه اتصال مشترک آبونمانی، بیش از 000/200/1 ریال و برای هزینه اتصال مشترک پیش‌پرداختی بیش از مبلغ 000/200 ریال (‌به استثنای مالیات متعلقه) مطالبه ننماید. این میزان تعرفه در صورت مقتضی می‌تواند توسط سازمان، مورد تجدید نظر قرار گیرد.
در تلفن ثابت برای هزینه اتصال مشترک آبونمانی، بیش از 000/500 ریال و برای هزینه اتصال مشترک پیش‌پرداختی بیش از مبلغ 000/100 ریال (به استثنای مالیات متعلقه) مطالبه ننماید. این میزان تعرفه در صورت مقتضی می‌تواند توسط سازمان مورد تجدیدنظر قرار گیرد.
در تلفن همراه و ثابت برای هزینه‌های مکررالوقوع نظیر سرویس‌های آبونمانی نظیر هزینه‌های ارتباط، قیمت‌های بدون احتساب مالیات را برای هر خدمتی که ارایه می‌دهد نباید حداکثر 20 درصد بیش از قیمت‌های پایه که توسط سازمان تعیین می‌شود، باشد. معهذا، دارنده پروانه حق خواهد داشت که هرگونه بسته خدماتی شامل دقایق آزاد و نرخ‌های تعدیل شده را مادام که بتواند ثابت کند که طیف محدوده 20%+ را رعایت می‌کند، عرضه نماید. تعرفه‌های خدماتی که به صورت پیش‌پرداخت می‌باشد می‌تواند حداکثر 50 درصد بالاتر از تعرفه‌های متناظر با خدمات آبونمانی باشد.
سقف کلیه تعرفه‌های فوق‌الذکر با هدف حمایت از مصرف‌کننده و سایر بهره‌برداران تعیین شده و می‌تواند توسط سازمان و تصویب کمیسیون مورد تعدیل قرار گیرد.
تعرفه‌های خدمات ارزش افزوده و هرگونه خدمات جدید بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، خواهد بود.
در سرویس‌های فناوری اطلاعات و انتقال داده‌ و اجاره خطوط انتقال بر اساس مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات که توسط سازمان ابلاغ می‌شود، خواهد بود.

همکاری با سایر ارایه‌کنندگان خدمات مخابراتی
دارنده پروانه باید با سایر ارایه‌کنندگان خدمات مخابراتی در مورد کلیه درخواست‌های منطقی همکاری کند. در این رابطه باید:
قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی تولیدی و صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها و ایجاد تسهیلات به منظور صدور خدمات مصوب 12 اسفند 1375 مجلس شورای اسلامی رعایت شود.
مدیریت فنی و پشتیبانی باید حتما ایرانی باشد و در صورت داشتن سهامدار خارجی، کلیه تصمیمات هیات مدیره و مجامع عمومی شرکت دارنده پروانه مشروط به موافقت حداقل 50 درصد سهامداران ایرانی پروانه می‌باشد.
در صورت داشتن سهامدار خارجی، سهام شرکت‌های ایرانی که 100 درصد سهام آنها متعلق به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی ایرانی است، نباید از 51 درصد سهام کل شرکت دارنده پروانه کمتر باشد.

