ثبت دامنه‌ با اختلاف قيمت بسيار؛ هزينه‌ي ثبت دامنه ايراني چند است؟ - فن آوری اطلاعات - اخبار

ثبت دامنه‌ با اختلاف قيمت بسيار؛ هزينه‌ي ثبت دامنه ايراني چند است؟

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۹۰/۷/۱۰ ۸:۳۰:۵۵ (1052 بار خوانده شده)
ثبت دامنه‌هاي ايراني زير نظر پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي و مجموعه‌اي از نمايندگي‌هاي آن صورت مي‌گيرد كه البته داراي اختلاف قيمت‌هاي بسيار است.

(ايسنا)، با گسترش روزافزون تكنولوژي و رونق بازار فن‌آوري اطلاعات در عرصه‌هاي جهاني نياز كسب و كارها و حتي افراد به داشتن مكاني ثابت برروي دنياي پر از ترافيك اينترنت چندين برابر شده است.

شايد تا 7 سال گذشته براي تعامل با كاربران محيط مجازي و دسترسي به برخي اطلاعات صرف داشتن يك وبلاگ كافي بود اما در حال حاضر شايد براي بلاگرها هم داشتن پايگاهي با هويت ثابت يكي از نيازهاي اساسي قلمداد شود و در اين شرايط بايد دامنه و نشاني خاص را به ثبت رساند تا بتوان بر روي فضاي وب صفحه‌اي منحصر به خود را ايجاد كرد.

پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي مركز ثبت دامنه در ايران است كه هركس تقاضايي مبني بر ايجاد صفحه‌اي با نشاني خاصي داشته باشد بايد به سايت اين پژوهشگاه مراجعه كند و دامنه خود را به ثبت برساند اما بحث اصلي بر سر اين ماجراست كه چرا با وجود مركزي مستقل در اين زمينه باز هم بايد شاهد معدودي از فعاليت‌هاي در زمينه ثبت‌رساني دامنه باشيم؟

جالب اينجاست كه قيمت‌ ثبت دامنه‌ها در پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي بسيار متفاوت‌تر از برخي شعب داراي مجوز براي ثبت است و اين سؤال را در ذهن به وجود مي‌آورد ثبت‌ دامنه‌اي كه در نهايت بايد به تأييد اين پژوهشگاه برسد چرا در نمايندگي‌هاي مجاز اين پژوهشگاه به قيمت‌هايي پايين‌تر ثبت مي‌شود؟

البته اين موضوع از اينجا نشأت گرفته است كه اين پژوهشگاه براي كارگزاران واحد و يا سهم بيشتري را در نظر گرفته است و كارگزارن نيز حول اين موضوع به ارائه ثبت دامنه با قيمت‌هاي متفاوت اقدام مي‌كنند ولي علاوه بر اين مي‌توان با در نظر گرفتن اينكه هزينه ثبت در نمايندگي‌هاي متفاوت، متغير است به اين پي برد كه كارگزاران به مانور برروي سود خود از فروش دامنه دست زده‌اند.

پژوهشگاه براي ثبت دامنه IR. هزينه 144هزار ريال را براي يك ‌سال و 432هزار ريال را نيز براي پنج ‌سال در نظر گرفته است و براي نشاني‌هاي خارجي نيز براي بازه‌هاي زماني 1 و 5 سال رقم‌هاي 20 و 60 يورو را در نظر گرفته است.

همين دامنه با شرايط فوق را ايران‌هاست به قيمت‌هاي 12 و 36 هزار تومان، شركت رادكام در بخش كاربران عمومي همين دامنه‌ها را با قيمت‌هايي فوق‌العاده پايين به ارزش 5 هزار و 900 و 13 هزار و 900 تومان عرضه مي‌كند البته اين ميزان براي دامنه‌هاي قفل شده به 11 هزار و 800 و 19 هزار و 800 تومان رسيده است هرچند كه در بخش‌هاي ديگري كه اين شركت از قبيل كارگزار طلايي، نقره‌اي و برنزي تعريف كرده است، قيمت‌ها را پايين‌تر از سري قبل ارائه مي‌دهد.

همين اختلاف قيمت حدود 6 هزار توماني در بين نمايندگان ناشي از آن است كه ثباتي در هزينه ثبت دامنه وجود ندارد و يا تسهيلات به كارگزاران به دليل ثبت‌هاي عمده به اندازه‌اي است كه نظارت بر اين حوزه را دچار مشكل كرده است؛ هرچند كه نبايد فراموش كرد باز گذاشتن دست كارگزاران در ارائه خدمات زمينه‌هاي رقابتي را فراهم آورده است و در اين راستا اين مشتري و كاربر نهايي است كه دامنه خود را با هزينه پايين به ثبت مي‌رساند.

ولي اگر اين فضاي رقابتي را هم مفيد ارزيابي كنيم اما چرا بايد اين‌ همه تفاوت قيمت وجود داشته باشد؟ آيا خود پژوهشگاه نمي‌تواند قيمت‌ها را معقولانه‌تر براي ثبت دامنه در نظر بگيرد تا شاهد آن باشيم علاوه بر اينكه آمار ثبت مستقيم آن بالاتر مي‌رود،نظارت آن بر روي دامنه‌ها نيز ساده‌تر شود!

پسوند دامنه‌هاي COM , .NET, .BIZ , .INFO , .ORG علي‌رغم اختلافات زيادي كه در پسوند ايراني مشاهده مي‌شد، داراي قيمت تقريبا ثابتي حتي در اكثر نمايندگي‌هاي پژوهشگاه است و قيمت ثبت آن‌ها براي يك ‌سال بين 14 تا 15 هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما مجددا در ثبت ساب دامين‌هاي ايراني شاهد اختلاف قيمت‌هاي بسياري هستيم به گونه‌اي كه برتينا با قيمت 5 هزار و 900، ايران هاست 10 هزار تومان، رادكام 5 هزار و 900 و وب‌رمز با قيمت 6 هزار و 400 تومان به ثبت مي‌رساند.

در مفاد انتقال دامنه پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي آمده كه هزينه انتقال دامنه 72هزار ريال است اما باز هم اين نرخ براي شركت‌هاي نماينده تا 5 هزار تومان متغير است.

با احتساب اين همه تغيير در نرخ ثبت دامنه اين مسلم است كه كاربران و علاقه‌مندان به داشتن وب‌سايت همچون انتخاب سرويس‌هايي از اينترنت پرسرعت در اين زمينه نيز با مشكل و سردرگمي مواجه شوند چراكه در ظاهر خدماتي يكسان را مي‌بينند ولي شك مي‌كنند كه آيا كيفيت‌ها هم در يك اندازه باشد كه بايد گفت به دليل اينكه تمامي دامنه‌ها بعد از ثبت به دست پژوهشگاه مي‌رسد هيچ مشكلي در مباحث فني موجود نخواهد بود.