مدیر مرکز تحقیقات ICT دانشگاه صنعتی شریف: ارایه‌ی سرویس‌های الکترونیکی بدون نرم‌افزارهای متن‌باز فارسی در کشور تبعات سنگین اقتصادی دارد - فن آوری اطلاعات - اخبار

مدیر مرکز تحقیقات ICT دانشگاه صنعتی شریف: ارایه‌ی سرویس‌های الکترونیکی بدون نرم‌افزارهای متن‌باز فارسی در کشور تبعات سنگین اقتصادی دارد

دسته : فن آوری اطلاعات در تاريخ ۱۳۸۷/۵/۵ ۷:۲۷:۴۳ (622 بار خوانده شده)
به گفته‌ی مدیر مرکز تحقیقات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته‌ی دانشگاه صنعتی شریف ارایه‌ی سرویس‌های الکترونیکی و دستیابی به دولت الکترونیکی بدون استفاده از نرم‌افزارهای متن باز فارسی در کشور تبعات سنگین امنیتی و اقتصادی خواهد داشت.



حمیدرضا ربیعی در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های مهم ما در طرح ملی نرم‌افزارهای متن باز پس از بومی‌سازی، فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی استفاده و به‌کارگیری از نرم‌افزارهای متن باز است.


او ادامه داد: این مرکز علاوه بر حضور فعال در مجامع بین‌المللی تا کنون بیش از ‌١٠٠ همایش یک روزه را در دانشگاه‌ها و سازمان‌های کشور برگزار کرده است.


وی با بیان این که بومی‌سازی لینوکس و ثبت آن با توزیع‌کنندگان بین‌المللی و فرهنگ‌سازی در زمینه‌ی استفاده از اینگونه نرم‌افزارها به خوبی انجام شده است اظهار کرد: آنچه که باید در سطح ملی انجام شود اتخاذ راهبرد صحیح برای استفاده از نرم‌افزارهای متن باز در کشور است.


به گفته‌ی او خوشبختانه این موضوع مورد توجه سازمان پدافند غیرعامل و نیروهای مسلح قرار گرفته است و با بسیاری از سازمان‌ها مانند بانک‌ها، انرژی اتمی و شرکت گاز و دیگر ارگان‌ها که به استفاده از این نرم‌افزارها روی آورده‌اند تعامل داریم و امیدواریم دیگر سازمان‌های دولتی نیز به این مساله اهمیت داده و این امر را در دستور کار خود قرار دهند.


او گفت: با ارگان‌های مختلف نیز در این رابطه تعامل کرده‌ایم و در حال حاضر نیز در بسیاری از استان‌های اصلی انجمن‌های خودجوش متن باز شکل گرفته که امیدواریم این حرکت در کشور با جهت‌گیری صحیح ادامه یابد تا بتواند علاوه بر فرهنگ‌سازی، ایجاد اشتغال کرده و اثرات اقتصادی و امنیتی مثبتی برای کشور به همراه داشته باشد.


وی یادآور شد: البته مرکز تحقیقات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته‌ی دانشگاه صنعتی شریف در کنار فرهنگ‌سازی فعالیت‌های تحقیقاتی در این زمینه را نیز می‌دهد.


مدیر مرکز تحقیقات فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفته‌ی دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: در زمینه‌ی استفاده از نرم‌افزار متن باز/ آزاد در توسعه‌ی سیستم‌های زیربنایی کشور با مجلس شورای اسلامی مکاتباتی کرده و جلساتی را برگزار خواهیم کرد.