مبالغ قابل پرداخت به سازمان
مبالغ سالانه
دارنده پروانه باید مبالغ ذیل را به ماخذ سالانه (سال قراردادی) به سازمان پرداخت کند.
مبلغ پرداختی بابت حق استفاده از شماره‌گذاری: دارنده پروانه باید مبالغ زیر را در ازای استفاده از ظرفیت شماره‌گذاری به سازمان بپردازد:
در شبکه تلفن همراه برای هر بلوک 000/100 شماره‌ای 200 میلیون ریال و در شبکه تلفن ثابت برای هر بلوک 000/10 شماره‌ای 10 میلیون ریال برای هر سال قراردادی. از سال دوم به بعد مبلغ پرداختی هر بلوک از شماره‌ها ممکن است توسط سازمان به طور سالانه افزایش یابد، لیکن در هر حال این افرایش در محدود (1) نرخ تورم در ایران در طول سال قبلی قراردادی یا (2) افزایش متوسط تعرفه‌های خدمات پایه دارنده پروانه در طول سال قبل خواهد بود.
در شبکه تلفن ثابت برای مراکز موجود (تا تاریخ صدور پروانه) بالای 000/5 شماره بر اساس بلوک‌های 000/10 شماره‌ای و رند به بالا و برای مراکز موجود کمتر از 000/5 شماره بر اساس بلوک‌های 000/1 شماره‌ای و رند به بالا هزینه شماره‌گذاری دریافت خواهد گردید.
مبلغ پرداختی بابت خدمات اجباری عمومی (USO): 3 درصد درآمد تلفن همراه سال قراردادی قبل، بابت هر سال قراردادی. برای سال اول، مبلغ پیش‌بینی شده اسمی از تسهیم درآمد برای سال اول قراردادی، جهت محاسبه مبلغ پرداختی بابت خدمات اجباری عمومی استفاده خواهد شد.
تبصره 1: هزینه‌های مربوط به ایجاد و توسعه و نگهداری و پشتیبانی شبکه در نقاط جدید بر اساس نیاز که تحت عنوان USO توسط سازمان مشخص و به دارنده پروانه اعلام می‌شود،‌ در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه توسط سازمان به دارنده پروانه پرداخت می‌شود. تاکید می‌شود که کلیه هزینه‌های مربوط به نگهداری و پشتیبانی کلیه نقاط شبکه موجود به عهده دارنده پروانه می‌باشد و مشمول پرداخت USO از سوی سازمان و یا دولت نمی‌باشد.
تبصره 2: درآمد تلفن ثابت و خدمات داده مشمول پرداخت USO نخواهد بود.
مبلغ حق سازمان: 25/0 درصد از درآمد سال قراردادی قبل بابت هر سال قراردادی خواهد بود. در مورد سال اول مبلغ پیش‌بینی شده اسمی از تسهیم درآمد برای سال اول قراردادی جهت محاسبه مبلغ پرداخت حق سازمان برای سال اول قراردادی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
مبلغ حق استفاده از فرکانس: دارنده پروانه باید حق استفاده از فرکانس‌های واگذاری هزینه‌های مربوطه را که براساس تعرفه‌های مصوب توسط سازمان اعلام می‌شود به سازمان بپردازد. این حق استفاده از فرکانس‌های واگذاری ممکن است بر مبنای تغییر نرخ پالس و یا تغییر آیین‌نامه مربوطه، به طور سالانه کمتر یا بیش‌تر شود.
تاکید می‌شود که فرکانس‌های تخصیص داده شده به صورت سراسری بوده و هزینه‌های مربوط به صورت سراسری محاسبه خواهد شد.

نحوه پرداخت مبالغ سالانه
به جز در مواردی که در قوانین یا مقررات به نحو دیگری تعیین شده باشد، مبالغ پرداخت سالانه فوق باید در 4 قسط مساوی، هر 3 ماه یکبار در آخرین روز از دوره سه ماهه جاری در آن زمان پرداخت شود. پرداخت قسط اول مبالغ مذکور باید به محض انقضا یا پیش از 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن صورت گیرد.

حداکثر مبلغ
در هیچ صورتی، کل مبالغ پرداختی سالانه، در طول هیچ یک از سال‌های قراردادی نباید از 7 درصد درآمدهای سال قراردادی قبل از آن (و برای سال اول قرارداد، مبلغ پیش‌بینی شده اسمی از تسهیم درآمد در طول سال اول قرارداد) تجاوز کند.

