تکفا2 در دستان جهانگرد - فن آوری اطلاعات - اخبار

تکفا2 در دستان جهانگرد

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۲/۲۳ ۶:۱۲:۵۴ (908 بار خوانده شده)
به طوری که اخبار و شواهد نشان می‌دهند، پروژه طولانی تکفا2 به طور کامل زیر نظر نصرالله جهانگرد اداره می‌گردد.


حدود سه ماه پیش برای نخستین بار، شورای عالی اطلاع‌رسانی، گزارشی رسمی از پروژه تدوین برنامه جامع فناوری اطلاعات ایران(تکفا2) را به رسانه‌ها سپرد.
این گزارش هرچند اولین اطلاعیه رسمی این شورا در خصوص بزرگ‌ترین و پرسروصداترین پروژه راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات ایران به شمار می‌رفت، اما همچنان سرشار از ابهام بود، و بر سؤال‌ها می‌افزود.

اما همانطور که انتظار می‌رفت هیچگونه توضیح بیشتری به رسانه‌ها ارائه نگردید، و فقط به توضیحاتی همیشگی و تکراری مانند «... پروژه به صورت جدی در شورای عالی اطلاع‌رسانی دنبال می‌شود...» و «...در تامین اعتبارات و هزینه‌های آن هیچ مشکلی وجود ندارد...» و اکتفا گردید.

شایان ذکر است که دبیر جدید شورای عالی اطلاع‌رسانی سال گذشته در حضور همه رسانه‌های این حوزه در یک محفل مطبوعاتی، و در مقابل دوربین‌های رسانه ملی، به صراحت قول داده بود که حداکثر سه ماه بعد، اخبار و جزئیات این پروژه را به صورت مشروح و صریح در اختیار رسانه‌ها بگذارد، اما برخلاف انتظار از این مقام روحانی، وعده مزبور پس از گذشت شش ماه از تاریخ اعلام شده هم بدون هیچ توضیح و توجیهی، محقق نشد و همچنان در صف وعده‌های ناصحیح باقی ماند.

چند ماه پیش شورای عالی اطلاع‌رسانی یک هم‌اندیشی را در این زمینه برگزار نمود که مطابق انتظار، دور از چشم رسانه‌ها بود و نتیجتا هیچ خبری از آن منتشر نگردید، و به همین سبب مورد گلایه رسانه‌های تخصصی قرار گرفت و از جمله روزنامه فناوران اطلاعات، به تندی از موضوع بی‌توجهی شورای مزبور نسبت به رسانه‌ها گلایه نمود.
در آن زمان هیچ پاسخ و توضیحی در این باره منتشر نشد.

مطابق گزارش رسیده به ایتنا، در پایان هفته گذشته نیز مجددا جلسه‌ای به این منظور به صورت محدود و بی‌سروصدا برگزار گردیده است.
نکته جالب و عجیب این است که شهر مقدس قم برای تشکیل این نشست تعیین گردیده، و مدعوین به صورت گروهی به این شهر مذهبی منتقل شده‌اند.

هر چند هنوز هیچ خبر رسمی در این زمینه منتشر نشده است، و بنا به سابقه چند ساله این پروژه، پیش‌بینی هر نوع اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق در این باره همچنان دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما جسته و گریخته اخباری از این جلسه شنیده شده است.
گفته می‌شود در این نشست که با حضور کارشناسان و نیز دبیر شورای عالی اطلاع‌رسانی بوده، عملا اداره کامل جلسات و پیشبرد موضوع، بر عهده نصرالله جهانگرد دبیر پیشین این شورا بوده است، که شهریاری قبلا از وی صرفا یه عنوان مشاور این پروژه نام می‌برد.

به نظر می‌رسد با وجود اذعان ضمنی دبیر فعلی این شورا به لزوم ارائه توضیح و اطلاع‌رسانی در باره تکفا2، دلیل اصلی عدم ارائه هرگونه توضیح روشن در باره این پروژه، به دیدگاه جهانگرد -دبیر قبلی این شورا- بازمی‌گردد که از ابتدا اساسا و برخلاف نظر مشاورین خارجی، با هرگونه توضیح و ارائه جزئیات در باره این پروژه و رسانه‌ای نمودن آن مخالفت داشت، و به همین دلیل در طول سال‌های مدیریت وی، اساسا هیچگونه خبررسانی در باره آن صورت نگرفته بود.

به نظر کارشناسان، این امر یکی از دلایل روشن رسیدن به این نتیجه‌گیری است که برنامه‌ریزی و راهبری کامل پروژه تکفا2 به صورت کامل در اختیار جهانگرد است.