ساختار اقتصادی ما تشویق‌کننده IT نبوده است‌ . - فن آوری اطلاعات - اخبار

ساختار اقتصادی ما تشویق‌کننده IT نبوده است‌ .

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۱۳ ۵:۲۶:۰۵ (761 بار خوانده شده)
بیماری اصلی اقتصاد ایران مانع شد که بخش ICT توانمندسازی اقتصاد ایران را به عهده بگیرد و تا زمانی که مزاج اقتصاد ما رانت‌جویانه باشد، درآمدهای حوزه‌های دیگر که بدون نوآوری ایجاد می‌شوند، میزان تخصیص منابع به حوزه‌ی ICT را کاهش می‌دهد.



بیماری اصلی اقتصاد ایران مانع شد که بخش ICT توانمندسازی اقتصاد ایران را به عهده بگیرد و تا زمانی که مزاج اقتصاد ما رانت‌جویانه باشد، درآمدهای حوزه‌های دیگر که بدون نوآوری ایجاد می‌شوند، میزان تخصیص منابع به حوزه‌ی ICT را کاهش می‌دهد.
محمد نهاوندیان - رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران - در مراسم اختتامیه‌ نخستین کنفرانس مدیریت و راهبری ICT ایران که عصر روز گذشته برگزار شد، با بیان این مطلب و این که جایگاه و نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات و تلاشگران این میدان در حل مسایل مبرم کلان اقتصاد کشور بالاست، اظهار امیدواری کرد که همه‌ ICT را در حل اصلی‌ترین مسایل اقتصاد کشور به کمک بگیرند.
وی گفت: پدیده‌ فناوری اطلاعات و ارتباطات این امید را داد که می‌شود از تنگنا گذر کرد و جهش اقتصادی را سامان داد، گفت: اینکه با قیمت نفت می‌توان رشد اقتصادی ایجاد کرد خطای بینشی است و ایجاد رشد با ذخائر نفتی و نه ارزش افزوده اشتباه است.
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این که علت تلاطمات در بازار سرمایه و حوزه‌ بنداز و برو و بساز و بفروش این است که پیامی که کارآفرین از فضای کسب‌وکار می‌گیرد نبود امنیت در بلندمدت است، تصریح کرد: ICT نه تنها می‌توانست و می‌تواند، توانمندساز دیگر بخش‌های ما و تضمین کننده‌ رشد مستمر اقتصاد کشور باشد، می‌تواند تضمین کننده‌ عدالت اجتماعی نیز باشد.
نهاوندیان با طرح این سوال که آیا باید در کشور رشد اقتصادی را در رشد بهره‌وری جست‌وجو کرد یا از طریق تغییرات در قیمت‌ها به طرح تحول اقتصادی اشاره و اظهار کرد: آیا سوال اصلی ما باز این است که ما یارانه را پیدا کردیم و چگونه توزیع کنیم؟ او ادامه داد: مساله‌ 30 سال یک کشور و دعواهای سیاسی آن توزیع است و این آدرس غلط پیدا کردن است؛ تا راه‌حلی از توزیع به تولید پیدا نکنیم، پیشرفت نخواهیم کرد.
به گفته‌ وی لازمه‌ پیشرفت روشن کردن موتور بهره‌وری است و برای این که بهره‌وری مسابقه‌ کشور و دستور روز باشد هرچه منابع داریم می‌گذاریم. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ICT را توانمندساز سایر بخش‌های اقتصادی دانست و یادآور شد: در کشورهایی که در حوزه‌ فناوری اطلاعات کارنامه‌ درخشانی دارند، بخش خصوصی جلو رفت و دولت را به دنبال خود کشید؛ رفتارها و شیوه‌های عملی را شکل داد و حمایت دولت‌ها را جلب کرد و سرمایه‌گذاری دولت‌ها به دنبال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شکل گرفت.
او در ادامه گفت: اما در ایران به علت مشکلات ساختاری اقتصاد بخش خصوصی در حوزه‌ ICT پیشگامی نداشته است. همچنانکه سرمایه‌گذاری در این حوزه مستلزم امنیت اقتصادی و توانمندی نسبت به برنامه‌ریزی بلند مدت است. وی یکی از معضل‌های دیرپای اقتصاد ایران را این موضوع عنوان کرد که وقتی حرف رشد می‌شود، عدالت در مقابل رشد اقتصاد قرار می‌گیرد و گفت: باید به استقبال ICT برویم زیرا بهترین خدمت را به مولفه‌های عدالت کرده و برابری دسترسی به عدالت ایجاد می‌کند و می‌تواند اثر بازیگران اقتصاد را ذره‌یی کند، بنابراین اگر کسانی هم دغدغه‌ اقتصادی دارند از این منظر باید به رشد اقتصاد کمک کنند.
نهاوندیان در بیان آسیب‌شناسی دارا نبودن کارنامه‌ درخشان ایران در حوزه‌ ICT تاکید کرد: دلیل این امر این است که ساختار اقتصادی ما تشویق کننده‌ی این حوزه نبوده‌ است؛ در حالی که نیرو و سرانه وجود داشت ولی استفاده نشد. وی تصریح کرد: اصل 44 عوض کردن کل صحنه‌ دولت سالاری هرچه بیش‌تر در اقتصاد است و تنها راه تغییر، ارایه‌ جایگزین و فراهم کردن نقش قوی‌تری برای تشکل‌های حوزه‌ ICT است.
نهاوندیان همچنین به فرصت پیش آمده برای اتاق بازرگانی مبنی بر ابلاغ قانون جدیدی با نام ایجاد فضای مساعد کارآفرینی و سرمایه‌گذاری و رفع موانع کسب‌وکار یاد و خاطرنشان کرد: مشکل ما در ICT مشکل فضای کسب‌وکار در اقتصاد به شکل نبود سیاست‌گذاری و کاهش نداشتن هزینه‌ مبادله است. او در پایان از فعالان اقتصادی خواست تا هر آنچه را به عنوان مانع کسب‌وکار می‌دانند به اتاق بازرگانی اعلام کنند تا در یک مکانیسم همگرایی در استفاده از افکار و نظرات مختلف، تا پایان امسال پیش‌نویس قانون با همکاری مجلس تهیه شود.