تسهیم درآمد
در ازای اعطای پروانه، دارنده پروانه بابت هر سال شمسی و ظرف مدت دو ماه بعد از پایان هر سال، باید آن بخش از مبلغ تسهیم درآمد در مورد آن سال قراردادی را که حسب مورد ممکن است از مبلغ تضمین شده تسهیم درآمد بیش‌تر باشد و مطابق نمایه‌های 1 و 2 در مورد آن سال قراردادی لازم‌التادیه می‌باشد، به سازمان پرداخت کند.
مبلغ تسهیم درآمد برای هر سال شمسی بر اساس نوع خدمات با اعمال درصدهای زیر از تسهیم درآمد محاسبه خواهد شد (از درآمد دارنده پروانه در مورد آن سال شمسی):
الف) در خدمات تلفن همراه 1/28 درصد
ب) در خدمات تلفن ثابت 8 درصد
ج) در خدمات ارتباط داده و اجازه خطوط انتقال 5 درصد
تبصره: میزان حق‌السهم تعیین شده در بند (ب) فوق در خدمات تلفن ثابت با افزایش نرخ هزینه مکالمه شهری به نسبت مستقیم حداکثر تا سقف 20 درصد افزایش خواهد یافت و در صورتی که دارنده پروانه به دلیل شرایط رقابتی و یا قوانین در هر مرحله این تعرفه را کاهش دهد، میزان حق‌السهم مشمول کاهش نخواهد بود.

مبلغ تضمین شده تسهیم درآمد
دارنده پروانه در طول مدت اعتبار پروانه، باید مبالغ تضمین شده از تسهیم درآمد بابت هر سال شمسی را در 4 قسط مساوی در پایان هر 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن پروانه، به شرح جدول به سازمان بپردازد.
تبصره: در خدمات ارتباطات داده و اجاره خطوط انتقال، براساس درآمد دارنده پروانه و مبنای حق‌السهم تعیین شده (بدون تضمین درآمد) محاسبه خواهد گردید.

نحوه پرداخت تسهیم درآمد
مبالغ تسهیم درآمد بایستی در 4 قسط مساوی و در پایان هر 3 ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن پروانه توسط دارنده پروانه، به سازمان پرداخت شود.
در صورتی که مبالغ تسهیم درآمد بیش‌تر از مبالغ تضمین شده باشد،‌ دارنده پروانه باید حداکثر ظرف مدت دو ماه از پایان سال قراردادی، باقیمانده آن را به سازمان پرداخت کند.

مبلغ حق امتیاز صدور پروانه
بابت وضعیت موجود شامل 3/21 میلیون مشترک تلفن‌همراه و 5/23 میلیون مشترک تلفن ثابت جمعا مبلغ 566/7 میلیارد ریال برآورد می‌شود و با توجه به دولتی بودن شرکت دارنده پروانه در زمان صدور پروانه و پرداخت‌های تکلیفی گذشته، از دارنده پروانه دریافت نمی‌شود.
بابت اجاره توسعه شبکه شامل 7/16 میلیون مشترک تلفن‌همراه و 5/23 میلیون مشترک تلفن ثابت و همچنین شبکه ارتباطات داده و خطوط انتقال مبلغ 5/903/4 میلیارد ریال است که می‌بایستی در زمان صدور پروانه توسط متقاضی به سازمان پرداخت گردد.

سایر مبالغ
دارنده پروانه باید کلیه هزینه‌ها، کمک‌ها و مخارج دیگری را که در هر زمان طبق مقررات و قوانین قابل اعمال ایران لازم‌التادیه می‌شود (با رعایت محدودیت حداکثر مبلغ) به سازمان پرداخت کند.

هزینه‌های معاف از مالیات
کلیه مبالغ (شامل تسهیم درآمد)، مشمول هیچ‌گونه مالیات و عوارض نمی‌باشند و پرداخت چنین مبالغی باید به عنوان هزینه‌هایی که از لحاظ اهداف مالیات شرکتی قابل کسر می‌باشند، مورد محاسبه قرار گیرند.

مالیات‌های فروش و شرکتی
خدمات مورد پروانه مشمول کلیه مالیات‌های فروش عمومی و عوارض قابل اعمال در ایران در مورد فروش خدمات و کالاها می‌باشد. دارنده پروانه همچنین باید کلیه مالیات‌های شرکتی و سایر مالیات‌های بردرآمد را که به طور کلی نسبت به شرکت‌ها در ایران اعمال می‌گردد، پرداخت نماید.
هزینه اتصال مشمول هیچ‌گونه مالیات و عوارض فروش یا خدمات نمی‌باشد و نخواهد بود.
همچنین اگر هر مالیاتی یا عوارض اضافی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران وضع شود برای تمامی اپراتورهای بخش مخابرات ایران لازم‌الاجرا خواهد بود.

