AMD تراشه‌های شش و دوازده هسته‌ای عرضه می‌کند - سخت افزار - اخبار

AMD تراشه‌های شش و دوازده هسته‌ای عرضه می‌کند

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۸۷/۲/۲۵ ۶:۰۴:۴۴ (828 بار خوانده شده)
تراشه‌های 6 هسته‌ای AMD با اسم رمز «استانبول» اواخر سال 2009 به بازار خواهند آمد. در حالی که Intel اعلام کرده است که تراشه‌های 6‌هسته‌ای‌اش را در نیمه دوم همین امسال عرضه خواهد کرد.


AMD برنامه‌های خود را برای ارائه پردازنده‌های 6 هسته‌ای تا سال 2009 و پردازنده‌های 12 هسته‌ای تا سال 2010 به بازار اعلام کرد.

شرکت AMD پس از پشت سرگذاشتن یک سال مالی بد و برای جبران زیان تجاری هنگفتی که در سال 2007 گریبانگیرش شد، در سال جدید تلاش دارد با عرضه چیپ‌های متنوع و پیشرفته، از رقیب سرسخت و پیشتاز خود،‌ اینتل، عقب نماند.
در این راستا، اقدام به طراحی یک برنامه درازمدت با تمرکز بر سرورها و ایستگاه‌های کاری، کرده است.

رندی آلن، یکی از روسای AMD و مدیر بخش سرورها و ورک استیشن‌های AMD اعلام کرد نخستین تراشه 45 نانومتری این شرکت با اسم رمز «شانگهای» در حال آماده‌سازی برای عرضه در نیمه دوم سال جاری است.

شایان ذکر است حتی در صورت عملی شدن به موقع این وعده مسئولان AMD و به عرصه تولید رسیدن چیپ‌های 45 نانومتری چهارهسته‌ای آن، این شرکت هنوز از نظر تکنولوژیک یک سال از اینتل که در حال تولید چیپ‌های 45 تا 65 نانومتری است، عقب خواهد بود.

همچنین به گفته آقای آلن تراشه‌های 6 هسته‌ای AMD با اسم رمز «استانبول» اواخر سال 2009 به بازار خواهند آمد. در حالی که Intel اعلام کرده است که تراشه‌های 6‌هسته‌ای‌اش را در نیمه دوم همین امسال عرضه خواهد کرد.

در مورد تراشه‌های 12‌هسته‌ای AMD نیز که با اسم رمز «Magny-Cours» به بازار خواهد آمد، گفته می‌شود AMD در واقع قصد دارد با اتصال دو تراشه 6هسته‌ای به هم آن را بسازد و برنامه‌ای برای تولید یک تراشه 12‌هسته‌ای مستقل و مجزا ندارد.