کیبوردها کثیف‌تر از دستشویی! - سخت افزار - اخبار

کیبوردها کثیف‌تر از دستشویی!

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۸۷/۲/۱۵ ۵:۵۱:۱۵ (966 بار خوانده شده)
مرتبا صفحه‌کلید رایانه خود را، به ویژه در محیط کار، با دستمال نرم و بدون پرزی که اندکی نمدار شده است، تمیز کنید. همچنین می‌توان صفحه‌کلید را با الکل ضدعفونی کرد. تاکید بر شستن مرتب دست‌ها هم که دیگر تکراری است.


شاید اگر کلیشه‌ای نگاه کنیم، دستشویی‌ها را کثیف‌ترین جای دنیا بدانیم، اما اگر نگاه‌مان علمی باشد، نتیجه چیز دیگری است.
گروهی از محققان هم همین کار را کردند و متوجه شده‌اند که از دستشویی و توالت کثیف‌تر هم هست و آن هم صفحه‌کلیدهایی است که هر روز با آنها کار می‌کنیم!
نتیجه مطالعه این محققان را بی‌بی‌سی گزارش داده است. نمونه‌برداری از صفحه‌کلیدهای یک اداره نشان داده است که این کلیدهای به ظاهر معصوم و تمیز، حاوی انبوهی از انواع و اقسام باکتری‌ها و میکروب‌هایی هستند که برخی از آنها مسئول مهم‌ترین بیماری‌های گوارشی و سرماخوردگی‌ها هستند؛ طوری که می‌توان صفحه‌کلید رایانه‌ها را به جنگلی از انواع موجودات خطرناک تشبیه کرد.
حین نمونه‌برداری‌ها، محققان به رایانه‌ای برخورد کردند که صفحه‌کلید آن، حاوی بیش از 150 برابر حد مجاز باکتریایی محیطی بود که این میزان، 5 برابر باکتری‌هایی بود که روی نشیمن توالت همان اداره یافت شده بود. 2 نوع خطرناک این باکتری‌ها، استافیلوکوک اورئوس و ای‌کولای نیز در بین حاضران در این صحنه به چشم می‌خوردند؛ باکتری‌هایی که عمده‌ترین منابع ایجادکننده مسمومیت‌های غذایی و اسهال و استفراغ محسوب می‌شوند.
این محققان، در دانشگاه کینگزکالج لندن، 2 دلیل عمده برای آلودگی‌ این چنین وسیع روی صفحه‌کلیدها می‌آورند؛ اول صرف غذا جلوی رایانه، که باعث می‌شود خرده‌ریزه‌های غذا روی صفحه‌کلید و بین کلیدهای آن بریزد و به مرور زمان به محیط کشت مناسبی برای انواع باکتری‌ها تبدیل شود و دوم؛ نشستن دست‌ها در فواصل مناسب حین کار به‌خصوص بعد از رفتن به دستشویی.
این در حالی است که دستشویی‌ها و توالت‌ها مرتبا در حال نظافت و شست‌وشو هستند، اما کسی به فکر تمیز و ضدعفونی کردن صفحه‌کلیدها نمی‌افتد. این محققان می‌گویند: آلودگی‌های جمع‌شده روی صفه‌کلیدها، می‌تواند عامل مهمی برای انتقال انواع عفونت‌ها بین کارمندان یک اداره محسوب شود و به همین علت، توجه به آن، درست مثل تمیز بودن سطح زمین و در و پنجره‌های ادرات و شرکت‌ها و حتی بیش از آن، اهمیت دارد.
البته این اولین بار نیست که نتایج تحقیقات به کثیفی وحشتناک محیط‌های کاری اشاره دارد. فوریه سال گذشته نیز نتایج مطالعه‌ای منتشر شد که در دانشگاه آریزونا انجام شده بود. دراین مطالعه، سطح میز کار کارمندان را بررسی و نمونه‌برداری کرده و آلودگی‌های موجود در آن را با نمونه‌های به دست آمده از دستشویی‌ها و توالت‌های ادارات مقایسه کرده بودند.
نتیجه این شده بود که میز کارمندان تا 400 برابر بیشتر از توالت‌ها آلودگی دارد. از دیگر نتایج این مطالعه آن بود که میز کار زنان، بر عکس آنچه از زنان انتظار داریم، 3 برابر آلوده‌تر از مردان‌ است! (نگه داشتن مواد خوراکی و تنقلات در کشوی میزهای اداره، ظاهرا توجیه‌کننده این تفاوت بود؛ عادتی که در بین خانم‌ها شیوع بیشتری داشته است)
این موضوع می‌رساند که اصولا تمیز کردن میز کار، رایانه و وسایل کار، مانند قلم و خودکار چندان جدی گرفته نشده و در ذهن افراد موضوعیت ندارد؛ هرچند افرادی باشند که در زندگی عادی خود به بهداشت فردی اهمیت زیادی بدهند.
نتایج مطالعاتی از این دست، می‌تواند تصویر روشن‌تر و واقعی‌تری از آنچه در پیرامون‌مان می‌گذرد به دست دهد و تاکید کند که بهتر است در نظافت و تمیزکاری و بهداشت محیط خود، به همه اجزا و عناصر آن دقت کنیم.
کارشناسان توصیه می‌کنند مرتبا صفحه‌کلید رایانه خود را، به ویژه در محیط کار، با دستمال نرم و بدون پرزی که اندکی نمدار شده است، تمیز کنید. همچنین می‌توان صفحه‌کلید را با الکل ضدعفونی کرد. تاکید بر شستن مرتب دست‌ها هم که دیگر تکراری است!