تالیا به مخابرات بازمی‌گردد؟! - مخابرات - اخبار

تالیا به مخابرات بازمی‌گردد؟!

دسته : مخابرات در تاريخ ۱۳۸۹/۹/۸ ۷:۵۸:۰۵ (948 بار خوانده شده)
در حال حاضر مجتمع صنعتی رفسنجان صاحب تالیا است و بر اساس درآمدی که دارد سالانه 57 درصد سودش را به مخابرات می‌دهد و 43 درآمدش برای خود تالیاست ولی قرار است در طرح جدید پروژه تالیا با سرمایه‌گذاری جدید (51 درصد سهم مخابرات و 49 درصد سهم مجتمع صنعتی رفسنجان ) احیاء شود.



اپراتور تلفن همراه تالیا از ابتدای آغاز فعالیتش تاکنون نسبت به دیگر اپراتورهای تلفن همراه در سکوت و با تعداد کم‌تری مشترک فعالیت کرده است؛ مبحث ثبت شرکت مستقل برای تالیا و ورود سرمایه‌گذار خارجی به آن از چند سال پیش در مخابرات در حال بررسی بوده که بی‌نتیجه مانده بود اما ظاهرا قرار است به زودی این اپراتور از سوی مخابرات ایران احیا شود.

اما دکتر داوود زارعیان - مدیر کل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران - در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا درباره آخرین وضعیت تصمیم مخابرات برای احیای دوباره تالیا اظهار کرد: در طرح جدید و با توجه به اینکه مخابرات نیز سرمایه‌گذار این پروژه خواهد شد، این روال تغییر می‌کند و طبیعی است که درآمدزایی این موضوع با توجه به توسعه تالیا و افزایش تعداد مشترکان بیش‌تر می‌شود.

وی افزود: تالیا مجوز 6 میلیون مشترک دارد که اگر به این میزان توسعه یابد، درآمدزایی بسیاری را به واسطه آن شاهد خواهیم بود.

او ادامه داد: در حال حاضر موضوع قیمت‌گذاری این شرکت از سوی گروه کارشناسی تمام شده و این گروه نظر نهایی خود را در این باره به شرکت مخابرات ایران اعلام کرد و در حال تعامل برای نحوه برگزاری فرآیند انتقال سهام و سرمایه هستیم که این موضوع و تصمیم به زودی نهایی خواهد شد.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های غیردولتی شرکت مخابرات ایران در آذرماه سال گذشته با اشاره به تشکیل کمیته سه جانبه برای حل اختلاف شرکت مخابرات ایران با تالیا در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته بود این کمیته در چارچوب قرارداد، اختلاف نظر مخابرات با تالیا را مورد بررسی قرار خواهد داد و با توجه به نظر نهایی کمیته سه جانبه در سازمان تنظیم مقررات، تالیا به مسیر خود ادامه می‌دهد؛ تالیا در بازار موقعیت و مشتریان خود را داشته و با داشتن شبکه با کیفیت، مشتریان خاص خود را دارد.

سیداحمد علمایی با بیان اینکه قرارداد تالیا یکی از قراردادهای خوب مخابرات به شمار می‌آید، با تاکید بر اینکه ایجاد تغییرات در تعرفه و سایر موارد مرتبط با تالیا بستگی به تصمیم مجمع شرکت مخابرات ایران دارد، درباره رومینگ تالیا گفت: در حال حاضر برقراری رومینگ تنها با افزایش تعداد مشترکان تالیا به سطح دو میلیون بستگی دارد.

اما سال گذشته مدیر عامل شرکت مخابرات ایران هم به خبرنگار ایسنا گفته بود: بحث ثبت شرکت مستقل برای تالیا و انتخاب سرمایه‌گذار خارجی برای آن موضوع حقوقی پیچیده‌ای دارد و از طرفی بحث ورود سرمایه‌گذار خارجی به تالیا از چند سال پیش در مخابرات در حال بررسی است اما با توجه به این که مشکل حقوقی دارد هنوز راه‌حلی برای آن پیدا نشده است.

صابر فیضی با بیان این که تعهدات مخابرات و تالیا بعد از خصوصی‌سازی سهل‌تر خواهد شد، گفته بود: مشکل اصلی تالیا تعاونی بودن آن است و سهامدار خارجی می‌گوید که تالیا از تعاونی بودن خارج شود و شرکت جدیدی تشکیل دهد؛ در حالی که یکی از امتیازات تالیا تعاونی بودن آن است سهامدار خارجی خواستار خارج شدن تالیا از تعاونی بودن است، این در حالی است که در سیستم دولتی وقتی این امتیاز حذف شود، کسانی که در مزایده برنده نشده بودند حق اعتراض دارند.

وی با بیان این که در متن قرارداد مشارکت سهامدار جدید تالیا نیز با همان شرایط قبلی است اظهار کرده بود: تالیا نمی‌تواند اسم شرکت را تغییر داده یا از تعاونی بودن خارج شود به این دلیل که سهامداران جدید درخواست تشکیل شرکت‌ جدید را دارند یا می‌خواهند از تعاونی‌ بودن خارج شوند.

به گفته مدیر عامل شرکت مخابرات ایران بعد از خصوصی شدن مخابرات و فعالیت بخش خصوصی سهامداران می‌توانند درباره مشارکتشان تصمیم‌گیری کنند و کار راحت‌تر خواهد شد.

منبع: ایسنا