ويژگي‌هاي سريع‌ترين کارت گرافيکي جهان - سخت افزار - اخبار

ويژگي‌هاي سريع‌ترين کارت گرافيکي جهان

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۹۰/۸/۱۴ ۱۰:۵۳:۴۳ (1108 بار خوانده شده)
شايد بتوان گفت كه کارت گرافيک AMD Radeon HD 6990 با اسم رمز Antilles سريع‌ترين کارت گرافيکي جهان است.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

ايسنا، اساس طراحي Antilles که در حال حاضر توانسته خود را به‌عنوان سريع‌ترين کارت گرافيک جهان مطرح كند، بهره‌گيري از يک جفت پردازشگر گرافيکي Radeon HD 6970 و قرارگيري اين دو تراشه برروي يک PCB است.

Antilles مطابق با معماري بهينه شده VLIW4 از مجموع 3072 پردازنده جرياني، 192 واحد تکسچر، 64 واحد ROP و چهار واحد Tesslator نسل هشتم تشکيل شده است، از اين رو سقف توان عملياتي محاسباتي آن در سطح مطلوب و به 5.1 ترافلاپ مي‌رسد.

از ديگر مشخصات اين محصول مي‌توان به سرعت هسته 830MHz و چهار گيگابايت حافظه مستقل GDDR5 در فرکانس موثر 5.0GHz اشاره کرد.

اين تراشه‌هاي حافظه که در اطراف هر پردازشگر گرافيکي (چهار تراشه در جلو و چهار تراشه در پشت PCB) قرار گرفته شده‌اند از توليدات کمپاني Hynix بوده و از طريق رابط 2x256 بيتي با هسته‌هاي مرکزي در ارتباط هستند، بنابراين اين امکان بوجود آمده است که پهناي باند Radeon HD 6990 به ميزان قابل توجه 320GB/s برسد.

مدار تغذيه در اين كارت حافظه از نوع ديجيتالي بوده و دو تراشه Volterra VT1556 وظيفه کنترل ولتاژ هر هسته گرافيکي را برعهده دارند. توان مصرفي اين کارت گرافيک نيز در حالت لودينگ کامل 375 وات تخمين زده شده است که دو کانکتور 8 پين تامين کننده بخش اصلي اين توان هستند.

علاوه بر اين با توجه به دو بايوسي بودن اين محصول در پشت کانکتور CrossFireX سوييچي موسوم به AUSUM تعبيه شده است که تغيير موقعيت آن باعث افزايش 50MHz سرعت هسته‌ها و هم‌چنين افزايش ولتاژ از 1.12 به 1.175 ولت خواهد شد.