واکنش عارف به اظهارات وزیر ارتباطات درمورد سرعت اینترنت - اخبار - اخبار

واکنش عارف به اظهارات وزیر ارتباطات درمورد سرعت اینترنت

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۱۱ ۵:۰۱:۴۵ (934 بار خوانده شده)
رئیس انجمن رمز ایران گفت: مخالف هر گونه محدودیت در این حوزه هستم و نباید در زمینه فناوریهای نوین محدودیت قائل شد بلکه باید با به کارگیری مکانیسمهای امنیتی و برنامه ریزی شده هرچه زودتر این حوزه را در کشور بهبود بخشید.



به گزارش مهر، دکتر محمد رضا عارف در حاشیه برگزاری اولین کنفرانس مدیریت و راهبری فناوری اطلاعات در پاسخ به خبرنگار مهر در واکنش به گفته های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه پهنای باند اینترنت اظهار داشت: چیزی که در کشور ما در این حوزه مطرح است بحث چگونگی استفاده از فناوری اطلاعات است چرا که فناوریهای مدرن به گونه ای هستند که خود را به کشورها تحمیل می کنند و چه بهتر که قبل از اینکه این فناوری به کشور ما تحمیل شود ما با فرهنگ سازی مناسب یک فناوری بومی شده را در اختیار داشته باشیم.



رئیس انجمن رمز ایران خاطر نشان کرد: هر کاربری در کشور باید هر میزان پهنای باندی که احتیاج دارد در اختیار داشته باشد و وظیفه وزارت ارتباطات است که این امر را تحقق بخشد.



وی همچنین امنیت فضای تبادل اطلاعات را یک ضرورت دانست و گفت: باید از هر گونه خرابی، تجاوز به حریم خصوصی اشخاص در حوزه دیجیتال جلوگیری و راهبردهای افتا ( امنیت فضای تبادل اطلاعات) در برنامه های توسعه کشور تعیین و بر مبنای آن راهکارهای لازم تدوین شود.



عارف اضافه کرد: ایمن سازی زیر ساختهای کشور از الزامات ملی است و نباید از این مسئله غافل شد که این امر باعث ورود اغتشاشات و هجومهای جبران ناپذیری به کشور خواهد شد.



معاون اول رئیس جمهور سابق ادامه داد: در سند چهارم توسعه به افتا نیم نگاه کوچکی شده است که این امر باید در سند پنجم توسعه مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.



وی ادامه داد: توسعه امنیت در زیر ساختهای کشور در حال حاضر اشکالات بسیاری دارد و می توان گفت در بخشهایی از کشور مسئولین از این امر غافل شده اند.



عارف از تدوین پیش نویس کلی سران نظام در حوزه افتا توسط انجمن رمز خبر داد و گفت: در حال حاضر این پیش نویس در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و امیدواریم به زودی با تصویب این سند امنیت را در کشور و در این حوزه تأمین کنیم.



وی خاطر نشان کرد: ما در گذشته جزو 10 کشور اول در زمینه تدوین سند افتا بودیم اما هم اکنون با عدم اجرای این سند در 3 سال گذشته دهها کشور با تدوین این سند و اجرایی کردن آن گوی سبقت را از ما ربوده اند که این باعث تأسف است.



رئیس انجمن رمز ایران با تأکید بر ایمن سازی زیر ساختهای کشور گفت: باید فرهنگ سازی، تدوین قوانین مناسب، بومی سازی صنعت افتا، کاهش وابستگی به خارج، توسعه ظرفیتهای آموزشی و پژوهشی در کشور تعریف و تبیین جنبه های حقوقی امنیت اطلاعات توجه داشت.



وی افزود: به تازگی در قوه قضائیه در این حوزه فعالیتهای مناسبی انجام گرفته اما تاکنون قوانین مشخصی در این حوزه وجود ندارد.



عارف در پایان همکاری و تعامل سازنده و موثر منطقه ای و بین المللی در زمینه های مختلف افتا با تأکید بر امنیت و منافع ملی را در توسعه کشور و امنیت این حوزه موثر دانست.