روشي حرفه‌اي براي عمر باتري لپ‌تاپ - فن آوری اطلاعات - اخبار

روشي حرفه‌اي براي عمر باتري لپ‌تاپ

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۹۱/۱/۲۲ ۴:۱۷:۲۷ (986 بار خوانده شده)
از نکات حائز اهميت در نگهداري باتري، دور نگه داشتن آن از شرايط آب‌وهوايي گرم است. دقت کنيد که تهويه هواي داخلي سيستم به درستي انجام شود. در برخي از مدل‌ها که خروجي فن در قسمت کناري تعبيه شده است، مشکل استفاده از آن در شرايط متفاوت وجود ندارد.

امروزه استفاده از لپ‌تاپ‌ها بسيار فراگير شده است. اغلب دانشجويان، کارمندان، طراحان و به‌ويژه برنامه‌نويسان از لپ‌تاپ‌هاي شخصي براي انجام کارهاي خود استفاده مي‌کنند. در اين نوشته قصد داريم به يکي از بزرگ‌ترين مشکلات صاحبان لپ‌تاپ که همان نحوه نگه‌داري و استفاده از باتري آن است، اشاره کنيم.
استفاده نادرست از اين وسيله در برخي از موارد صدمات جبران‌ناپذيري را براي کاربران به‌همراه دارد.

اول از همه تنظيمات
بهتر است قبل از هر کار ديگر، نگاهي به تنظيمات مربوط به مصرف برق سيستم در زمان استفاده از باتري بيندازيد. با توجه به اين‌که بسياري از لپ‌تاپ‌‌هاي امروزي از سيستم‌عامل ويندوز 7 استفاده مي‌کنند، به آموزش انجام تنظيمات در اين ويندوز مي‌پردازيم. هرچند که کاربران ويندوز ويستا و اکس‌پي نيز مي‌توانند به مراجعه به بخش Power Options در صفحه کنترل‌پنل، اين تنظيمات را اعمال کنند. در ويندوز هفت کافي است روي علامت باتري که در کنار ساعت ويندوز قرار دارد يک بار کليک کنيد تا منوي آن باز شود. سپس با کليک روي گزينه More Power Options وارد صفحه تنظيمات خواهيد شد.
در اين صفحه عبارت Change Power Plan را مشاهده خواهيد کرد که مي‌توانيد يکي از دو حالت Entertainment يا Power Saving را انتخاب کنيد. در مقابل آن‌ها بخشي با عنوان Change Plan Settings قرار دارد. وارد آن شويد. حال دو بخش جداگانه مربوط به حالت استفاده از برق و يا باتري به شما نمايش داده مي‌شود. گزينه اول براي کم‌نور شدن صفحه نمايش، دومي براي خاموش شدن نمايشگر و گزينه سوم براي قرار گرفتن در حالت خاموش موقت است.
در رديف انتهايي نيز شفافيت تصوير نمايشگر که تاثير مستقيمي در مصرف برق دارد قابل تنظيم است. شما مي‌توانيد زمان‌هاي مورد نظر براي هر کدام از اين بخش‌ها را تغيير دهيد. به عنوان مثال در رديف آخر، شفافيت تصوير در حالت استفاده از باتري را کاهش دهيد تا مدت زمان عملکرد باتري افزايش يابد.
لازم به توضيح است که تمامي اين تنظيمات در بخشي ديگر نيز قابل تنظيم است. کافي است پس از کليک روي More Power Options، گزينه Power4Gear Hybrid را که در نوار سمت راست ديده مي‌شود، انتخاب کنيد. اين برنامه تمامي حالت‌هاي مختلف استفاده از سيستم را به شما معرفي کرده و امکان تغيير تنظيمات آن را براي شما فراهم مي‌کند.
البته دقت داشته باشيد که پس از کليک روي آن، برنامه مربوطه باز شده و در Taskbar ويندوز مشخص مي‌شود. بايد روي آن کليک کنيد تا بتوانيد برنامه را مشاهده کنيد.

ابزارهاي اضافي خاموش
از ديگر اقداماتي که مي‌تواند زمان استفاده از باتري را افزايش دهد، جداسازي و يا خاموش کردن ابزارهاي جانبي است. به عنوان مثال خاموش کردن تجهيزات بيسيم در زماني که به آن‌ها احتياجي نيست، باعث طولاني‌تر شدن زمان کار باتري مي‌شود. همچنين استفاده نکردن از CD و DVD که باعث به‌کار افتادن ديسک‌خوان شما مي‌شود نيز در اين زمينه نقش موثري دارد. شما مي‌توانيد با خارج کردن پورت‌هاي USB متصل به سيستم نيز گام ديگري در زمينه کاهش مصرف برق دستگاه برداريد.

شرايط تهويه را فراهم کنيد
به گزارش مشرق، از ديگر نکات حائز اهميت در نگهداري باتري، دور نگه داشتن آن از شرايط آب‌وهوايي گرم است. دقت کنيد که تهويه هواي داخلي سيستم به درستي انجام شود. در برخي از مدل‌ها که خروجي فن در قسمت کناري تعبيه شده است، مشکل استفاده از آن در شرايط متفاوت وجود ندارد. اما در استفاده از مدل‌هايي که هواي گرم داخلي از قسمت زير لپ‌تاپ خارج مي‌شود، بايد دقت کنيد که محل قرار گرفتن لپ‌تاپ مانع از خروج هوا نشود. گذاشتن لپ‌تاپ روي فرش و يا پتو مانع از انجام اين کار خواهد شد.

هشدارهای مهم
توجه به برخي نکات ديگر نيز مي‌تواند بهره‌وري سيستم شما را افزايش دهد. هاردديسک‌ها برق زيادي را مصرف مي‌کنند، بنابراين برخي کارها مانند جابه‌جايي اطلاعات در درايوهاي مختلف را در زمان استفاده از باتري انجام ندهيد. همچنين توصيه مي‌شود در صورت استفاده طولاني مدت از برق، باتري را از سيستم جدا کنيد.
توصيه ديگر اين است که باتري را تا زماني که با پيغام هشدار مواجه نشده‌ايد به برق متصل نکنيد. نکته ديگري که مي‌توان بيان کرد جلوگيري از شارژ و مصرف هم‌زمان باتري است. زماني که باتري شما به‌طور کامل شارژ نباشد و سيستم را به برق متصل کنيد، عمليات شارژ باتري و مصرف برق ذخيره شده در آن به‌طور هم‌زمان انجام شده و اين تلاقي باعث آسيب ديدن آن مي‌شود.
آخرين نکته قابل ذکر اين که در هنگام اتصال برق به لپ‌تاپ، ابتدا دوشاخه را به پريز برق متصل کنيد و سپس سر ديگر آن را به درگاه ورودي برق سيستم وصل کنيد. اين کار براي جلوگيري از نوسانات اوليه انتقال برق و خطرات احتمالي انجام مي‌شود.
برچسب‌ها: لب تاب   هاردیسک   باطری