بزرگ‌ترین تحول در پسوند دامنه‌های اینترنتی: خداحافظ دات کام،سلام دات کادیلاک - اینترنت - اخبار

بزرگ‌ترین تحول در پسوند دامنه‌های اینترنتی: خداحافظ دات کام،سلام دات کادیلاک

دسته : اینترنت در تاريخ ۱۳۹۱/۱۲/۸ ۱۱:۵۳:۳۵ (1106 بار خوانده شده)
شاید به زودی شما هم بتوانید نام خود را به عنوان یکی از دامنه‌های اینترنتی در آیکان به ثبت برسانید.برای دیدن تصویر اصلی در صفحه جدید کلیک کنید.



سازمان ICANN در بزرگ‌ترین تحول تاریخی در حوزه آدرسهای اینترنتی بعد از دات کام، اجازه داد تا صدها پسوند اینترنتی به بدنه آدرس‌های اینترنتی ملحق شوند.


در این راستا پسوندهایی مانند .cadillac، .vegas و .music و به لیست پسوندهای موجود اضافه شد. این بزرگ‌ترین رشد در بخش آدرسهای اینترنتی از دهه ۱۹۸۰ تا کنون ارزیابی شده است.

به گزارش ایتنا از خبرآنلاین، زبان‌های خارجی اولین اولویت در اضافه شدن پسوندها اعلام شده و بعد برند های معروف (مانند دات کادیلاک)، و بعد مناطق جغرافیایی مانند دات وگاس در این لیست اضافه خواهند شد.

نام‌های عمومی مانند .app و .tech و مشابه آن در آخرین لیست جای گرفته است و شامل اسامی و گروه‌هایی است که بعد از موافقت عمومی، در ICANN ثبت خواهد شد.

مدیر اجرایی آیکان، فادی چیهادا، به آسوشیتدپرس گفت مالکان مارک های تجاری می توانند از نام منحصربفرد خود با پرداخت ۱۵۰ دلار سالانه ، دفاع کنند.

گفتنی است ۲ هزار کسب و کار معروف فرم های آیکان را در این رابطه پر کرده که ۱۴۰۰ پسوند جدید لحاظ شده است.

همچنین در سال ۲۰۰۶ بحث شد تا سایتهای با محتوای ویژه دارای پسوند مخصوص شوند که این موضوع رد شد اما در سال ۲۰۱۱ مورد تصویب قرار گرفت.

پسوند های جدید از آوریل ۲۰۱۳ و هفته ای ۲۰ پسوند به طور متوسط ، به صورت عملیاتی به لیست اصلی اضافه خواهند شد.


آیکان (به انگلیسی: ICANN)‏، شرکت اینترنتی برای نامها و شماره‌های واگذار شده (به انگلیسی: Internet Corporation for Assigned Names and Numbers)‏ شرکتی غیرانتقاعی است که مقر آن در منطقه مارینا دِل رِی شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا واقع شده است که در تاریخ ۱۸ سپتامبر ۱۹۹۸ ساخته شده و در ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۸ برای اینکه قادر به سرپرستی بخشی از وظایف مربوط به اینترنت که پیشتر مسوولیت انجام آن مستقیما به عهده دولت ایالات متحده بوده و بوسیله سازمان‌های دیگر انجام می‌شده باشد ثبت شد، بویژه آیانا منبع صحیح شماره‌های واگذار شده در اینترنت (به انگلیسی: Internet Assigned Numbers Authority)‏.

آیکان مسوول مدیریت واگذاری نام‌های دامنه و آدرس‌های پروتکل اینترنت است. وظایف آیکان عبارت است از ضمانت تخصیص آدرس پروتکل اینترنت برای یک فضا در اینترنت، واگذاری پروتکل شناسه، سیستم مدیریت نام دامنه سطح بالا، و عملگرهای مدیریت ریشه کارگزار (به انگلیسی: root server)‏. تا به امروز، بسیاری از کار معرفی دامنه‌های عمومی سطح بالای جدید نگران بودند. کار فنی آیکان ارجاع به عملگر آیانا است.

از اصول اولیه عملکردی آیکان به عنوان راهنمایی برای حفظ ثبات عملیاتی اینترنت، ترقی رقابت، دست یافتن به نمایندگی گسترده‌ای در جامعه جهانی اینترنت، و توسعه سیاستی مناسب برای ماموریت خود از آغاز تا انتها، و فرآیندهایی مبنی بر توافق عام توصیف شده‌است.

در ۲۹ سپتامبر ۲۰۰۶، آیکان موافقت نامه تازه‌ای را با وزارت بازرگانی (به انگلیسی: Department of Commerce)‏ ایالات متحده امضا کرد که به موجب آن تشکیلات خصوصی را در آینده وادار به مدیریت کامل سیستم اینترنت مرکزی می‌کرد.