خمسه: به یکی از مراکز کالاهای بنجل دنیا تبدیل شده‌ایم - اخبار - اخبار

خمسه: به یکی از مراکز کالاهای بنجل دنیا تبدیل شده‌ایم

دسته : اخبار در تاريخ ۱۳۸۷/۵/۳ ۵:۱۸:۰۴ (671 بار خوانده شده)
علیرضا خمسه گفت: این موضوع مشکلات متعددی برای کشور به وجود آورده و موجب شده است به یکی از مراکز کالاهای بنجل در دنیا تبدیل شویم!



در ایران بسیاری از کالاهای وارداتی اورجینال نبوده بلکه ریمارک هستند، به همین دلیل کسی پاسخگوی استاندارد نبودن یک کالا نیست.
علیرضا خمسه، رئیس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک با بیان این مطلب افزود: این موضوع مشکلات متعددی برای کشور به وجود آورده و موجب شده است به یکی از مراکز کالاهای بنجل در دنیا تبدیل شویم!
وی افزود: یکی از مسائل مهم در واردات کالاهای آی‌‏تی در کشور، استاندارد بودن کالا است که متولی آن مؤسسه استاندارد تحقیقات صنعتی زیر نظر وزارت صنایع است.
رئیس مرکز صنایع انفورماتیک یک از روش‌‏های تشخیص استاندارد کالا را انجام آزمون‌‏های فنی دانست.
وی تأکید کرد: یکی از مشخصه‌‏های مهم استاندارد در دنیا تضمین ایمنی مصرف‌‏کننده است. همچنین در دنیا سیستم ممیزی و ارزیابی توسط شخص ثالث انجام می‌‏شود اما در کشور ما بسیاری از کالاهای وارداتی اورجینال نبوده وکپی یا ریمارک هستند.
خمسه افزود: سازمان جهانی استاندارد راجع به هر کالا مشخصات استاندارد بودن آن را تعریف کرده و مؤسسه استاندارد این قوانین را ملی کرده است و راه‌‏های اندازه‌‏گیری آن شامل تائیدیه بین‌‏المللی برای کالا یا ارجاع آن به آزمایشگاه است.
وی خاطرنشان کرد: طرح تأسیس 2 آزمایشگاه جدید برای بررسی استاندارد کالاهای آی‌‏تی توسط مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک به مؤسسه استاندارد ارائه شده و امید است تا پایان سال این 2 مرکز راه‌‏اندازی شود.
خمسه درباره آزمایشگاه‌‏های مذکور گفت: 2 آزمایشگاه جدید شامل یک آزمایشگاه‌‏ اندازه‌‏گیری میزان تشعشعات گوشی تلفن همراه و مطابقت آن در جهت ارتباط با بی‌‏تی‌‏اس است که این طرح به مؤسسه استاندارد ارائه شده اما هنوز اجرای آنها تأمین اعتبار نشده است. آزمایشگاه دیگر نیز مربوط به استاندارد بودن کارت هوشمند است.
وی در ادامه از دیگر اقدامات مرکز را ایجاد نشان کیفیت دانست وگفت: هم اکنون در کشور مشکل ورود کالاهای نامرغوب وجود داد اما با وجود این نشان کیفیت ( برچسب کیفیت ) با ورود محصولات در ایران، کالاهایی که دارای نشان کیفیت می‌‏شوند، مدل دستگاه و صلاحیت انجام گارانتی آنها مورد بررسی قرار می‌‏گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات صنایع انفورماتیک در باره بررسی صلاحیت گارانتی گفت: این صلاحیت شامل پرسنل آموزش دیده، قطعه یدکی کافی، مدارک و دستورالعمل‌‏های لازم و روش‌‏های تعریف شده است.