با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات کل کشور «اولین آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-PBX» کشور رسما افتتاح می‌شود - مخابرات - اخبار

با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات کل کشور «اولین آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-PBX» کشور رسما افتتاح می‌شود

دسته : مخابرات در تاريخ ۱۳۸۹/۱۲/۷ ۷:۴۳:۱۳ (1046 بار خوانده شده)
مدیر ارشد آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات، با بیان این که آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات IP-PBX می‌تواند کل خریداران و فروشندگان فعلی ippbx کشور را تحت پوشش قرار دهد، از افتتاح رسمی این آزمایشگاه در پایان سال جاری خبر داد.



دکتر محمدحسین یغمایی مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان، در تشریح بیشتر این آزمایشگاه گفت: با گسترش اینترنت و به دلیل مزایایی که اینترنت دارد، سرویس‌های ارسال صوت بر روی اینترنت در حال گسترش هستند که بسیاری از سازمان‌ها از این تکنولوژی جهت کاهش هزینه‌ها بهره می‌برند.

مدیر ارشد و مجری آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات ippbx ادامه داد: در شبکه‌های تلفن عمومی(PSTN) از تلفن‌های معمولی مبتنی بر TDMبرای ارسال صوت و در این شبکه‌ها از PBX ها استفاده می‌شود.

وی افزود: سوئیچ‌های ippbx در ادامه این روند از بستر اینترنت استفاده کرده و بسته‌های (packet) صوتی را از طریق اینترنت منتقل می‌کنند و هزینه‌ کمتری را نسبت به pbx های معمولی خواهند داشت.

یغمایی مقدم خاطرنشان کرد: آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات ippbx برای اولین بار در کشور در دانشگاه فردوسی مشهد با حمایت مرکز تحقیقات مخابرات کل کشور راه‌اندازی شد و هدف اصلی آن تست، بررسی و تایید ippbx های موجود در بازار است.

دانشیار گروه کامپیوتر دانشگاه فردوسی در ادامه گفت: در آزمایشگاه مذکور چندین نوع تست شامل تست‌های بررسی مطابقت دستگاه‌های زیر تست با پروتکل‌های SIP، تست‌های بررسی شرایط نامعتبر پیاده سازی‌های SIP در لایه‌های مختلف، تست تجهیزات از لحاظ کارکرد و توانایی ارائه سرویس‌ها، تست‌های تعامل و تست تجهیزات از لحا‌ظ میزان کارایی و کیفیت سرویس بر روی ippbx مورد نظر صورت می‌گیرد که بر اساس آن نتیجه مذکور یک گزارش تست را نشان می‌دهد که آیا محصول مورد نظر از استانداردهای لازم برخوردار بوده یا خیر.

یغمایی مقدم تصریح کرد: به عنوان مثال یک ippbx با این ادعا که می‌تواند تا 500 کاربر را به طور همزمان تحت پوشش خود قرار دهد، به فروش می‌رسد اما در عمل ممکن است تعداد کاربران کمتری را حمایت کند که این امر با انجام روال‌های تست قابل ارزیابی است.

وی با بیان اینکه با آزمایشات صورت گرفته بر روی ippbx مذکور می‌توان آن را تایید و یا رد کرد،‌ اظهار کرد: نوع ippbx مورد نیاز به تعداد کاربران تحت پوشش، سرعت و هزینه تمام شده بستگی دارد.

مدیر گروه دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه فردوسی در ادامه توضیحات خود در خصوص تلاش‌های صورت گرفته در احداث این آزمایشگاه تصریح کرد: یکی از سیاست‌های مخابرات این است که از دانشگاه‌ها در راستای ایجاد مراکز تحقیقاتی حمایت کند که در این راستا آزمایشگاه تایید نمونه تجهیزات ippbx با مساحت 120 متر مربع و با هزینه حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان از اسفند ماه سال 1387 کار خود را آغاز کرده است.

یغمایی مقدم ادامه داد: پس از یک سال از آغاز به کار این آزمایشگاه در شهریور 1388، قرارداد آن با مخابرات کل کشور منعقد شد و با تلاش‌های صورت گرفته از پاییز سال جاری آماده به کار است.

وی در ادامه افزود: این آ‍زمایشگاه هنوز کار رسمی خود را آغاز نکرده و در پایان سال جاری به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

یغمایی مقدم در خصوص وضعیت فعلی این آزمایشگاه به خبرنگار ایسنا گفت: آزمایشگاه در حال حاضر در مرحله گرفتن استاندارد ISO 17025 است و در حال حاضر 4 دانشجوی دکتری و 3 دانشجوی کارشناسی ارشد در آن مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه کار موفق این آزمایشگاه را منوط به حمایت دولت و مخابرات دانست و اظهار کرد: دولت و مخصوصا مخابرات کل کشور باید سازمان‌ها و نهادهای استفاده کننده از سوئیچ‌های ippbx را مجاب کنند که سوئیچ مورد نظر پیش از استفاده در این آزمایشگاه مورد تایید قرار گیرد.