ایریسا نخستین راه حل جامع تجارت الکترونیک را در کشور پیاده می‌کند - تجارت الکترونیک - اخبار

ایریسا نخستین راه حل جامع تجارت الکترونیک را در کشور پیاده می‌کند

دسته : تجارت الکترونیک در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۱۱ ۴:۲۱:۲۶ (1058 بار خوانده شده)
ایتنا - نشست خبری شرکت ایریسا با حضور مدیران ارشد شرکت، مدیرعامل شرکت iP3 Systems و جمعی از خبرنگاران حوزه آی تی در سالن اجتماعات شرکت ایریسا برگزار گردید.

در این نشست که توسط شرکت دیده‌بان ترتیب یافته بود عباس ارباب شیرانی، مدیرعامل شرکت ایریسا، احمد یوسف، مدیرعامل شرکت iP3 Systems، غلامرضا داودزاده مدیردفتر تهران، مجید مولوی مدیر توسعه بازار دفتر تهرانT و علیرضا صالحی مدیرعامل شرکت دیده‌بان حضور داشتند و پاسخگوی سئوالات حاضران بودند.
در ابتدای جلسه صالحی، با اشاره به سابقه همکاری دو ساله شرکت‌های مذکور اعلام کرد هر دو شرکت از زمره بزرگ‌ترین شرکت‌های IT در حوزه خود هستند.

عباس ارباب شیرانی، مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی سیستم‌ها و اتوماسیون که اختصارا ایریسا نامیده می‌شود با بیان اینکه در سال 1371 بخش IT شرکت فولاد مبارکه به عنوان شرکتی خصوصی در اصفهان هویتی مستقل یافت و تاسیس گردید تا عهده‌دار انجام فعالیت‌های اتوماسیون و کنترل سیستم‌های آن شرکت باشد، افزود: پرسنل ایریسا که در آغاز هفتاد نفر بودند تا هم اکنون که در حدود 600 نفر هستند (و در دفاتر اصفهان، تهران، اهواز و مشهد مستقر هستند) در تمامی سطوح مرتبط با IT از اتوماسیون صنعتی گرفته تا شبکه و ارتباطات فعال هستند و پروژه‌های بزرگی در سطح کشور را پیاده‌سازی نموده‌اند و در حال حاضر شرکت ایریسا در بسیاری از رده‌بندی‌های شورای عالی انفورماتیک در رده نخست قرار دارد.
وی افزود: گردش مالی شرکت در سال 86 در حدود 260 میلیارد ریال بوده که با برنامه‌های توسعه‌ای که مد نظر است، تلاش بر آن است که گردش مالی شرکت در سال 87 به 400 میلیارد ریال برسد.

در ادامه احمد یوسف مدیر عامل شرکت ip3 systems با اشاره به نخستین سفر خود به تهران در خصوص تاریخچه این شرکت گفت: شرکت ip3 systems در سال 1999 تاسیس شده یکی از 5 شرکت بزرگ جهان در زمینه ارائه راه‌حل‌های تجارت الکترونیک است. این شرکت با شرکا و سهامدارانی از شرکت‌های بزرگ همانند مایکروسافت، IBM ، HP و Jade دارای نخستین راه‌حل تجارت الکترونیک ثبت شده (دارای Patent ) در جهان است که پتانسیل خوبی برای تبدیل شدن به استاندارد را دارد.
یوسف همچنین خاطر نشان کرد: راه‌حل‌های ip3 بر اساس Best Practice یا «بهترین تجربه‌ها» بنیان شده است و لذا این راه حل، راه حلی کامل برای تجارت الکترونیک یعنی هم در بخش خرید و هم در بخش فروش است.

مجید مولوی، مدیر توسعه بازار دفتر تهران شرکت ایریسا افزود که توافقنامه شرکت ایریسا با شرکت ip3 تنها توافقنامه انحصاری این شرکت در سطح جهان است که ناظر به پیاده‌سازی، ارائه لایسنس و انتقال دانش فنی نرم‌افزارهای ip3 است و ایریسا به غیر از ایران، پوشش بازار منطقه را نیز بر عهده خواهد داشت.

