چت و پیام کوتاه زبان جوانان را خراب نمی‌کند. - فن آوری اطلاعات - اخبار

چت و پیام کوتاه زبان جوانان را خراب نمی‌کند.

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۲/۲۹ ۱۱:۰۰:۰۶ (769 بار خوانده شده)
نتایج تحقیقات زبانشناسان کانادایی نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج، ارتباطات فوری مثل پیام کوتاه و مسنجر به توانایی زبانی جوانان و نوجوانان آسیب نمی‌رساند.


به گزارش مهر، تیم تحقیقاتی «سالی تالیامونته» زبانشناس دانشگاه تورنتو در کانادا که نتایج یافته‌های خود را در مجله American Speech منتشر کرده‌اند در تحقیقات خود نشان دادند که ارتباطات فوری مثل پیام کوتاه و مسنجر به توانایی زبانی جوانان و نوجوانان آسیب نمی‌رساند.

تیم تحقیقاتی این زبانشناس میلیون‌ها واژه‌ای را جوانان بین 15 تا 20 سال در چت نوشته بودند و تبادل گفتاری این آنها را مورد بررسی قرار دادند و مشاهده کردند که جوانان در چت با دقت بسیار بالایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند و به قوانین دستوری و نحوی که در زبان گفتاری استفاده نمی‌شوند احترام می‌گذارند.

براساس گزارش نیوساینتیست، امروزه در چت، مسنجر و پیام کوتاه دو نوع قوانین نوشتاری جدید شامل قوانین نوشتاری سریع و مختصر وجود دارد. به خصوص اختصار واژگان در پیام‌های کوتاه که در هر صفحه تنها 160 نویسه جای می‌گیرد بیشتر به چشم می‌خورد همین مسئله موجب شده است که بسیاری از والدین و زبانشناسان نسبت به آینده زبانی جوانانی نگران شوند.

این درحالی است که مختصرنویسی تهدیدی برای ساختارهای زبان به شمار نمی‌رود. در حقیقت زبان جوانان به تکامل خود ادامه می‌دهد و این تکامل یکی از روش‌های تائید هویت جوانان و جداکردن آنها از دنیای بزرگسالان است.

این تحقیقات نشان می‌دهد که جوانان در اینترنت و در پیام کوتاه تلفن همراه از قواعد نحوی استفاده کرده و مرز میان زبان نوشتاری و گفتاری را حفظ می‌کنند. همچنین نتایج تجزیه میلیون‌ها واژه به کاررفته در چت و مقایسه آنها با زبان 75 جوان بین 15 تا 20 سال حاکی از آن است که استفاده از «کوته واژه‌ها» در چت چندان رایج نیست.

در حقیقت امروزه در زبان انگلیسی و در اینترنت تنها کوته واژه‌هایی مثل OMG به جای Oh My God (آه خدای من) و CU به جای See You (می‌بینمت) استفاده زیادی دارند و سایر واژگان کمتر دچار کوته‌نویسی می‌شوند.

این تحقیق تائید می‌کند که ارتباطات از راه چت ترکیبی از یک زبان محاوره‌ای و رسمی بوده و بسیار خالص تر از مکالمات کلامی است که میان دوستان برقرار می‌شود. برای مثال کوته واژه‌ها تنها 4/2 درصد از واژگان استفاده شده در ارتباطات آنلاین جوانان را تشکیل می‌دهند. از سویی دیگر چت و پیام‌نویسی تا حد چشمگیری می‌تواند در تمرین دیکته کلمات مفید باشد.