چند راهكار براي پاكسازی گوشي؛ نگذاريد از همراهتان سوءاستفاده شود! - فن آوری اطلاعات - اخبار

چند راهكار براي پاكسازی گوشي؛ نگذاريد از همراهتان سوءاستفاده شود!

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۹۱/۶/۱۱ ۷:۲۵:۵۹ (1208 بار خوانده شده)
عكس‌ و فيلم‌، شماره‌ تلفن، انواع پيامك‌، اي‌ميل‌ و ساير اطلاعاتي كه در گوشي‌هاي تلفن همراه وجود دارند، همواره كاربران تلفن همراه را از دزديده‌شدن گوشي و لورفتن اين اطلاعات به وحشت مي‌اندازند. برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.

به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عده بسياري سعي مي‌كنند با پاك‌كردن اطلاعات گوشي‌هاي خود خطر لو رفتن اطلاعات را برطرف كنند، اما آيا پاك‌كردن اطلاعات براي جلوگيري از مخاطرات احتمالي كافي است؟!

اين روزها با پيشرفت تكنولوژي و ورود دائمي گوشي‌هاي جديد و پيشرفته‌‌تر به بازار بسياري از كاربران تلفن‌هاي همراه كه مايل هستند به روز‌ترين گوشي‌ها را داشته باشند، اقدام به تعويض مكرر گوشي‌هاي خود مي‌كنند.

علاوه بر اين با توجه به اين‌كه تقريبا تمام مردم با گوشي‌هاي تلفن همراه سروكار دارند، اين وسيله مي‌تواند هديه‌اي مناسب باشد و بدين ترتيب ممكن است به دلايلي چون فروش، تعويض و يا هديه‌دادن و ... گوشي‌هاي موبايل چندين‌بار دست به دست ميان افراد بچرخند. حال تكليف اطلاعات موجود در اين گوشي‌ها چه خواهد بود و آيا تنها با پاك‌كردن اين اطلاعات، صاحبان آنها مي‌توانند از امنيت اطلاعات شخصي خود مطمئن شوند؟؟!

كارشناسان دراين باره مي‌گويند: اگر شما داده‌هاي موجود بر روي اين دستگاه‌ها را به خوبي پاك نكنيد ممكن است قرباني حملات سرقت هويت شويد، چرا كه پاك‌كردن فايل‌ها با ابزار‌هاي معمول سيستمي اين تهديد را برطرف نمي‌كند و لازم است پاكسازي گوشي‌هاي تلفن همراه به مراتب عميق‌تر و با دقت‌تر صورت بگيرد.

اما اين‌كه چگونه مي‌توان اين اطلاعات را پاك كرد، موضوعي است كه بسته به سيستم عامل تلفن شما شيوه‌اي متغير دارد.

برای نسخه‌های پیش از اندروید 4.0، كلید Menu را از اسكرین Home فشار داده و Settings/Privacy/Factory data reset را انتخاب كنید. با این كار هشداری به شما نمایش داده خواهد شد. در این هشدار برروی Reset phone كلیك كنید. همچنین اگر كارت SD در تلفن خود دارید (و نمی­خواهید از داده‌های آن در تلفن بعدی خود استفاده كنيد)، اطمینان حاصل كنید كه گزینه Erase SD card را نیز انتخاب كرده باشید.

اما برای اندروید 4.0 یا نسخه‌های پس از آن، به بخش Settings رفته و به دنبال Backup and reset بگردید. آن را انتخاب كرده و سپس در صفحه بعدی، بر روی Factory data reset كلیك كنید. در این مرحله با یك پنجره هشدار با فهرستی از حساب­های كاربری كه در حال حاضر داخل آنها هستید مواجه می­گردید.

براي سيستم‌هاي iOS به بخش Settings/General/Reset رفته و Erase all Content and Settings را انتخاب كنید. (این كار مخصوص iOS نسخه 5 است. ممكن است این پروسه برای سایر نسخه های این سیستم عامل تا حدی متفاوت باشد.)

اما در Windows Phone 7 به اسكرین Home رفته و برروی Application Menu Key كلیك كنید. سپس Settings/ System/About/ را انتخاب كرده و بر روی دكمه Reset your phone ضربه بزنید.

همچنين در سيستم بلك بری به بخش تنظیمات Options/Security options/General settings رفته و بر روی منو ضربه بزنید. سپس گزینه Wipe Handheld را انتخاب كنید.

پاكسازی درایو سخت كامپیوتر

حذف كردن فایل­ها و برنامه‌ها و سپس پاك كردن تمامی داده‌ها از سطل آشغال (Recycle Bin) برای كسی كه قصد دارد كامپیوتر خود را دور بیندازد، كار تقریبا بیهوده‌ای است. می­توان گفت كه هركسی می­تواند به سادگی و با استفاده از ابزارهای معمول در دسترس، داده‌هایی را كه به این روش پاك شده‌اند بازیابی كند. حتی اگر شما درایو سخت خود را فرمت مجدد كنید، باز هم اگر كسی بخواهد می­تواند داده‌های پاك شده آن را مجددا بازیابی كند.

این موضوع می­تواند یك مساله جدی باشد. در سال 2003، دو دانشجوی تحصیلات تكمیلی در آزمایشگاه علوم كامپیوتر دانشگاه ام آی تی، 158 درایو سخت استفاده شده را از eBay و سایر منابع خریداری كردند. در این میان فقط داده‌های 12 درایو به خوبی پاك شده بودند. اگرچه نزدیك به 60 درصد از این درایوهای سخت مجددا فرمت شده بودند و برروی حدود 45 درصد از آن‌ها هیچ فایلی موجود نبود (این درایوها حتی نمی­‌توانستند برروی یك كامپیوتر نصب گردند).

اما این دانشجویان توانستند با استفاده از یك سری ابزارهای خاص، داده‌های آنها را بازیابی كنند. آنها بیش از 5000 شماره كارت اعتباری، ركوردهای مالی شخصی و شركتی، ركوردهای پزشكی و ای‌میل­‌های شخصی را كشف كردند.

اما شما برای حفظ امنیت داده‌های خود چه كاری می­توانید انجام دهید؟ از یك برنامه پاكسازی دیسك (به خصوص برنامه‌ای كه مورد تایید استانداردها باشد) استفاده كنيد. این برنامه‌ها كل درایو سخت شما را چندین بار با داده‌های مختلف بازنویسی می­‌كنند و این اطمینان را ایجاد می­كنند كه داده‌های اصلی به هیچ عنوان قابل بازیابی نیستند.

بر اساس اطلاعات اين گزارش كه از سايت مركز ماهر برگرفته شده است، در صورت استفاده از این برنامه‌ها صبور باشید، چراكه ممكن است پاكسازی كل درایو سخت شما چندین ساعت به طول بینجامد. در صورتی­كه از Mac استفاده می­‌كنید، می­توانید از Disk Utility كه برروی سیستم­های اپل جاسازی شده است، استفاده كنید (این ابزار را می­‌توانید در فولدر Applications/Utility بیابید).

همچنین می­توانید از برنامه‌های متفرقه نیز برای این كار استفاده كنید. این برنامه‌ها محتویات یك فایل را چندین بار بازنویسی می­‌كنند و درایو سخت محلی، درایوهای سخت شبكه و درایوهای CD را كاملا پاكسازی می­كنند. اكنون می­توانید با آسودگی خاطر، دستگاه خود را به فروش رسانده، هدیه داده و یا دور بیندازید.