مولوی در پاسخ به سئوال مربوط به مزایای استفاده از سیستم‌های تجارت الکترونیک بیان داشت که انجام فرآیند تجاری به معنای تمامی اجزای آن، یعنی خرید، فروش، حمل و نقل، عملیات مالی و ارتباط با زنجیره تامین در این راه حل مورد نظر است و این چیزی است که تاکنون مشابه آن در کشور پیاده‌سازی نشده است.

سئوال دیگر در خصوص لایه‌های مختلف تجارت الکترونیک یعنی بین سازمان و شخص (B2C) و سازمان با سازمان (B2B) بوده و اینکه راه‌حل‌هایip3 پوشش دهنده کدامیک است که احمد یوسف در پاسخ اظهار داشت: هردو حوزه در این راه حل‌ها مورد توجه است و پیاده‌سازی می‌گردد و لیکن تمرکز بیشتر ایریسا بر حوزه B2B خواهد بود.

ارباب شیرانی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص انجام پروژه‌های خارجی توسط شرکت ایریسا اظهار داشت: تاکنون ایریسا درصدد اجرای پروژه در خارج از کشور نبوده است و لیکن با شرکای خارجی پروژه‌های متعددی را به انجام رسانده است و با توجه به امکان توسعه بازار محصولات IP3 در خاورمیانه، در آینده نزدیک به این موضوع نیز توجه خواهد شد.

مولوی، مدیر توسعه بازار در مورد هزینه‌های پیاده‌سازی چنین سیستمی در سازمان‌ها گفت: هزینه چنین پیاده‌سازی‌هایی ارتباط مستقیم با اندازه سازمان و تعداد کاربران، خواسته‌های آنان، میزان پیاده‌سازی و متناسب‌سازی مورد نیاز توسط ایریسا یاIP3 و هزینه لایسنس دارد. مثلا" در پروژه فولاد مبارکه که به زودی پیاده‌سازی آن به عنوان نخستین نمونه سیستم‌های پیاده‌سازی شده ip3 systems در کشور آغاز خواهد شد، در حدود 70 درصد پیاده‌سازی توسط شرکت ایریسا و 30درصد توسط شرکت iP3 انجام خواهد شد.
وی در مورد هزینه‌های پیاده‌سازی سیستم‌ها نیز عددی بین 50 میلیون تومان تا 20 میلیارد تومان را به عنوان هزینه نصب و راه‌اندازی این نرم‌افزار اعلام نمود.

در ادامه جلسه سئوال دیگری در مورد ثبت این نرم‌افزار و Patent داربودن آن پرسیده شد که یوسف اظهار داشت: این نرم‌افزار به عنوان نخستین راه حل تجارت الکترونیکی در BCT که سازمان ثبت جهانی با 120 کشور عضو است به ثبت رسیده است و دارای Patent است.
سئوال دیگری مربوط مزیت‌های ویژه پیاده‌سازی سیستم‌های iP3 و ایریسا در سطح کشور بود که داودزاده اظهار داشت: این نرم‌افزار دارای لایسنس واقعی و کامل است که مورد تقاضای بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های داخل کشور است و این مجوز بدون محدویت و بدون ریسک است و این مزیتی بسیار بزرگ است.

در پایان این نشست خبری نیز صالحی با اشاره به دعوت از مدیران و کارشناسان ارشد صنایع داروسازی، بانک‌ها، صنایع شوینده، صنایع خودروسازی، صنایع فولاد، صنایع نفت و گاز و همچنین سفرای استرالیا و نیوزیلند در نخستین سمینار سالانه تجارت الکترونیک شرکت ایریسا، از علاقه‌مندان جهت حضور در سمینار ایریسا درخواست کرد که با تلفن دبیرخانه سمینار (88502125-021 ) در این خصوص تماس حاصل نمایند.