طبقه‌بندی اطلاعات در سطح شوراهای عالی ضرورت دارد - فن آوری اطلاعات - اخبار

طبقه‌بندی اطلاعات در سطح شوراهای عالی ضرورت دارد

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۱۸ ۸:۴۷:۵۲ (1071 بار خوانده شده)
مدیریت دانش یعنی چنانچه فردی که هیچ آگاهی از سیستم ندارد، با چند سوال و دریافت پاسخ‌های دقیق آن از کارکرد سیستم مطلع شود و سیستم موفق باید به گونه‌ای باشد که افراد بدون هیچ آگاهی بتوانند از آن بهره ببرند.



سیدمحمد مصلایی یک کارشناس فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این که مدیریت دانش، راهبردی رو به آینده به سیستم ارایه می‌دهد اظهار کرد: ‌هنری که در حال حاضر گوگل به کار برده است، داشتن دیدگاه مدیریت دانش حاکم بر سیستم آن است؛ وجود این نوع دیدگاه می‌تواند راهگشای کارها باشد، به عنوان نمونه با سرچ یک کلمه تمام گرایش‌ها و محصولات آن را لیست می‌کند و به تمام نیازها و سوالاتی که ممکن است برای کاربر ایجاد شود پاسخ می‌دهد.

وی ادامه داد: در سطح IT کشور سال‌های گذشته شبکه‌هایی تاسیس شدند اما دیده شد که دوره‌ نرم‌افزارهای یکپارچه است اما موفق نبودن این نرم‌افزارها به دلیل نبود مدیریت دانش حاکم بر آن است اما زمانی وجود دارد که سیستم‌های مختلف با سازوکارهای متنوع و بی‌ربط در کنار هم قرار می‌گیرند و بر سیستم‌های یکپارچه سوار می شوند، اما بر پایه‌ی دانش قرار می‌گیرند.

مصلایی با بیان این که سیستم موفق باید به گونه‌ای باشد که افراد بدون هیچ‌گونه آگاهی بتوانند از آن بهره ببرند گفت: وجود آرشیو از هر موضوعی و تاریخچه‌ی آن، به افراد کمک می‌کند تا با آگاهی از آن، با سیستم رفتار کنند از طرفی تکنولوژی IT ابزارهایی با قابلیت سرعت کارکرد و توان ذخیره‌سازی با حجم بالا را ارایه می‌دهند که استتناج قوی دارد.

او معتقد است که در سطح شوراهای عالی هم به ترتیب ضروری است که اطلاعات گذشته، حال و آینده طبقه‌بندی شوند و مدیر آن باید اشراف کامل بر مدیریت دانش داشته باشد و تبادل اطلاعات را ثبت کند؛ هر جا که اطلاعات هست، طبقه‌بندی و دسترسی به آن از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود.

وی ادامه داد: چنین پایگاه دانشی قادر نیست در اختیار هر فردی قرار گیرد. افرادی که قدرت افزودن به این پایگاه‌ دانش را داشته باشند می‌توانند در سطح اجزای کوچک سازمان هم باشند. اما باید قدرت نمایش بالایی داشته باشند، قادر باشند در حوزه‌ی خود سوالات ممکن را تشخیص دهند و برای آن محدوده تعریف کنند.