بررسی ابعاد همکاری گوگل و ebay در هندوستان - فن آوری اطلاعات - اخبار

بررسی ابعاد همکاری گوگل و ebay در هندوستان

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۱۹ ۵:۱۸:۲۵ (884 بار خوانده شده)
شاخه نوع دوستی گوگل که در نشانی Google.org قرار دارد چند سال پیش توسط لری پیچ و سرگئی برین ،‌بنیانگذاران گوگل با سرمایه یک میلیارد دلاری راه اندازی شد .


هموطن آنلاین- علی محمد آقازمانی- چندی پیش صندوق توسعه اقتصادی سوروس (SDEF) با همکاری شبکه پیر امیدیار ،‌بنیانگذار حراجی ebay و سرویس خیریه شرکت گوگل Google.org ،‌ هفده میلیون دلار اعتبار برای گسترش و ترغیب زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در شرکت های کوچک شبه قاره هند ، اختصاص دادند. این اعتبار به منظور ایجاد فرصتهای شغلی وترغیب مشارکت اقتصادی بیشتر برای بخش وسیعتری از جمعیت این کشور تاسیس شد. این شرکت مشترک سرمایه گذاری برای تجارتهای متوسط و کوچک در بازارهای تحت پوشش سرمایه تهیه می کند. این اقدام سرمایه گذاری مشترک ،‌جدیدترین همکاری بین المللی بزرگ ترین شرکت های آی تی در سال 2008 میلادی به شمار می رود. گوگل که امروزه به عنوان برترین موتور جست و جوی اینترنت ،‌میان کاربران وب از محبوبیت فوق العاده ای برخوردار است با تاسیس صندوق خیریه ای موسوم به google.org ،‌قصد دارد تا همانند بنیاد خیریه بیل و ملیندا گیتس ،‌ رفتار خیریه ای در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را به خود اختصاص دهد. خروج دراماتیک بیل گیتس میلیاردر ترین انسان کره زمین از شرکت مایکروسافت و علاقه وی به امور خیریه را می توان یکی از عوامل مهم در گسترش ظرفیت های آی تی در کشورهای توسعه نیافته از طریق خیریه های مجازی دانست. حرکت خیریه و انسان دوستانه شرکت مایکروسافت به رهبری بیل گیتس در سال های اخیر باعث شده است تا شرکت های بزرگ وب نیز چنین رفتار سازمانی را در دستور کار خود قرار دهند. شرکت ebay نیز که توسط یک ایرانی مقیم آمریکا در حدود بیست سال پیش تاسیس شد ،‌در سال های اخیر فعالیت های انسان دوستانه ای را در آسیا با همکاری سازمان ها و مراکز بین المللی برنامه ریزی کرده است که حضور در کنسرسیوم حمایت از شرکت های کوچک در هندوستان ،‌نمونه ای از این اقدام قلمداد می شود. این کنسرسیوم قصد دارد یک مشاور سرمایه گذاری در دانشکده هندی بازرگانی (ISB) در حیدربابا جهت قدرت تبحر SME دانشکده مستقر کنند. دکتر ریوبن آبراهام، مدیر فعلی ISB مرکز لابراتوار هرمی و یکی از اعضای هیئت مدیره SEDF، مشاور ارشد نامیده خواهد شد. نیل دی لورنتیس، معاون رییس صندوق توسعه ی اقتصادی سوروس ، اخیرا اعلام کرد که با این سرمایه گذاری ،‌ با تقاضای عظیمی جهت ارائه خدمات به تجارت های کوچکتر در هند که دسترسی کمی به سرمایه دارند مواجه خواهیم شد. تجارتهای کوچک و متوسط که مدت طولانی بوسیله بازارهای عمده تجاری نادیده گرفته شدند ،‌ فرصت جذاب سرمایه گذاری و ابزاری جهت رشد اقتصادی برای هندوستان میباشد."بسیاری از تجارتهای کوچک تا بزرگ هندی ،‌فاقد اختیارات سرمایه گذاری قانونی بخاطر شکاف بازاری موجود در این کشور است . اکثر وجوه سرمایه گذاری کوچک تا متوسط موجود در حدود 3 تا 5 میلیون دلار سرمایه گذاری میکنند، در حالیکه بخش عمده ای از این بازار را حذف میکنند. شرکت سرمایه گذاری این "میانه ی مفقود" را با سرمایه گذاریهای خالص تا 3.5 میلیون دلار هدف قرار میدهد.با این حال ،‌مدیر Google.org گفت:" در حالیکه SME ها در کشورهای متمول نیمی از تولید ناخالص داخلی ((GDP را ارائه مینمایند، سهم بسیار کمتری را در اقتصادهای رو به رشد مانند هند تشکیل میدهند، تا اندازه ای به دلیل اینکه SME ها به همان نوع سرمایه گذاری دسترسی ندارند. هدف ما افزایش جریان سرمایه به SME ها در هند میباشد. این گامی مهم در کمک به جذب سرمایه ی تجاری و کاهش وابستگی به بشر دوستی و سرمایه گذاری بی ثبات جهت تامین بودجه ی این صنعت میباشد.
گزارش هموطن آنلاین می افزاید؛‌ صندوق توسعه ی اقتصادی سوروس (SEDF) یک بنیاد غیرانتفاعی خصوصی است. این بنیاد بخشی از شبکه بنیادهای خیریه ایجاد شده بوسیله انسان خیرخواه و سرمایه گذار جورج سوروس میباشد و در سال 1997 تاسیس شده است، هدف صندوق کاهش فقر و تباهی جامعه است. این صندوق ،‌سرمایه گذاریهایی _ به شکل سهم، وام، ضمانت و سپرده_ در بانکهای منتخب، موسسات microfinance، شرکتهای تعاونی و پروژه های تجاری اجتماعی در سرار دنیا انجام میدهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد صندوق توسعه ی اقتصادی سوروس به نشانی http://www.sedfny.org/. مراجعه کنید. شبکه امیدیار نیز یک شرکت مختص ایجاد فرصت برای افراد میباشد و بوسیله پاملا و پیر امیدیار، بنیانگذار eBay ، تاسیس شد، شبکه ی امیدیار از تلاشهای غیرانتفاعی و پرسود که مردم سراسر دنیا را قادر به بهبود زندگیشان کرده و آنها را قدرتمند میسازد، کمکهای دائمی به اجتماعاتشان را حمایت میکند. از سال 2004 شبکه امیدیار تعدادی سازمان در زمینه های microfinance، رسانه های مشارکتی، را تامین بودجه نموده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد شبکه ی امیدیار به نشانی http://www.omidyar.net/. مراجعه نمائید.
گفتنی است شاخه نوع دوستی گوگل که در نشانی Google.org قرار دارد چند سال پیش توسط لری پیچ و سرگئی برین ،‌بنیانگذاران گوگل با سرمایه یک میلیارد دلاری راه اندازی شد . کارشناسان و تحلیل گران مسائل فناوری اطلاعات و ارتباطات ،‌ اقدامات شرکت های بزرگ وب در راستای کمک به زیر ساخت های ICT در کشورهای آسیایی و حتی آفریقایی را اقدامی ارزنده تلقی می کنند اما می تواند زمینه تسلط صنعتی و حتی اقتصادی را در چنین کشورهایی در صورت باز بودن شرایط سرمایه گذاری برای کشورهای غربی سبب شود.