سازمان حمایت واتحادیه فناوران متخلفان را جریمه می‌کنند پلمپ گارانتی‌های بدون مجوز IT از اول اردیبهشت‌ماه - اخبار - اخبار

سازمان حمایت واتحادیه فناوران متخلفان را جریمه می‌کنند پلمپ گارانتی‌های بدون مجوز IT از اول اردیبهشت‌ماه

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۹۲/۱/۲۸ ۹:۴۳:۳۰ (1074 بار خوانده شده)
«شرکت‌های بسیاری در ایران وجود دارند که کارت‌های گارانتی غیرمعتبر صادر می کنند و در واقع نمایندگی رسمی یک برند نیستند ما می‌خواهیم با اجرا کردن این طرح این واحدها را شناسایی و ساماندهی کنیم.»


سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با همکاری اتحادیه فناوران رایانه در شرایطی می‌خواهند بازار خدمات پس از فروش را ساماندهی کنند که تعداد گارانتی‌های متفرقه IT روز به روز افزایش می‌یابد.


به گزارش ایتنا از عصرارتباط، سرانجام پس از سال‌ها فعالیت گارانتی‌های زیرزمینی، سازمان حمایت با همیاری اتحادیه صنفی رایانه طرح ساماندهی را در این بازار پرتلاطم اجرا می‌کند؛ طرحی که سال‌‌ها در پس قانون حمایت حقوق مصرف‌کنندگان قرار داشت و در انتظار بستری برای اجرا بود؛حال در شرایطی که این بازار مملو از شرکت‌ها و فروشگاه‌های مختلف با اسامی گوناگون است سازمان حمایت به عنوان تنها متولی حقوق مصرف‌کنندگان می‌کوشد با کمک بازوان صنفی حوزه خدمات پس از فروش IT را نظم‌دهی کند.

مهدی میر مهدی،رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران از عملی شدن این طرح در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: براساس این طرح، با وارد کنندگان و فروشندگانی که کارت‌های گارانتی بدون مجوز اتحادیه صادر می‌کنند برخورد خواهد شد.

میرمهدی در خصوص نوع جریمه‌ای که برای متخلفان درنظرگرفته شده، افزود:واحدی که کارت گارانتی بدون مجوز اتحادیه صادر کند در صورت گزارش به مدت شش ماه پلمپ می‌‌شودو به تعداد قیمت هر کالا تا سقف ۴ برابر قیمت همان کالا جریمه خواهد شد. برای مثال اگر فروشنده ای اقدام به صدور کارت گارانتی غیرقانونی برای ۱۰ موبایل به قیمت یک ملیون تومان کند،۴۰ ملیون تومان جریمه نقدی خواهد شد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه با اشاره به این نکته که اعضای حاضر در مجتمع های تهران عضو هیئت مدیره این تشکل هستند، ادامه داد: اگر خلافی در مجتمع‌های تهران صورت گیرد اعضای صنف تخلف مورد نظر را گزارش می‌دهند و با واحد مورد نظر به سرعت برخورد می‌شود.

او همچنین ادامه داد: وارد کنندگانی که خدمات پس از فروش آنها در وزارت بازرگانی ثبت شده است نیازی به تهیه این مجوز ندارند. هدف ما واحدهایی هستند که کالا ها را با اسم گارانتی می فروشند در صورتی که این برگ های گارانتی را به قیمت‌های بسیار پایین تهیه می کنند بعد از درج شماره سریال دستگاه مورد نظر بر روی آن،قیمت جنس را تا ۲۰ الی ۱۰۰ هزار تومان بالا می برند.

مهدی میر مهدی با تاکید بر اخذ جواز این واحد گفت:تنها واحد هایی می توانند این مجوز را تهیه کنند که در جواز آنها هم فروش و هم تعمیر قید شده باشد و در صورتی که تنها جواز فروش داشته باشند نمی توانند کارت گارانتی صادر کنند اما اگر می‌ خواهند کارت گارانتی هم صادر کنند باید جواز خود را تغییر دهند. افرادی که می خواهند این مجوز را تهیه کنند در صورتی که در جواز آنها فروش و تعمیر قید شده باشد نیازی به پرداخت هزینه ندارند.

او در پایان با اشاره به این که عملی شدن این طرح می‌تواند حقوق فروشندگان و مصرف‌کنندگان را تامین کند، افزود: ما با اجرای این طرح می خواهیم هم مردم راحت تر خرید کنند و هم با متخلفان برخورد شود.

هدف ما غیرنمایندگی‌ها هستند
گرچه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان همچنان مصر است این طرح را با چراغ خاموش جلو برد با این حال محسن رنجبر، رئیس اداره نظارت بر خدمات فروش سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان معتقد است این طرح تهدیدی برای گارانتی‌های زیرزمینی یا به اصطلاح متخلف محسوب می‌شود.
رنجبر در این رابطه گفت: شرکت‌های بسیاری در ایران وجود دارند که کارت‌های گارانتی غیرمعتبر صادر می کنند و در واقع نمایندگی رسمی یک برند نیستند ما می‌خواهیم با اجرا کردن این طرح این واحدها را شناسایی و ساماندهی کنیم. وظیفه شناسایی این واحد ها در تهران به عهده اتحادیه صنف فناوران رایانه در تهران است.

رنجبر با بیان اینکه قرار نیست همه این واحد ها مجوز صدور گارانتی را اخذ کنند ادامه داد:این شرکت‌ها باید تضمین دهند و توانایی خود را در ارائه ی خدمات پس از فروش ثابت کنند. ما این توانایی ها را بررسی خواهیم کرد و واحد هایی که استاندارد های لازم را دارا هستند، می‌توانند مجوز مورد نظر را دریافت کنند.