رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات اعلام كرد: راه‌اندازي 31 ديتاسنتر استاني جايگاه 38 زيرساخت ايران در رتبه‌بندي جهاني - فن آوری اطلاعات - اخبار

رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات اعلام كرد: راه‌اندازي 31 ديتاسنتر استاني جايگاه 38 زيرساخت ايران در رتبه‌بندي جهاني

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۹۰/۹/۲۰ ۱۱:۳۲:۱۲ (1005 بار خوانده شده)
رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران گفت: قادر خواهيم بود ديتاسنتر‌هاي استاني را توسط مدل ابري با ديتاسنتر ملي كه در تهران ايجاد خواهد شد، به‌صورت يكپارچه ارائه كنيم.

(ايسنا)، علي حكيم‌جوادي - دبير شوراي عالي فن‌آوري اطلاعات كشور - با حضور در غرفه اين سازمان در هفدهمين نمايشگاه الكامپ با تاكيد بر اين‌كه راه‌اندازي شبكه‌ي ملي اطلاعات از جمله برنامه‌هاي ويژه اين سازمان است و تاكيد ما بر پيگيري آن خواهد بود، اظهار كرد: از تمامي اصحاب رسانه تقاضا دارم كه درباره‌ي پروژه‌ي شبكه‌ي ملي اطلاعات تمركز بيش‌تري داشته باشند و توان خود را در اين بخش صرف كنند تا ما مسوولان به واسطه‌ي ياري آن‌ها در مسير انجام فعاليت‌هاي خود دچار انحراف نشويم و بتوانيم كار را به سرمنزل مقصود برسانيم.

وي با اشاره به اين‌كه برگزاري هفدهمين نمايشگاه بين‌المللي الكامپ براي متخصصان حوزه‌ي فاوا، دستاورد‌هاي تخصصي و ويژه‌اي به همراه دارد، خاطرنشان كرد: براي افراد غيرتخصصي نيز شامل آموزش و فرهنگ‌سازي مي‌شود و يكي از برنامه‌هاي مهم و اساسي سازمان نيز همين است كه فرهنگ‌سازي در بستر فن‌آوري اطلاعات شكل بگيرد.

او درباره‌ي شركت‌هاي حاضر در نمايشگاه گفت: الكامپ هفدهم فرصت خوبي براي تعامل و رايزني‌هاي بخش خصوصي و دولتي ايجاد كرده و در حوزه‌ي توليد خدمات و مشاوره، قطعا شركت‌ها مي‌توانند با استفاده از اين فرصت بازار محصولات خود را گسترش دهند و حتي برروي صادرات محصولات نيز حسابي ويژه باز كنند.

وي ابراز كرد: اميدواريم با پياده‌سازي بخشي شبكه‌ي ملي اطلاعات كه در دستور كار سازمان قرار دارد، به زودي بتوانيم شبكه‌ي علمي كشور و شبكه‌هايي مانند گمرك و امور مالياتي را راه‌اندازي و افتتاح كنيم.

حكيم‌جوادي با اشاره به اين‌كه سازمان فن‌آوري اطلاعات از سازمان‌هايي است كه با هيات عامل مديريت مي‌شود، گفت: نخستين مصوبه‌ي تبديل شركت فن‌آوري اطلاعات به سازمان در مهرماه 89 صورت گرفت كه البته در بخش اجرا و اساسنامه نقطه نظراتي وجود داشت كه كليت اساسنامه دوباره در دوم شهريورماه امسال به تصويب رسيد و از اين پس سازماني خواهيم بود كه با هيات عاملي مديريت مي‌شود و بعد از امضاء و موافقت رياست جمهوري كه انجام شود، تنها يك ماه فرصت براي ارائه‌ي اساسنامه‌ي جديد و مصوبات داريم.

او صنعت فن‌آوري اطلاعات را يكي از به‌روز‌ترين و نوين‌ترين صنايع در جهان مطرح و عنوان كرد: تحولات جهان به سمت سرويس‌محوري حركت مي‌كند و انتظار داريم كه فعاليت‌هاي در دست ما نيز در راستاي ارائه‌ي سرويس در اين بستر باشند و آنچه كه امروز در نمايشگاه هفدهم مشهود است، موضوعات مورد نياز جامعه است كه خوب به آن پرداخته شده و بسياري از مشكلات مردم نيز با تعامل بين شركت‌ها رفع مي‌شود.

