نخستین هارددیسک 3 ترابایتی جهان به قیمت 250 دلار - سخت افزار - اخبار

نخستین هارددیسک 3 ترابایتی جهان به قیمت 250 دلار

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۸۹/۴/۹ ۵:۵۰:۰۰ (740 بار خوانده شده)
پرظرفیت‌ترین هارددیسک موجود در بازار با ظرفیت
داخلی 2 ترابایت به فروش می‌رسد و در این میان
شرکت سیگیت با شکست این رکورد محصولی جدید با حجم 3 ترابایت را روانه بازار کرده است.برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

به نقل از پی‌سی‌ورلد،‌ شرکت سیگیت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان حافظه‌های جانبی رایانه اعلام کرد که هارددیسک جدید آن با نام FreeAgent GoFlex Desk قادر است 3 ترابایت اطلاعات را در خود جا دهد.
خبر تولید این هارددیسک خارجی در دنیای حافظه‌های جانبی رایانه‌ها بسیار مهم تلقی می‌شود، زیرا پیش‌ از این کارشناسان اعلام کرده بودند که حداکثر ظرفیت هارددیسک‌ها 2 ترابایت خواهد بود و نمی‌توان محصولی را با ظرفیت بیش از این تولید کرد.
نخستین هارددیسک 2 ترابایتی جهان را شرکت Western Digital در حدود یک و نیم سال قبل روانه بازار کرد که هم‌اکنون بسیار مورد استقبال کاربران جهانی قرار گرفته است.
هارددیسک FreeAgent نه تنها از نظر قابلیت ذخیره 3 ترابایت اطلاعات رکوردی تازه را در این زمینه به ثبت رسانده است، بلکه نسبت به حافظه داخلی خود ارزان‌ترین هارددیسک جهان نیز محسوب می‌شود. این هاردیسک که مبتنی بر سیستم ورودی USB 2.0 ساخته شده است به قیمت 250 دلار فروخته می‌شود و بر این اساس هزینه هر گیگابایت آن 08/0 دلار است. مدل قبلی این هارددیسک خارجی با ظرفیت داخلی 2 ترابایت GoFlex Desk نام داشت که قیمت کنونی آن 190 دلار است و بر این اساس هر گیگابایت آن 09/0 دلار قیمت دارد.
این ظرفیت داخلی برای ذخیره اطلاعات مورد نیاز کاربران بسیار زیاد است. شرکت سیگیت اعلام کرده است که در این هارددیسک می‌توان 120 فیلم سینمایی با کیفیت بسیار بالا، 1500 بازی رایانه‌ای، هزاران عکس و به میزان نامحدود موسیقی ذخیره کرد.
شرکت سیگیت یکی از محدودیت‌های پیش‌رو در زمینه توسعه ظرفیت داخلی هارددیسک‌ها را محدودیت در سیستم‌های عامل موجود می‌داند. به عنوان مثال، سیستم‌عامل ویندوز XP در نهایت می‌تواند از هارددیسک‌های خارجی با ظرفیت 2/2 ترابایت پشتیبانی کند. اما ویندوز 7 به سیستم جدیدی موسوم به GPT مجهز شده است که در نهایت می‌تواند از هارددیسک‌هایی با ظرفیت 8 زتابایت نیز پشتیبانی کنید.
هر 1024 ترابایت معادل یک پتابایت، هر 1024 پتابایت معادل یک اگزابایت و هر 1024 اگزابایت معادل یک زتابایت است.


منبع: فارس