شکست رکورد محاسباتی ابرکامپیوترها - فن آوری اطلاعات - اخبار

شکست رکورد محاسباتی ابرکامپیوترها

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۳/۲۵ ۵:۱۶:۱۹ (844 بار خوانده شده)
یک سوپرکامپیوتر ارتش ایالات متحده با انجام یک‌هزار تریلیون (یک ضربدر ده به توان پانزده) محاسبه در ثانیه رکورد سرعت محاسبات را شکست.


این ماشین که نام آن Roadrunner است در آزمایشگاه ملی Los Alamos و با استفاده از چیپ‌های Opteron شرکت AMD و پردازنده‌های Cell که متعلق به کنسول بازی PlayStation3 می‌باشند ساخته شد.

این سوپرکامپیوتر قرار است پیش از طبقه‌بندی توسط ارتش برای استفاده در مدل‌سازی انفجارات هسته‌ای، در سیستم‌های مدل‌سازی آب و هوایی بکار گرفته شود.

اندی وایت سرپرست گروه طراحی سوپرکامپیوتر در لوس‌آلاموس درباره این دستگاه می‌گوید: «ما هر چهار-پنج سال یک بار اقدام به جایگزینی سوپرکامپیوترهای رده بالای خود می‌نمائیم.»

«این کار به این دلیل است که در طی این مدت، این دستگاه‌ها از نظر سرعت قدیمی شده و همچنین هزینه نگهداری و نرخ اشتباهات آنان با گذشت زمان افزایش می‌یابد.»

وایت خاطر نشان کرد که استفاده از دو نوع چیپ در این سیستم انقلابی در رده سوپرکامپیوترها محسوب می‌شود.

Roadrunner از حدود 20 هزار پردازنده استفاده می‌کند.
این در حالی است که دومین کامپیوتر سریع جهان یعنی Blue Gene/L که متعلق به IBM می‌باشد مجهز به بیش از 200 هزار پردازنده بوده و با سرعتی نصف سرعت Roadrunner کار می‌کند.

این ماشین مجهز به 7 هزار پردازنده Opteron چندهسته‌ای بوده و اطلاعات را با استفاده از 57 مایل کابل فیبر نوری در بین 12960 پردازنده پیشرفته Cell تقسیم می‌نماید.
مصرف برق Roadrunner 3 مگاوات بوده که برابر با مصرف برق یک هزار منزل مسکونی می‌باشد .