وي ادامه داد: يكي از مشتريان عمده در فن‌آوري ارتباطات و اطلاعات، نهادهاي دولتي هستند نه به اين معني كه توليد‌كننده محصولات اين حوزه باشند، بلكه ظرفيت‌هاي بخش خصوصي و عمومي استفاده شده تا ارائه‌ي خدمات تسهيل شود و خدماتي كه دولت الكترونيكي ارائه كرده، توسط شركت‌هاي فن‌آور و خصوصي اجرا شده و رويكرد بخش دولتي پيمانسپاري پروژه‌ها به بخش خصوصي بوده است.

او اشاره‌اي هم به مدل پياده‌سازي ديتاسنترهاي استاني داشت و اذعان كرد: در حال حاضر درصدد راه‌اندازي 31 مركز داده در استان‌ها هستيم و در حالي كه مي‌توانستيم تمركزمان را براي اجرا در تهران قرار دهيم، اما از مدل توزيع‌ شده استفاده كرديم كه تاكنون در اكثر كشور‌هاي پيشرفته جواب داده است و از اين طريق قادر خواهيم بود ديتاسنتر‌هاي استاني را توسط مدل ابري با ديتاسنتر ملي كه در تهران ايجاد خواهد شد، به صورت يكپارچه ارائه كنيم.

حكيم‌جوادي خاطرنشان كرد: اگر قرار است پهناي باندي در داخل استان‌ها مورد استفاده قرار بگيرد، بهتر است كه از ديتاسنترهاي مرتبط با خود آن استان در جهت نقل و انتقال ترافيك استفاده شود؛ موضوع راه‌اندازي مراكز داده استاني يكي از مصوبات شوراي عالي فن‌آوري اطلاعات در سال 86 بوده است.

وي گفت: هدف از ايجاد مراكز داده‌، درآمدزايي براي دولت نيست و با پهناي باندي كه در شبكه‌ي اطلاعات ديده شده است، بستر‌هاي لازم براي عملياتي ‌شدن مراكز داده به ارمغان آورده مي‌شود كه مي‌توانند در ارتباط با شبكه‌ي ملي اطلاعات باشند.

او درباره‌ي نحوه توزيع و ارائه خدمات برروي بستر خدمات خاطرنشان كرد: بروي اين شبكه خدمات بسياري ارائه مي‌شود و ارائه‌دهندگان محتوا و اپراتور‌ها مي‌توانند محتوايشان را برروي اين بستر قرار دهند و اگر كسي نيز حاضر باشد كه در اين بستر خدمات ارائه كند، بايد مجوز‌هاي لازم را از مبادي قانوني كسب كرده باشد.

رييس سازمان فن‌آوري اطلاعات ايران با بيان اين‌كه در بحث فن‌آوري اطلاعات، خدمات و سرويس‌ها رويكرد ويژه‌اي وجود داشته است، تصريح كرد: خدمات‌دهندگان بسياري وارد اين حوزه شده‌اند و در سال‌هاي اخير نگاه متفاوت‌تري به IP شده كه بخشي از آن به آموزش مرهون و بخشي با زيرساخت‌ها مرتبط است.

وي اشاره‌اي به رتبه‌ي ايران در مباحث مرتبط با شبكه و زيرساخت داشت و گفت: زيرساخت كشور ما در رتبه‌بندي جهاني جايگاه خوبي دارد كه طبق معيارهاي جهاني در پله‌ 38 قرار داريم اما در حوزه‌ي ايجاد شبكه و شبكه‌پذيري رتبه‌ي چندان قابل توجهي نداريم و طبق معيارهاي در نظر گرفته شده در جايگاه 101 يا 102 قرار گرفته‌ايم.

حكيم‌جوادي تاكيد كرد: وزارت ارتباطات متولي محتوا نيست و به دنبال ايجاد شبكه و زيرساخت و ارائه‌ي آن‌ها به خدمات‌دهندگان و تشويق فعالان عضو بر بستر خدمات برروي شبكه است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه چرا سازمان فن‌آوري اطلاعات در ارتباط با برخي اخبار مرتبط با مركز ماهر كه يكي از زيرمجموعه‌هاي اين سازمان است، ورود پيدا نمي‌كند تصريح كرد: براي هر سازماني كار جداگانه‌ و وظيفه مشخصي در نظر گرفته شده و به همين منظور آن مركز به‌صورت مستقل كارش را پيگيري مي‌كند، هرچند كه مركز ماهر داراي سايت و پايگاه اطلاع‌رساني است كه از طريق آن اخبار حوزه امنيت شبكه ارايه مي‌شود.

