آشنايي با فن‌هاي سري ENERMAX T.B.Silent - سخت افزار - اخبار

آشنايي با فن‌هاي سري ENERMAX T.B.Silent

دسته : سخت افزار در تاريخ ۱۳۹۰/۱۰/۱۴ ۶:۵۲:۰۷ (980 بار خوانده شده)
مدت‌ها است كه فن‌ها نقش مهمي را در كامپيوترهاي امروزي بر عهده گرفته‌اند. در واقع اين محصولات وظيفه حفاظت از قطعات گران‌قيمت كامپيوتر شما در برابر افزايش دما را بر عهده دارند...برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

مدت‌ها است كه فن‌ها نقش مهمي را در كامپيوترهاي امروزي بر عهده گرفته‌اند. در واقع اين محصولات وظيفه حفاظت از قطعات گران‌قيمت كامپيوتر شما در برابر افزايش دما را بر عهده دارند.از سوي ديگر، افزايش تعداد فن‌هاي نصب شده در كامپيوترهاي امروزي باعث شده است كه سيستم‌هاي ما به جعبه‌هاي پر سر و صدايي تبديل شوند كه گاهي اوقات تحملشان واقعا دشوار است.به همين دليل، شركت‌هاي توليدكننده فن‌ تمام تمركز خود را روي ارايه محصولاتي متمركز كرده‌اند كه علاوه بر عملكرد بالاتر در انتقال جريان هوا، تا حد امكان با نويز كمتري كار كنند.شركت Enermax يكي از توليدكنندگان شناخته شده تجهيزات جانبي به‌شمار مي‌آيد كه خانواده T.B.Silent خود را در همين راسته ارايه كرده است. ما در اين مقاله شما را با اعضاي خانواده مذكور آشنا خواهيم كرد.


خانواده از چهار مدل مختلف تشكيل شده كه هر يك از آن‌ها داراي ويژگي متفاوتي است، اما هر چهار مدل در ويژگي‌هاي متعددي با يكديگر مشترك هستند. اولين نكته‌اي كه در مورد هر چهار مدل مي‌توان به آن اشاره كرد، استفاده از باله‌هاي خفاشي است. Enermax مدعي است اين طراحي جديد باله‌ها علاوه بر افزايش كارايي فن و حجم هواي منتقل شده توسط آن، ميزان نويز را هم كاهش خواهد داد.از سوي ديگر، شما مي‌توانيد پره‌هاي هر چهار مدل را از بدنه فن جدا كنيد. اين قابليت به شما اجازه مي‌دهد كه به آساني فن خود را تميز كنيد.
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.
در زير اين پره‌ها، يك موتور با فناوريTwisted Bearing قرار گرفته است.اين فناوري كه حق امتياز آن به خود شركت Enermax تعلق دارد، باعث مي‌شود كه فن شما دوام بسيار بيشتري داشته و در عين حال با نويز بسيار كمتري كار كند. در واقع فناوري مذكور عملكرد روان‌تري را با حداقل تماس مابين اجزاي موتور فراهم مي‌سازد.در نهايت، هر چهار مدل اين خانواده از يك بدنه پلاستيكي استفاده مي‌كنند كه يك استوانه آلومينيومي در بخش مياني آن قرار گرفته است. اين استوانه فلزي كه بخش اصلي بدنه را تشكيل مي‌دهد و نام Enermax در چهار طرف آن حك شده، باعث مي‌شود بدنه فن استحكام بيشتري پيدا كرده و در عين حال با لرزش كمتري كار كند كه باز هم از ميزان نويز توليد شده توسط فن مي‌كاهد.در عين حال، حفره‌هاي ايجاد شده در بدنه استوانه فلزي باعث مي‌شوند كه عملكرد فن در انتقال جريان هوا بين 20 تا 30 درصد افزايش پيدا كند.


