تماس با موبایل بدون نیاز به آنتن - اخبار - اخبار

تماس با موبایل بدون نیاز به آنتن

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۹/۴/۲۲ ۸:۴۴:۳۴ (626 بار خوانده شده)
گروهی از پژوهشگران استرالیایی فناوری جدیدی را توسعه داده اند که تماس با تلفن همراه حتی در مناطق بدون آنتن را هم امکانپذیر می کند.


محققان مدرسه علوم رایانه ای دانشگاه فلایندرز در آدلاید این فناوری را با استفاده از تداخل "وای- فای" که به طور عادی در اتصالات اینترنتی کاربر دارد توسعه داده اند.
در این فناوری با کمک تداخل وای- فای و بدون نیاز به سیگنالهایی که از یک نقطه مرکزی (آنتن) صادر شده اند می توان صدا را منتقل کرد.
در حقیقت در برخی از مناطق دور افتاده و بیابانی مرکز استرالیا نه از طریق دکل های آنتن و نه از طریق ماهواره دریافت سیگنالهای موبایل میسر نیست.
اکنون با استفاده از این فناوری سیگنال می تواند بین تلفنهای همراه مختلف منتقل شود هرچند درحال حاضر از فاصله چند صد متری امکان انتقال صدا با این روش وجود دارد اما در آینده با افزودن فرستنده ها و تجهیزات جانبی جدید می توان مسافت و کیفیت صدا را ارتقا داد.
براساس گزارش ABC NEWS، این محققان در این خصوص اظهار داشتند: "با استفاده از تداخل وای- فای که امروزه بسیاری از تلفنهای همراه به آن مجهز هستند می توانیم صدا را انتقال دهیم. این سیستم می تواند در توسعه یک شبکه اضطراری تلفنهای همراه در زمان وقوع بلایایی چون زلزله که در آنها دکلهای آنتنهای موبایل می توانند خراب شوند مورد استفاده قرار می گیرد."
این محققان افزودند: "این سیستم می تواند در زمان وقوع زلزله و تنها پس از مدت چند دقیقه و نه پس از 48 تا 72 ساعت ارتباطات موبایل میان گروههای امدادرسانی و مردم منطقه را برقرار کند."


منبع: مهر