معاون وزیر ارتباطات : ایجاد پایلوت موبایل نسل3 در تهران - فن آوری اطلاعات - اخبار

معاون وزیر ارتباطات : ایجاد پایلوت موبایل نسل3 در تهران

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۲/۲۴ ۷:۲۷:۵۰ (1054 بار خوانده شده)
کمال محامد پور گفت: در بسیاری از کشورها شاهد وجود شکافهای دیجیتالی به نسبت توسعه علم در دنیا هستیم که این شکاف ناشی از ناکافی بودن امکانات و نبود دسترسی آسان به اطلاعات است.



معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طراحی و ساخت ایستگاه زمینی ماهواره ای، تهیه RFB شبکه ملی اینترنت، تهیه IDC مرکزی و تدوین مقررات اپراتور WIMAX از اقدامات مرکز تحقیقات مخابرات است. همچنین ایجاد پایلوت موبایل نسل 3 از برنامه های این مرکز است که به زودی به صورت آزمایشی در تهران آغاز می شود.
دکتر کمال محامد پور معاون آموزش، پژوهش و امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در نشست خبری مرکز تحقیقات مخابرات ایران با اشاره به روز جهانی ارتباطات گفت: در بسیاری از کشورها شاهد وجود شکافهای دیجیتالی به نسبت توسعه علم در دنیا هستیم که این شکاف ناشی از ناکافی بودن امکانات و نبود دسترسی آسان به اطلاعات است.
وی ادامه داد: استفاده از فناوری اطلاعات خود می تواند این شکاف را از بین ببرد، همچنین می تواند ما را در زمینه دسترسی آسان به اطلاعات یاری کند.
محامدپور استفاده از فناوریهای نوین را در گرو حمایت از تولید داخل دانست و گفت: استفاده از فناوری اطلاعات در جهت توسعه تحقیقات و تولید در کشور با حمایت از تولید داخلی و نیروهای متخصص فراهم می شود.
وی اظهار داشت: کاهش شکاف دیجیتالی با ایجاد فرصتهای دیجیتالی و توسعه فناوریهای پیشرفته و ظرفیتهای موجود در جامعه محقق می شود.
محامد پور خاطر نشان کرد: تمامی افراد مسئول کشور باید با هوشیاری و مشارکت جدی در ایجاد زمینه های لازم برای توسعه کشور دست به دست هم دهند.

ایجاد پژوهشگاه ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات
معاون وزیر ارتباطات در ادامه به عملکرد مرکز تحقیقات مخابرات در سال 86 اشاره کرد و گفت: یکی از اتفاقات مهم در سال 86 تغییر نام مرکز تحقیقات مخابرات بر طبق مصوبه شورای اصل 44 به پژوهشگاه ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
وی اضافه کرد: طبق این مصوبه مرکز تحقیقات مخابرات علاوه بر تغییر نام، تغییر جایگاه هم پیدا خواهد کرد و از این به بعد در زمینه راهبری کشور در بحث کلان ICT فعالیت کرده و مدیریت تحقیقات فناوری اطلاعات را به عهده می گیرد.
محامد پور ادامه داد: در این راستا اساسنامه پژوهشگاه ملی فناوری اطلاعات در هیئت امنا مرکز تصویب شده و در حال حاضر به دنبال تصویب آن در مرکز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم.
وی با اشاره به اعتبارات این مرکز افزود: اعتبارات ما در سال 86 در حدود 70 میلیارد تومان بود که تنها 20 میلیارد آن به مرکز داده شده است و ما مجبور به صرف هزینه 55 میلیاردی از محل درآمدهای خود شدیم.
معاون پژوهش، آموزش و امور بین الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: از مجموع اعتبارات مرکز در سال 86 حدود 60 درصد (20 میلیارد تومان) به تاسیس آزمایشگاه تحقیقاتی تخصیص یافت. حدود 20 درصد از اعتبار هم در رابطه با پروژه های کاربردی و توسعه ای صرف شد و مابقی اعتبارات هم در بخش پروژه های بنیادی مرکز هزینه شد.
وی افزود: مرکز تحقیقات مخابرات ایران در جهت ارتقای سطح علمی کشور اعتبارات را به دو دسته درون سپاری ( 76 درصد) و برون سپاری (24 درصد) تقسیم کرد و در حال حاضر هم در حال گسترش فعالیتهای خود در این حوزه است.
محامدپور با اشاره به بودجه این مرکز در سال 87 گفت: بودجه این مرکز در سال جاری 80 میلیارد تومان است که امیدواریم که تمامی آن پرداخت شود چرا که در غیر این صورت ما قادر به ادامه برنامه های پژوهشی خود نخواهیم بود.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به بحث اپراتور سوم گفت: کارشناسان ITU از ابتدای تدوین اسناد مزایده اپراتور سوم در کنار کارشناسان ما مشغول فعالیت بودند در حال حاضر اسناد کلی این مزایده هم به تصویب این سازمان رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: در کنار مجری مزایده اپراتور سوم (شرکت فناوری اطلاعات) یک مشاور خارجی آشنا به مزایده های بین المللی هم فعالیت می کند و در هنگام فراخوان نظرات وی هم ارائه خواهد شد.
محامد پور ادامه داد: اسناد مزایده اپراتور آماده شده و امیدواریم از مهر ماه این مزایده انجام شود.
وی در مورد حضور اپراتور مگافون روسیه در ایران و شرکت در مزایده اپراتور سوم گفت: از زمانی که بحث اپراتور سوم (اوایل سال 86) در کشور مطرح شد بسیاری از شرکتهای خارجی خواهان حضور در کشور و سرمایه گذاری در ایران شدند. به دلیل حجم بالای هزینه پروژه های ICT (در حدود 1200 میلیون دلار) ما از سرمایه گذاریهای خارجی در کشور استقبال می کنیم همچنین که در قانون هم به سرمایه گذاری خارجی سفارش شده است ولی اینکه یک اپراتور به خصوص برنده مزایده باشد منتفی است و برنده نهایی تنها هنگام انجام مزایده مشخص می شود.

جایگاه ایران در دنیا در زمینه توسعه زیرساختهای الکترونیکی
محامدپور به جایگاه ایران در دنیا در زمینه توسعه زیرساختهای الکترونیکی اشاره کرد و اظهار داشت: از شاخصهای معتبر دنیا در زمینه حوزه فناوری اطلاعات یکی شاخص DOI مربوط به سازمان ITU و دیگر شاخص e vedines مربوط به یکی از مراکز مهم اقتصادی دنیا است که در این شاخص ها با وجود پیشرفتهای زیادی که در این حوزه داشتیم در رتبه بندی جهانی هنوز عقب هستیم در حالیکه در سال گذشته 20 رتبه هم به عقب برگشته ایم.
معاون وزیر ارتباطات تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه فناوری اطلاعات در بحث بهره وری است، به عبارتی ما در بحث ایجاد زیر ساختها، سرمایه گذاری و قوانین پیشرفت کرده ایم ولی متاسفانه هنوز در بهره وری مناسب از پروژه ها ضعیف هستیم.
وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می دهد که ما از سال 84 در زمینه های اقتصادی و زیرساخت رشد 0.5 درصدی داشتیم ولی تخصص لازم در بهره وری را پیدا نکرده ایم که امیدواریم این اشکال هم به زودی رفع شود.