جبران خسارت نقض تعهدات اجرا و توسعه
چنانچه سازمان تشخیص دهد که در مهلت‌های مقرر دارنده پروانه، حداقل تعهدات را ایفا نکرده است و قصور خود ظرف مدت 6 ماه از تاریخ اخطار سازمان در این مورد جبران ننموده باشد (مهلت)، پرداخت مبلغ خسارت نقض تهدات اجرا و توسعه به شرح زیر خواهند بود:

1- در ارایه خدمات تلفن همراه
1-1- قصور در زمینه پوشش شهرها:‌10 میلیارد ریال به ازای هر یک از شهرها به نسبت عدم پوشش که در پایان مهلت مقرر تحت پوشش قرار نگرفته‌اند، که این تعهد در پایان هر سال قراردادی قابل تمدید خواهد بود (از جمله تمدید در پایان سالی که طی آن مهلت مقرر به پایان رسیده است) تا زمانی که این وضعیت جبران گردد.
2-1- قصور در پوشش جمعیتی: به ازای هر درصد پوشش جمعیتی کمتر از میزان مقرر برای هر سال قرادادی که تا پایان مهلت، پوشش داده نشده است و به ازای هر ماه تاخیر پس از پایان مهلت تا زمانی که جمعیت مورد نظر در سال قراردادی مزبور تحت پوشش قرار گیرند، به شرح زیر:
2/1 میلیارد ریال برای 3 ماه اول
5/1 میلیارد ریال برای 3 ماه بعدی
4/2 میلیارد ریال برای ماه‌های بعد
در صورتی که نقض مذکور طی یک ماه به طور کامل جبران گردد، مبلغ لازم‌التادیه در مورد آن ماه به تناسب تعیین خواهد شد.
3-1- قصور در پوشش جاده‌ها: 5 میلیارد ریال به ازای هر 10 کیلومتر از جاده‌هایی که در نقض اهداف کیلومتری مقرر در پوشش جاده‌ای برای هر سال قرادادی ذی‌ربط، در پایان مهلت تحت پوشش قرار نگرفته باشند، که مهلت مزبور در انقضای هر سال قراردادی (از جمله در پایان سال قرادادی که در پایان آن مهلت خاتمه می‌یابد) تا زمانی که وضعیت اصلاح گردد، تمدید خواهد شد.
2- قصور در انجام تعهدات ارایه خدمات تلفن ثابت و ارایه خدمات انتقال داده، بر اساس نظر سازمان و تصویب کمیسیون خواهد بود.

جبران خسارت نقض سایر تعهدات
چنانچه سازمان تشخیص دهد که دارنده پروانه (1) هر یک از مواد و شرایط عمده پروانه به غیر از تعهدات اجرا و توسعه را نقض کرده است و (2) چنین تخلفی را ظرف مدت 6 ماه از تاریخ اخطار سازمان در این زمینه جبران نکرده است (مهلت)،
سازمان می‌تواند دارنده پروانه را علاوه بر مبلغ تسهیم درآمد که باید از بابت سال قراردادی مربوط به سازمان بپردازد، به پرداخت مبلغ جبران خسارت تا میزان حداکثر 30 میلیارد ریال بابت هر سال قراردادی ملزم نماید.

تعلیق پروانه
درصورت نقض عمده مواد موافقنامه پروانه، سازمان می‌تواند پروانه را برای مدت حداکثر 6 ماه در هر مرحله به حالت تعلیق درآورد، مشروط بر آنکه فرصت معقولی به دارنده پروانه جهت اصلاح ایرادات و مشکلات داده شده باشد و نامبرده اقدامی در جهت جبران و تامین نظر سازمان به عمل نیاورده باشد.

لغو پروانه و کاهش مدت اعتبار پروانه

هنگامی که دارنده پروانه مبالغ مربوط به پروانه (شامل تسهیم درآمد) را در موعد مقرر نپرداخته و ظرف مدت یک ماه بعد از تاریخ دریافت اخطاریه از سازمان، در مورد پرداخت آن اقدامی به عمل نیاورده باشد.

هنگامی که دارنده پروانه منحل شده یا در جریان ورشکستگی یا تصفیه قرار گرفته یا به نفع بستانکاران، یک واگذاری کلی انجام داده باشد.