TP-Link TL-WR2543ND روتر دو بانده - آموزش الکترونیک - اخبار

TP-Link TL-WR2543ND روتر دو بانده

دسته : آموزش الکترونیک در تاريخ ۱۳۹۱/۱/۲۳ ۸:۱۶:۳۳ (1521 بار خوانده شده)
هنگامي كه در حدود سال 1990 شبكه‌هاي بي‌سيم براي نخستين‌بار مطرح شدند، كمتر كسي فكر مي‌كرد كه در طول چند سال نبض شبكه‌ها در دستان «بي‌سيم‌ها» بيفتد و روترهايي كه هيچ ارتباط كابلي ندارند، به سلطان بلامنازع شبكه‌هاي خانگي تبديل شوند...
برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

نگامي كه در حدود سال 1990 شبكه‌هاي بي‌سيم براي نخستين‌بار مطرح شدند، كمتر كسي فكر مي‌كرد كه در طول چند سال نبض شبكه‌ها در دستان «بي‌سيم‌ها» بيفتد و روترهايي كه هيچ ارتباط كابلي ندارند، به سلطان بلامنازع شبكه‌هاي خانگي تبديل شوند. استاندارد 802.11n نقطه عطفي براي شبكه‌هاي بي‌سيم بود و بسياري از كمبودهاي نسخه‌هاي قبلي را برطرف‌كرد. بزرگ‌ترين دستاوردهاي 802.11n سرعت بيشتر و معرفي يك فركانس كاري جديد (5‌ گيگاهرتز) بود. روي فركانس جديد، تعداد باندهاي انتقال اطلاعات بيشتري مي‌توان تعريف كرد و چون ترافيك خلوت‌تري دارد، سرعت انتقال اطلاعات بيشتر مي‌شود. همچنين محدوده پوشش‌دهي و قدرت سيگنال‌هاي راديويي نيز بيشتر مي‌شود. روترهاي دو بانده از سال 2010 وارد بازار شدند اما اوج‌گيري آن‌ها در سال 2011 بود. شركت‌هاي سازنده محصولات شبكه به خوبي دريافتند كه آينده متعلق به اين روترها است و كاربران خانگي و سازمان‌هاي كوچك و متوسط به اين محصولات نياز خواهند داشت. بنابراين هر شركت محصولات خودش را معرفي و روانه بازار كرد. در اين مقاله ابتدا نگاهي به ويژگي‌هاي روترهاي دو بانده بي‌سيم خواهيم انداخت و در ادامه يازده روتر دو بانده بازار را بررسي مي‌كنيم. در انتها نيز جدول مقايسه‌اي مشخصات روترها آورده شده است.

