بهره‌برداری از شش هزار دفتر ICT روستایی - فن آوری اطلاعات - اخبار

بهره‌برداری از شش هزار دفتر ICT روستایی

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۱/۲۱ ۷:۲۸:۱۳ (981 بار خوانده شده)
تجهیز و بهره‌برداری از دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی در انتهای سال 86 از مرز شش هزار دفتر عبور کرد.

امیرحسین محبعلی مدیرکل برنامه‌ریزی و کنترل برنامه‌های شرکت فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری اطلاعات ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: این طرح که در راستای تحقق شاخص‌های بخشی فناوری اطلاعات سند برنامه‌ی چهارم توسعه کشور در دست اجرا است، با هدف تجهیز و بهره‌برداری از 10 هزار دفتر روستایی در کشور و ارایه‌ خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات تعریف و از سال 84 آغاز شده است.

او ادامه داد: از اهداف کلی این طرح می‌توان به فراهم کردن امکان عرضه‌ خدمات ارتباطات و فناوری اطلاعات پایه به‌صورت یکپارچه و مجتمع شامل تلفن، دیتا، پست و پست بانک به روستاییان در راستای افزایش ضریب نفوذ دسترسی به شبکه‌های مخابراتی و دیتا، کاهش شکاف دیجیتالی در کشور و ایجاد بستری مناسب جهت امکان ارایه‌ خدمات دولت الکترونیکی در قالب پیشخوان دولت اشاره کرد.

وی در خصوص پیشینه‌ آغاز به کار این طرح اظهار کرد: فاز اول این طرح برای سال 84 تا 86 با هدف تجهیز 6314 دفتر تعریف شد که با تلاش‌های صورت گرفته توسط مجری طرح در شرکت فناوری اطلاعات و همکاری و تعامل مطلوب شرکت‌های مخابرات ایران و مخابرات‌های استانی و نیز شرکت‌های پست و پست بانک، تاکنون 6274 دفتر در 30 استان کشور تجهیز و در حال حاضر در 5590 دفتر خدمات فناوری اطلاعات، پست و خدمات بانکی از طریق باجه‌های پست بانک در حال ارایه است.

او افزود: از مجموع تعداد دفاتر تجهیز و بهره‌برداری شده، تاکنون استان آذربایجان شرقی با 750 دفتر، بیش‌ترین سهم تجهیز را تا انتهای سال 86 داشته است؛ استان‌های قم، مازندران، کرمانشاه، کرمان و کردستان، پنج استان نخست در تحقق اهداف برنامه ابلاغی جهت تجهیز و بهره‌برداری بوده‌اند. محبعلی با بیان این که ارایه‌ خدمات در دفاتر بهره‌برداری شده توسط اپراتورهای طرف قرارداد با شرکت‌های مخابرات استانی انجام می شود، تصریح کرد: این اپراتورها با گذراندن دوره‌های مرتبط فناوری اطلاعات، نحوه‌ی ارایه‌ خدمات پستی و بانکی در این دفاتر به متقاضیان سرویس‌های لازم را ارائه می‌کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: در فاز آتی این طرح تجهیز و بهره‌برداری باقی مانده‌ دفاتر تعیین شده در برنامه تا مرز 10 هزار دفتر و نیز گسترش ارایه‌ خدمات سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی خدماتی به ‌صورت الکترونیکی در قالب پیشخوان دولت از طریق این دفاتر برنامه‌ریزی شده است.