در هم‌اندیشی نخبگان IT کشور بررسی شد: تجربه‌ی طرح کارت هوشمند سوخت - فن آوری اطلاعات - اخبار

در هم‌اندیشی نخبگان IT کشور بررسی شد: تجربه‌ی طرح کارت هوشمند سوخت

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۳/۲ ۴:۰۰:۵۰ (873 بار خوانده شده)
نخستین هم‌اندیشی فصلی نخبگان فن‌آوری اطلاعات کشور با موضوع "نقد و بررسی طرح کارت هوشمند سوخت" توسط دبیرخانه‌ی شورای عالی اطلاع‌رسانی با همکاری ستاد مدیریت حمل‌و‌نقل و سوخت برگزار شد.



گزارش خبرنگار سرویس فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این مراسم مهندس سیدناصر سجادی - مدیر اجرایی طرح کارت هوشمند سوخت - انگیزه شکل‌گیری این طرح را مصرف بالای سوخت در ایران که تقریبا ‌٥/٢ برابر میانگین جهانی است دانست و گفت: بر اساس قانون بودجه سال ‌٨٣، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی کشور مکلف به استفاده از کارت هوشمند سوخت شد و پس از ابلاغ بودجه، مسوولیت تدوین راهبرد، شرح کار و اجرایی شدن سیستم یاد شده به شرکت ملی پخش واگذار شد.


وی اهداف تعیین شده در این طرح را شامل ایجاد بانک اطلاعاتی از مصرف سوخت کشور، ایجاد سیستم نوین مدیریت توزیع، مصرف و ایجاد امکانات لازم به منظور پرداخت الکترونیکی وجه سوخت با استفاده از کارت‌های هوشمند ذکر کرد.


مدیر اجرایی طرح کارت هوشمند سوخت گفت: هزینه اجرای کارت هوشمند سوخت که ‌٦٥ میلیارد تومان بوده است، دست کم ‌٣٠ برابر کمتر از هزینه ساخت یک پالایشگاه است و این در حالی است که اگر استفاده از کارت هوشمند سوخت تنها موجب کاهش یک درصد در مصرف بنزین شود، ارزش اقتصادی آن معادل بنزین تولیدی یک پالایشگاه ‌٢٠٠ هزار بشکه‌ای است.


او با اشاره به چالش‌های پیش روی این پروژه گفت: نبود بانک اطلاعات کامل و به روز خودروها و نبود هیچ گونه اطلاعاتی از موتور سیکلت‌ها، کمبود نیروی انسانی کاردان، چگونگی مدیریت پروژه با توجه به طیف وسیع مشارکت کنندگان، نیاز به ارتباطات بخشی، بین بخشی و فرابخشی در سازمان اجرایی کار، نبود آشنایی لازم کاربران و حساسیت امنیتی در کلیه لایه‌های این طرح از جمله چالش‌هایی بود که برای حل تک تک آن‌ها زمان و هزینه صرف شده است.


سجادی در پایان در خصوص دستاوردهای این پروژه تصریح کرد: با انجام این پروژه ‌٢٠ درصد نسبت به سال قبل و ‌٣٠ درصد نسبت به پیش‌بینی سال جاری که معادل ‌٤ میلیارد دلار برای سال ‌٨٦ است صرفه‌جویی در مصرف صورت گرفته و بستر مناسب برای توسعه، سازمان‌دهی و تسریع حمل و نقل عمومی ایجاد شده است.