دانشگاهی ویژه پدافند غیر‌عامل ایجاد خواهد شد - اخبار - اخبار

دانشگاهی ویژه پدافند غیر‌عامل ایجاد خواهد شد

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۱۸ ۵:۱۳:۴۳ (1400 بار خوانده شده)
نشست خبری نخستین همایش پدافند ملی غیر‌عامل در کشور با حضور اصغر‌ زارعی، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دکتر شهرام علمداری، دبیر کمیته علمی همایش روز گذشته در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.



فناوران- در این نشست اصغر زارعی، رییس کمیته پدافند غیر‌عامل با بیان اینکه پدافند غیر‌عامل(دفاع غیر‌نظامی) در کشور ما سابقه چندانی ندارد گفت: در سال‌های اخیر به علت حساسیت‌های موجود در کشور و نیز به گفته مقام معظم رهبری، کمیته دایمی پدافند غیر‌عامل در سال 82 تشکیل شد.

زارعی افزود: به دنبال تشکیل کمیته پدافند غیر‌عامل در تمامی دستگاه‌های دولتی براساس بند 11 ماده 21 قانون برنامه توسعه کشور کمیته‌‌ای تشکیل شد و وظیفه‌ آنها پیشگیری و به حداقل رساندن خسارت در سازمان‌ها بود.

وی در مورد پدافند غیر‌عامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: کمیته پدافند غیر‌عامل این وزارتخانه در سال 85 شکل گرفت و بعد از تشکیل جلسات مستمر در این زمینه تصمیم گرفته شد اولین همایش علمی در زمینه پدافند غیر عامل در روز‌های 22 و 23 تیر ماه امسال با حضور مقامات کشوری و لشگری و دانشگاهیان صاحب‌ اندیشه و نظر در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شود.

وی افزود: در این همایش دو روزه دفاع غیر نظامی و گسترش آن در جامعه، در همه زمینه‌های فرهنگی، علمی، پژوهشی و مهندسی در مقابله با حوادث طبیعی از جمله زلزله و سیل و همچنین تهدیدات نوین نظامی، روانی، مخابراتی، الکترونیکی و رسانه‌ای دشمن بررسی می‌شود.

زارعی با بیان اینکه در این همایش پس از مراسم افتتاحیه 5 نشست تخصصی با حضور متخصصان و ارایه‌کنندگان مقالات علمی و فنی برگزار می‌شود، گفت: در این همایش فرهنگسازی ادبیات پدافند غیر‌عامل، آموزش و پژوهش دانشگاهی در این زمینه و گسترش دفاع غیر‌نظامی در ساختار‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دستگاه‌های اجرایی و مراکز علمی، آموزشی و تحقیقاتی کشور به طور منسجم و جامعی بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اجرای برنامه‌های پدافند غیر‌عامل حتی در کشورهای بی‌طرف و پیشرفته به عنوان یک ضرورت محسوب می‌شود، گفت: پدافند غیر‌عامل در حقیقت پیش‌بینی اجرای مدیریت کار آمد شهری و کشوری هنگام وقوع حوادث طبیعی و جنگ است و عامل بازدارنده‌ای برای تهدیدات خارجی به شمار می‌رود.

رییس کمیته پدافند غیر‌عامل گفت: تا به حال 250 مقاله به این همایش ارسال شده که از میان آنها، 165 مقاله پذیرفته شده و به صورت پوستر و یا چکیده مقاله در این همایش ارایه می‌شود.
زارعی در مورد برنامه‌های حاشیه همایش گفت: فرهنگ‌سازی در دو حوزه آموزش و پژوهش پدافند غیر‌عامل از جمله برنامه‌های این همایش است که حوزه آموزش شامل آموزش مهارت افزایی و دانش‌‌های کلاسی و دانش‌افزایی و بخش پژوهشی شامل تحقیقات و آموزش و تولید فناوری می‌شود.

