اینتل به رشوه متهم شد - اخبار - اخبار

اینتل به رشوه متهم شد

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۷/۴/۳۰ ۴:۴۵:۵۳ (872 بار خوانده شده)
ایسنا- تراشه‌ساز آمریکایی اینتل که در حال حاضر به دلیل عملکردهای ضدرقابتی در اروپا تحت نظارت و بررسی قرار دارد از سوی رگولاتورهای اروپایی به رشوه و فساد برای انحصار بازار اروپایی متهم شد.


کمیسیون اروپایی اعلام کرد: بیانیه ایرادهای دیگری به اینتل ارسال و این شرکت را به تلاش برای حذف رقیب نزدیک خود در بازار سی پی یو x86 متهم کرده است.
در این نامه که روز پنج‌شنبه به اینتل ارسال، شد این شرکت به تخفیف دادن به توزیع‌کنندگان بزرگ رایانه شخصی اروپایی برای حمایت از محصولاتش متهم شد.
بر اساس این گزارش اینتل به یک سازنده‌ی رایانه هم پول پرداخت کرده تا بازاریابی مدلی از محصولاتش را که از تراشه‌های AMD در آن استفاده شده به تاخیر اندازد.
به علاوه به این سازنده‌ی رایانه‌ای پول پرداخت کرده تا از ریزپردازنده‌های اینتل به جای محصول AMD استفاده کند.
اینتل 80 درصد از بازار جهانی سی پی یو را در اختیار دارد و فروش سال 2007 این شرکت 38 میلیارد دلار بوده است.
رگولاتورهای اتحادیه‌ی اروپا بدون نام بردن از شرکت‌های درگیر در این مورد اعلام کردند به نتایج اولیه رسیدند که اینتل در سال گذشته‌ی میلادی عملکرد سوءاستفاده‌گرایانه‌ای داشته است.
این اقدام به دنبال هشدار مشابهی که در ماه ژوئیه‌ی سال 2007 برای عملکرد ضدرقابتی به این شرکت ارسال شد صورت می‌گیرد.
مقامات کره جنوبی، ماه گذشته اینتل را به دلیل تخفیف دادن به سازندگان رایانه‌ی کره‌یی از جمله سامسونگ در ازای خرید نکردن ریزپردازنده‌های AMD در حدود 26 میلیون دلار جریمه کرد.
یک روز پس از جریمه‌ی مقامات کره‌ی جنوبی، کمیسیون تجاری فدرال آمریکا تحقیقات رسمی خود را آغاز کرد.
در ژاپن نیز کمیسیون تجارت منصفانه در سال 2005 به این نتیجه رسید که اینتل از قانون ضد انحصاری این کشور تخطی کرده است اما این شرکت علی‌رغم مخالفت با یافته‌های این کمیسیون نظر آن را پذیرفت و به این ترتیب از دادگاهی شدن اجتناب کرد.
بزرگ‌ترین سازنده‌ی ریزتراشه جهان مکررا تکرار کرده که خطایی انجام نداده است اما کمیسیون اروپا برای پاسخگویی و شرکت در دادرسی هشت هفته به اینتل مهلت داده و حق وضع جریمه را نیز حفظ کرده است.