او درباره‌ي انتصابش به‌عنوان دبير شوراي عالي فن‌آوري اطلاعات گفت: وظايف شورا از قبل مشخص بوده و طي سال‌هاي اخير فعاليت قابل قبولي داشته است و مبناي كار ما از اين پس اين خواهد بود كه بتوانيم از حداكثر ظرفيت‌ها براي توسعه‌ي فناوري اطلاعات استفاده كنيم.

دبير شوراي عالي فن‌آوري اطلاعات درباره نقش اپراتور‌هاي ارائه‌دهندگان خدمات در بستر اين شبكه تاكيد كرد: نقش بسيار مهمي براي اپراتور‌ها در طراحي و معماري در نظر گرفته شده است و بر اين اساس مي‌توانند به صورت كاملا جداگانه برروي شبكه ارائه خدمات داشته باشند.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا مبني بر اين‌كه در راستاي امنيت شبكه ملي اطلاعات و زيرساخت‌هاي آن چه تمهيداتي انديشيده شده است، ابراز كرد: رويكرد اول ما ايجاد شبكه و بعد از آن محتواست، اما با توجه به اين‌كه بايد در برنامه‌ي پنجم توسعه در اين حوزه بر اساس پنج مقوله تعريف شده حركت كنيم، در لايه زيرساخت بايد امنيت را محقق سازيم و بعد كاربرد‌ها و اطلاعات را برروي آن قرار دهيم.

او درباره‌ي اين‌كه براي ايجاد امنيت از چه استاندارد‌هاي استفاده مي‌شود هم گفت: حوزه‌ي فن‌آوري اطلاعات نياز داشت كه به سمت استاندارد‌سازي بومي حركت كند و برمبناي آن كليه خدمات فن‌آوري اطلاعات و حتي توليد محصولات داخلي توسط استاندارد‌ها شكل بگيرد و براين اساس تفاهم‌نامه‌اي با سازمان استاندارد امضاء كرديم و تيم‌هايي را در اين راستا قرار داديم كه يكي از وظايف آن‌ها ايجاد استاندارد‌سازي در حوزه‌ي شبكه و امنيت آن است.

حكيم‌جوادي در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه امنيت سخت‌افزاري مراكز داده ملي و پشتيباني آن‌ها چگونه انجام مي‌شود، تاكيد كرد: در بحث مرتبط با پشتيبان توزيع ديتاسنتر‌هاي استاني را داشته‌ايم.

او هم‌چنين درباره‌ دسترسي مردم به شبكه‌ي ملي اطلاعات و تحقق اين موضوع خاطرنشان كرد: در برنامه‌ ديده شده است كه ظرف پنج سال دسترسي تمامي مردم به شبكه ملي اطلاعات محقق شود، بنابراين از تمامي ظرفيت‌هاي اين شبكه استفاده مي‌كنيم تا بتوانيم ارائه‌ي خدمات را بر بستر آن و با پهناي باند دومگ داشته باشيم و در اين راستا از تمام توان شركت‌هاي اينترنتي استفاده خواهد شد.

وي با اشاره به همكاري سازمان فن‌آوري اطلاعات با سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي گفت: شبكه علمي كه يك شبكه غيرانتفاعي است و بايد به سازماني در ارتباط با اين مباحث سپرده مي‌شد؛ در اين راستا سازمان پژوهش‌ها بهترين گزينه بود، چراكه بايد كار با شبكه‌اي با ظرفيت اتصال تمام دانشگاه‌ها صورت مي‌گرفت و علاوه بر اين سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي از قبل متولي نصب شبكه علمي بوده و ما كار جديدي را به آن‌ها واگذار نكرده‌ايم و آن‌ها امكان تامين منابع مورد نياز را دارند.

او در پايان تاكيد كرد: هرچه تحريم براي كشور بيش‌تر شود، نقش بخش داخلي پررنگ‌تر خواهد شد و شبكه ملي اطلاعات گام موثري در بي‌نيازي اطلاعاتي و چرخش اطلاعات بيش‌تر خواهد بود.