ویژگی‌های مادربردهای Z۶۸ اسوس - سخت افزار - اخبار

ویژگی‌های مادربردهای Z۶۸ اسوس

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۹۰/۶/۱۴ ۴:۴۹:۳۵ (1351 بار خوانده شده)
در محصولاتی که علاوه بر فناوری DIGI VRM از دو چیپ‌ست مدیریت‌کننده توان (Energy Processing Unit) و چیپ‌ست مدیریت فرکانس (TurboV Processing Unit) استفاده شده باشد این عبارت استفاده می‌شود.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


روابط عمومی شرکت اسوس در ایران - اگر تصمیم دارید مادربردی مبتنی برچیپ‌ست Z۶۸ بخرید و بین چند مارک‌تجاری دو دل هستید بد نیست این مطلب را بخوانید چون شاید با خواندن این مطلب کمی نظرتان در مورد انتخاب مارک‌تجاری مورد نظرتان عوض شد.

از آن جایی که اسوس در هر سری از محصولاتش فناوری‌ها و امکانات جدیدی را برای کاربران در نظر می‌گیرد در سری جدید مادربردهای خود که بر اساس چیپ‌ست Z۶۸ تولید شده است، یک دو جین فناوری جدید را به کاربر ارائه کرد است که شاید توضیح آن‌ها نیاز به مقالات متعددی داشته باشد.

به گزارش ایتنا، یکی از مهم‌ترین فناوری‌هایی که اسوس در مدل‌های مختلفی از مادربردهای سری جدید Z۶۸ خود به کاربر عرضه کرده است فناوری کاربردی و اختصاصی DIGI VRM است.

البته ممکن است در بعضی تبلیغات شرکت اسوس این عبارت را دیده باشید که نوشته شده است Dual Intelligent Processors ۲ with DIGI VRM. خوب پس بگذارید قبل از این به سراغ ویژگی DIGI VRM برویم توضیح کوتاهی در مورد این عبارت بدهیم.

به طور کلی در محصولاتی که علاوه بر فناوری DIGI VRM از دو چیپ‌ست مدیریت‌کننده توان (Energy Processing Unit) و چیپ‌ست مدیریت فرکانس (TurboV Processing Unit) استفاده شده باشد این عبارت استفاده می‌شود.

یعنی در این محصولات شما می‌توانید علاوه بر استفاده از این فناوری اختصاصی از امکانات پیشرفته جدید این دو چیپ‌ست برای دست یابی به حداکثر کارایی و حداقل مصرف انژری بهره ببرید که این موضوع از اهمیت بسزایی در ماندگاری و ثبات سیستم برخوردار است.

حال DIGI VRM در این میان چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد. به گزارش ایتنا، در بیان ساده DIGI VRM نسل جدید از فناوری مدیریت فازهای مدار رگولاتور دیجیتال است که در محصولات نمونه تا به حال به کار نرفته است. در این فناوری اسوس با تعبیه یک چیپ‌ست پیشرفته (این چیپ‌ست امکان پشتیبانی از فناوری DIGI VRM و EPU را به مادربرد می‌دهد) که می‌تواند به راحتی می‌تواند سیگنال‌های دیجیتال خروجی از پردازنده را دریافت و آن را به مدار رگولاتور انتقال دهد باعث حذف تأخیر زمان تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به دیجیتال شده است.

علاوه بر این در این فناوری جدید از دو درایو اختصاصی برای هر فاز و دو MOS نوع Low و High استفاده شده است که این موضوع علاوه بر کاهش بار روی یک MOS و کاهش دمای مدار رگولاتور باعث ارائه ولتاژی دقیق‌تر و با کمترین میزان تاخیر به پردازنده می‌شود.


با وجود این ویژگی در هنگام اورکلاکینگ، پردازنده هیچ‌گاه به علت تأخیر در تأمین توان مورد نیاز هسته‌های خود و همچنین بالا رفتن دمای مدار رگولاتور دچار اختلال نمی‌شود.

علاوه بر این موارد DIGI VRM این امکان را دارد که با تشخیص دمای فازهای مدار رگولاتور، توازنی را در فازها ایجاد کند تا دمای بعضی از فازهای مدار رگولاتور بر اثر پردازش‌های سنگین بیش از حد بالا رفته و علاوه بر کاهش کارایی، بعد از مدتی مادربرد دچار مشکل گردد.

خوب به این مورد یک ویژگی کاربردی دیگر را هم اضافه کنید که در مادربردهای اسوس با ساختاری جذاب استفاده شده و آن هم بایوس UEFI است که با وجود آن کاربر می‌تواند با استفاده از ماوس به راحتی به مدیریت بخش‌ها و تنظیمات بپردازد بدون آن که نیازی به صفحه‌کلید داشته باشد.

علاوه بر این بایوس UEFI قابلیت پشتیبانی از بیش از ۲.۲ ترابایت هارددیسک را در سیستم عامل ۶۴ بیتی دارد.

در مورد بقیه موارد هم صحبتی نمی‌کنیم چون فکر کنیم با همین چند ویژگی هم می‌توان فهمید که اسوس برنامه خوبی برای طرفدارن مادربردهای Z۶۸ دارد.


منبع: ایتنا
برچسب‌ها: سخت افزار   فرکانس   مادربرد   اسوس   چیپ