برگزاري نخستين نشست تخصصي قرآن و رسانه در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم - نمایشگاه ها - اخبار

برگزاري نخستين نشست تخصصي قرآن و رسانه در نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم

دسته : نمایشگاه ها در تاريخ ۱۳۹۰/۵/۲۲ ۸:۰۹:۳۲ (1147 بار خوانده شده)
نخستين نشست تخصصي قرآن و رسانه با موضوع «نشريات قرآني در جهان» در غرفه‌ي معاونت مطبوعاتي و اطلاع‌رساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و در محل نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم برگزار شد.

ايسنا، در نخستين روز از سلسله نشست‌هاي تخصصي قرآن و رسانه، آقايان حجت‌الاسلام محمدجواد ادبي و دكتر محمدرضا وصفي به بحث و تبادل نظر در زمينه‌ي نشريات قرآني در جهان پرداختند.

براساس اين گزارش؛ در ابتداي اين نشست دكتر وصفي به تشريح نقش تبليغات رسانه‌يي در حوزه‌ي دين پرداخته و اظهار كردند: دنياي رسانه‌يي با توجه به سرعت روز‌افزون فن‌آوري اطلاعات در حال پيشرفت است و غربي‌ها از اين طريق هر محتوايي را كه بخواهند تبليغ مي‌كنند.

وي افزود: يك زماني «رسانه‌هاي الكترونيكي» پديد آمدند، اما در حال حاضر با پديده‌اي جديد به‌نام «رسانه‌هاي آنلاين» روبه‌رو هستيم كه در انتقال پيام از حوزه‌ي قبلي پيشي گرفته است، به نحوي كه مخاطب در مدل ارتباطي «آنلاين» به راحتي مي‌تواند كنش و واكنش داشته باشد و اين در حالي است كه در مدل قبل كنش و واكنش عمدتا يك طرفه بود. حوزه‌ي رسانه‌هاي آنلاين حتي از حوزه‌ي رسانه‌هاي ديداري و شنيداري هم پيشي گرفته است.

او در پاسخ به اين سوال كه آيا رسانه‌هاي مجازي مي‌توانند جاي رسانه‌هاي مكتوب سنتي را بگيرند، بيان كرد: در بحث تبليغ و ارشاد اين امر امكان‌پذير است و مي‌تواند رخ دهد، اما در زمينه‌ي پژوهش خير. هرچه قدر هم كه فعاليت‌هاي پژوهشي قابل انتشار در فضاي وب و مجازي باشد، نمي‌تواند جايگاه و تاثير‌پذيري مدل مكتوب آن را بگيرد.

وصفي در ادامه افزود: نشريات تخصصي در حوزه‌ي قرآن وجود دارند كه نخبه محورند و قابل فهم براي عموم نيست، اما نمي‌تواند چيز بدي باشد، زيرا اين نشريات مربوط به بخشي از جامعه مي‌شوند كه مرجع هستند و قاعدتا هركسي نمي‌تواند از آن استفاده كند.

او ادامه داد: متاسفانه در بخش كودك و نوجوان نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن با كتب و نشرياتي برخورد مي‌كنيم كه فاقد تنوع‌اند، به‌طوري كه شخصيت‌پردازي‌ها در اين زمينه كليشه‌اي و از طراحي و فرم تاثير‌گذار مبتني بر مسائل روانشناختي به دور هستند.

اين كارشناس اخلاص در كار را لازمه‌ي پوشاندن ضعف‌هاي فعاليت در اين حوزه دانسته و تاكيد كرد: متاسفانه نهادهاي پژوهشي هستند كه با بودجه‌ي دولتي فعاليت مي‌كنند و در اين زمينه هم كارهاي مناسبي انجام داده‌اند، اما حاضر نيستند كه اين فعاليت‌ها را در فضاي وب منتشر كرده و در دسترس عموم قرار دهند، درحالي كه وظيفه‌ي اين نهادهاست كه فعاليت‌هاي خود را در حوزه‌ي دين به صورت كاملا رايگان در فضاي مجازي منتشر كنند.

در ادامه حجت‌الاسلام محمدجواد در ابتدا به آسيب‌شناسي «نشريات قرآني در جهان» پرداخته و اظهار كرد: متاسفانه سردبيران و نويسندگان مجلات قرآني بين‌المللي با يك نگاه كاملا غربي و برگرفته از تفكرات مسيحي به سراغ متون قرآني مي‌روند و اين درحاليست كه متون مذهبي غربي از جمله عهد عتيق و جديد، وثاقت و حجيت متن متين قرآن را ندارند. اين متون در حدود 100 تا 200 سال پس از عروج حضرت مسيح (ع) نوشته شده‌اند، در حالي كه متن قرآن آنگونه نگاشته شده است كه حتي يك حرف هم از آن جابه‌جا نشده است.

وي ادامه داد: وثاقت متن مقدس قرآن آنچنان است كه نيازي نيست براي مجلات قرآني و مداخل دايره‌المعارف قرآن ديدگاهي غربي داشته باشيم و لازم است كه حتما اسلامي و شرقي به آن بنگريم. بنده به روز ‌بودن مجلات را رد نمي‌كنم، اما متاسفانه مجلات قرآني ما به يك فقر نانوشته در نحوه‌ي نگرش به موضوعات گرفتارند.

او حلقه‌ي گمشده‌ي مجلات قرآني بين‌المللي را فقدان خودباوري دانسته و بيان كرد: نقطه‌ي خودباوري در مجلات قرآني از توجه به وثاقت متن متين قرآن ناشي مي‌شود.

حجت‌الاسلام ادبي در پايان پرداخت به مساله‌ي ورز را براي مجلات قرآني لازم و ضروري دانسته و بر ايجاد يك جريان و رمق تازه در اين نشريات تاكيد كرد.

در خاتمه‌ي اين نشست سخنرانان به سوالات حضار پاسخ دادند.

دومين نشست تخصصي قرآن و رسانه با عنوان «تاريخ مطبوعات ديني» روز جمعه 21 مرداد‌ماه ساعت 18 با حضور آقايان محمود حكيمي و مهدي كاموس در محل غرفه‌ي قرآن و رسانه برگزار شد.