وی افزود: آموزش‌های مهارت افزایی به صورت کار‌گاه‌های کوتاه مدت برای آشنایی با اهداف پدافند غیر‌عامل و نیز دانش‌های کلاسی و دانش افزایی به صورت دوره‌های کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد برگزار می‌شود.
زارعی با بیان اینکه در سال گذشته بودجه مناسبی برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی در حوزه پدافند غیر‌عامل در نظر گرفته شده بود گفت: اما متاسفانه به دلیل نبود اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه و جدید بودن بحث، استقبال مناسبی در دانشگاه‌ها صورت نگرفت و امیدوارم امسال در بخش تولید پایان‌نامه در حوزه علوم انسانی و مهندسی موفق عمل کنیم.
وی افزود: در سال گذشته بودجه‌ای معادل 300 میلیون تومان برای حمایت از 100 پایان‌نامه و 200 میلیون تومان برای حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی در این زمینه اختصاص یافته بود.

رییس کمیته پدافند غیر‌عامل در مورد فعالیت‌های این کمیته گفت: تشکیل انجمن‌های علمی در زمینه پدافند غیر‌عامل که شامل مجموعه‌ای از استادان و فرهیختگان است، در دستورکار کمیته قرار گرفته است و تا به حال برنامه‌ریزی برای تشکیل این انجمن‌ها در وزارت علوم انجام شده است و به زودی ایجاد خواهد شد.

زارعی یکی دیگر از اقدامات این کمیته را راه‌اندازی پایگاه دانش و سایت اطلاعاتی پدافند غیر‌عامل عنوان کرد و افزود: متاسفانه با توجه به فشردگی برنامه‌ها، سایت هنوز راه‌اندازی نشده است و امیدواریم بعد از برگزاری همایش اجرایی شود تا تمامی مقالات در این زمیه در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

وی یکی دیگر از فعالیت این کمیته را تهیه سند جامع ملی پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد و گفت: با برگزاری اولین همایش پدافند غیرعامل در نیمه اول سال و نیز همایش دیگر در نیمه دوم سال، این سند تا پایان امسال تهیه می‌شود و در اختیار تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها به عنوان راهکار و نقشه راه پدافند غیرعامل قرار می‌گیرد تا براساس آن عمل کنند.

زارعی افزود: هم‌اکنون در دانشگاه مالک اشتر، رشته درسی به نام CCD (استتار، اختفاء، فریب) در همین زمینه راه‌اندازی شده است. اما قصد داریم دانشگاهی مختص پدافند غیرعامل احداث کنیم.

زارعی ادامه داد: پدافند غیرعامل براساس 4 عنصر اساسی یعنی انسان، سازمان، ابزار و اطلاعات فعالیت می‌کند.
وی گفت: در زمینه انسان که مهم‌ترین زیرساخت به شمار می‌رود پدافند غیر عامل به طوری عمل می‌کند که خسارات وارده در زمان جنگ و یا حوادث طبیعی را به حداقل ممکن برساند.

زارعی افزود: روش پدافند غیر عامل در مورد اطلاعات به نحوی است که اگر اسناد بر اثر یک حادثه از بین برود، تمامی اطلاعات در یک فضای الکترونیکی نگهداری شود.

شهرام علمداری، دبیر کمیته علمی پدافند غیر عامل گفت: براساس آخرین مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام 5 حوزه برای پدافند غیر عامل تعریف شده است.
علمداری افزود: این 5 حوزه شامل کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها، نحوه اداره کشور در سطح اداری و شهرستانی در شرایط بحران، تسهیل مدیریت بحران، افزایش بازدارندگی و مهم‌تر از همه ارتقای پایداری ملی است.

وی گفت: محورهای مباحث علمی و پژوهشی پدافند غیر عامل، جهت‌گیری به سوی فناوری، مدیریت بحران، ساختار سازه‌ها، متحرک سازی، کوچک‌سازی و محورهای کلان در مورد آموزش و پژوهش است.

علمداری با بیان اینکه تا به حال عملکرد 42 دانشگاه دنیا که در زمینه پدافند غیرعامل فعالیت‌هایی داشته‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ایم، گفت: قصد داریم پدافند غیر عامل را در حوزه مدیریت صنعتی، علوم انسانی، علوم سیاسی، علوم امنیتی، علوم پزشکی حوزه سلامت و حتی هنر و معماری اجرایی کنیم.

گفتنی است پدافند غیرعامل مجموعه‌ای از اقدامات، فعالیت‌ها و روش‌هایی است که به منظور کاهش مخاطرات و خسارت‌ها و نیز پایداری سازه‌ها و ایمن‌سازی محیطی و مدیریتی به اجرا گذاشته می‌شود.