همان‌طور كه مي‌بينيد، تمام جزييات طراحي در اين خانواده بر اساس تامين عملكرد بي‌صدا و روان در نظر گرفته شده‌اند.اولين و ساده‌ترين عضو خانواده، مدل UCTB12 است كه در يك بسته‌بندي زرد رنگ ارايه مي‌شود. مدل مذكور يك فن 12 ولتي با 9 پره است كه براي 100000 ساعت كار رده‌بندي شده است. UCTB12 با سرعت ثابت 900 دور در دقيقه كار مي‌كند.اين فن با قيمت 12500 تومان در بازار ارايه مي‌شود.عضو بعدي خانواده، مدل UCTB12N است كه كاملابه برادر كوچكتر خود شباهت دارد، با اين تفاوت كه چهار LED در آن تعبيه شده‌اند و هنگام كار پره‌هاي فن را روشن مي‌كنند. به‌علاوه اين مدل با سرعت ثابت 1200 دور در دقيقه كار مي‌كند. UCTB12N در دو نسخه با LEDهاي قرمز و آبي ارايه مي‌‌شود. اين فن 12 سانتي‌متري نيز براي 100000 ساعت كار رده‌بندي شده است. UCTB12N با يك بسته‌بندي بنفش رنگ در بازار ايران با قيمت 13500 تومان ارايه مي‌شود.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

مدل بعدي، از نظر ساختاري با مدل قبلي تفاوت دارد. به‌طور دقيق‌تر، اين فن از فناوري PWM پشتيباني مي‌كند. به‌عبارت ديگر سيستم شما بر حسب شرايط كاري خود مي‌تواند به‌طور خودكار سرعت چرخش فن را تنظيم كند. به اين ترتيب زماني كه فشار كاري زيادي به سيستم خود تحميل نمي‌كنيد، سرعت چرخش فن كاهش پيدا كرده و در نتيجه مصرف برق و نويز آن نيز پايين خواهد آمد.UCTB12P با سرعت 500 تا 1500 دور در دقيقه كار مي‌كند. اين فن در يك بسته‌بندي سبز رنگ قرار دارد و با قيمت 13500 تومان ارايه مي‌شود.مدل صدرنشين خانواده يعني UCTB12A به يك ولوم تنظيم دستي سرعت مجهز است. به اين ترتيب شما مي‌توانيد سرعت چرخش فن را بر اساس ميل خودتان تنظيم كنيد.شما مي‌توانيد سرعت چرخش اين فن را بين 800 تا 1500 دور در دقيقه تنظيم كنيد.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.


UCTB12A كه همانند ساير برادران خود براي 100000 ساعت كار رده‌بندي شده است، در يك بسته‌بندي آبي‌رنگ با قيمت 14000 تومان در بازار ايران ارايه مي‌شود.آزمايش‌هاي عملي ما نشان دادند كه عملكرد هر چهار مدل اين خانواده واقعا بي‌صدا است. به اين ترتيب شما گزينه‌هاي نسبتا ارزاني را براي تهويه بهتر هواي داخل كيس خود در اختيار خواهيد داشت.از سوي ديگر، تنوع در مدل‌ها و امكانات اين فن‌ها به شما امكان مي‌دهند كه حتي در يك سيستم واحد بر اساس مكاني كه براي نصب فن در نظر گرفته‌ايد و يا ويژگي‌هايي كه در هر قسمت به آن نياز داريد، از مدل‌هاي مختلفي استفاده كنيد.در هر حال نمي‌توان اين واقعيت مهم را در نظر گرفت كه سيستم‌هاي امروزي به حجم بيشتري از هواي خنك براي دفع حرارت توليد شده توسط قطعات پيشرفته خود نياز دارند.بدون ترديد انتخاب يك فن بي‌صدا با كيفيت بالا كه براي كار بسيار طولاني رده‌بندي شده مي‌تواند سلامتي را براي اجزاي سيستم شما به همراه بياورد. البته بايد اين نكته را نيز در نظر بگيريد كه فن‌هاي Enermax با سطوح قيمتي بسيار خوبي عرضه مي‌شوند.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.



مزایا
عملكرد بالا و بدون نويز، دوام طولاني

معایب
-

مشخصات فنی
نوع محصول: فن 12 سانتي‌متري
تعداد پره‌ها: 9 عدد
رده‌بندي عمر كاري: 100000 ساعت
ضمانت: اين فن‌ها توسط شركت عقيق رايانه و بدون ضمانت ارايه مي‌شوند



نشریه عصر شبکه
برچسب‌ها: کامپیوتر   فن کامپیوتر