چرا روتر دو بانده؟
اگر مي‌خواهيد در شبكه بي‌سيم ويديو را به صورت جرياني پخش (استريم) كنيد، از بازي آنلاين لذت ببريد، شبكه كيفيت و پايداري بالايي داشته باشد، سرعت انتقال اطلاعات زياد باشد، به دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي متصل شويد و پشتيبان‌گيري كنيد، شبكه را روي باند‌هاي فركانسي خلوت‌تر تنظيم كنيد و بتوانيد از فاصله‌هاي دورتر به‌ روتر متصل شده و از شبكه استفاده كنيد، به تهيه يك روتر دو بانده نياز داريد. براي انتخاب يك روتر دو بانده توجه به چند فاکتور ضروري است:
سرعت: استاندارد 802.11n از حداكثر سرعت سيصد‌مگابيت ‌بر‌ثانيه پشتيباني مي‌كند اما برخي از روترها با استفاده از قابليت MIMO مي‌توانند حداكثر سرعت اسمي خود را به 450 مگابيت بر‌ثانيه روي يك باند ارتباطي برسانند. در سرعت‌هاي سيصد مگابيت به‌طور معمول از دو آنتن خارجي و دو كانال همزمان دريافت/ارسال اطلاعات (MIMO 2×2) استفاده مي‌شود. روي اين سرعت اگر يك روتر تعداد آنتن بيشتري داشته باشد يا از كانال‌هاي انتقال اطلاعات بيشتري استفاده كند، سرعت عملي بيشتر و پايداري بهتري در شبكه خواهد داشت. برخي از روترهاي دو بانده نيز از سرعت‌هاي 150 مگابيت بر‌ثانيه استفاده مي‌كنند.
دو باند همزمان: تمامي روترهاي دو بانده از دو فركانس4/2 و 5 گيگاهرتز پشتيباني مي‌كنند اما برخي تنها مي‌توانند روي يكي از دو فركانس تنظيم شده و در شبكه كار كنند. در اين‌گونه روترها شما بايد ميان دو فركانس موجود يكي را انتخاب كنيد. برخي ديگر از روترها قابليت كار روي هر دو فركانس 2,4 و 5 گيگاهرتز را به صورت همزمان دارند. طبيعي است كه نوع دوم بهتر است، اما گران‌تر نيز بوده و بايد هزينه بيشتري براي تهيه آن‌ها پرداخت شود.
مودم ADSL: روترهاي دوبانده مي‌توانند مجهز به مودم ADSL باشند. تمامي روترها داراي يك پورت WAN براي اتصال به اينترنت هستند اما برخي از آن‌ها فقط روتر هستند و برخي ديگر يك مودم ADSL نيز در خود جاي داده‌اند. بنابراين اگر روتر بي‌سيم شما بايد نقش يك مودم ADSL را در شبكه ايفا كند، محصولي خريداري كنيد كه مودم نيز داشته باشد.
درگاه‌ها: پورت USB مهم‌ترين رابطي است كه بايد به آن توجه كنيد. يك روتر بي‌سيم دو بانده با پورت USB امكان اشتراك‌گذاري دستگاه‌هاي ذخيره‌سازي NAS، چاپگرها، هاردديسك‌هاي اكسترنال و محصولاتي مانند تجهيزات كنسول‌هاي‌بازي را فراهم‌مي‌كند. برخي از روترها فقط يك پورت USB دارند اما مدل‌هايي نيز در بازار است كه از دو پورت USB پشتيباني مي‌كنند. با توجه به تجهيزاتي كه مي‌خواهيد به روتر متصل كنيد، به تعداد پورت‌هاي USB پشتيباني شده توسط روتر دقت كنيد. روترها به صورت معمول چهار پورت اترنت و يك پورت WAN دارند و از اين نظر مشكلي نخواهيد داشت. حتي برخي از محصولات، امکان‌ استفاده از شبکه 3G را نيز داشته و مي‌توانند به شبكه‌هاي موبايل متصل شوند.
امكانات امنيتي: تقريباً تمامي روترها از امكانات امنيتي رايج و مورد انتظار برخوردار هستند. پشتيباني از پروتكل‌هاي WPA و WPA2 با الگوريتم‌هاي مختلف رمزنگاري در كنار قابليت WPS را مي‌توانيد در تمامي روترهاي دو بانده مشاهده كنيد و عمده تفاوت اين محصولات در امكاناتي است كه روي پنل مديريتي تحت وب خود ارائه مي‌دهند.

برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

شركت تي‌پي‌لينك تا يك سال پيش روي خوشي به فركانس 5 گيگاهرتز نشان نمي‌داد، اما كم‌كم با عرضه دو روتر دو بانده TL-WR2543 و TL-WR2843 وارد اين بازار شده و عرضه اندام كرد. TL-WR2543 كه هنوز وارد ايران نشده است، يك روتر با سرعت 450 مگابيت بر ثانيه است و از سه آنتن اكسترنال با قدرت 5dBi با MIMO 3×3 بهره مي‌برد. طراحي اين روتر كمي حرفه‌‌اي‌تر از محصولات قبلي است و در آن از رنگ‌هاي تيره استفاده شده است. کليدها، درگاه‌ها و آنتن‌ها در پنل پشتي قرار دارند و شامل چهار پورت اترنت گيگابيتي، يك پورت WAN گيگابيت، يك پورت USB، كليد WPS و كليد روشن‌ وخاموش کردن دستگاه هستند. اين روتر با وجودي كه دو بانده است اما به صورت همزمان نمي‌تواند از هر دو فركانس 2,4 و 5 گيگاهرتز استفاده كند و بايد روتر را روي يكي از دو فركانس تنظيم كرد كه يك عيب محسوب مي‌شود. محصولات تي‌پي‌لينك به طور معمول از نظر ويژگي‌ها و قابليت‌ها كامل هستند و اين مدل نيز همين‌گونه است.


برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

قابليت‌هاي WDS، WMM، WPA-PSK، WPA2-PSK، UPnP، فايروال SPI و انواع فيلترينگ‌هاي آدرس، برخي از اين ويژگي‌ها هستند. در آزمايش‌ها سرعت حداكثري 15,6 مگابايتي روي فركانس 5 گيگاهرتز به ثبت رسيده است كه نشان مي‌دهد اين روتر براي رقابت با بزرگان اين بازار هنوز راه زيادي در پيش دارد، اما براي كاربران متوسط و طرفداران قديمي محصولات تي‌پي‌لينك يك انتخاب ايده‌آل و مناسب است و آن‌ها را راضي نگه مي‌دارد.


منبع:ماهنامه شبکه
برچسب‌ها: روتر   ADSL   روتر دو باند